Business Internaţional

Japonezii aleg calitatea in detrimentul profitului cand vine vorba de conexiunea la internet

08.10.2007, 02:18 40

Circa opt milioane de japonezi acceseaza internetul prin fibra optica de acasa, acest tip de conexiune fiind de 30 de ori mai rapida decat o linie obisnuita tip DSL.
Dar in vreme ce japonezii pun accentul pe viteza conexiunii, analistii se intreaba cat de rentabila este instalarea acesteia, avand in vedere alternativele mai ieftine, costurile ridicate ale installarii fibrei si lipsa serviciilor avantajate de vitezele mari.
Actiunile companiei Nippon Telegraph and Telephone (NTT), care detine doua treimi din piata locala a livrarii de internet prin fibra optica, s-au depreciat din cauza ingrijorarii investitorilor. Ei pun la indoiala rentabilitatea strategiei de investitii masive urmate de reduceri pentru clienti. Multi dintre competitori au iesit deja din cursa, in ciuda sprijinului primit de la guvern, cum ar fi reducerea taxelor si anumite avantaje fiscale.
Analistii sunt de parere ca stilul japonezilor este previzibil, companiile nu iau in calcul profitul pe termen scurt, investind sume uriase in proiecte pe termen lung, care nu sunt intotdeauna sigure.
Matteo Bortesi, consultant tehnic la firma Accenture din Tokio, compara eforturile depuse pentru distribuirea fibrei optice cu cele pentru construirea caii ferate Shinkansen, din anii '60, cand nevoia de calatorii mai rapide o depasea pe cea de profit. "Vor sa fie prima tara cu raspandire nationala a internetului prin fibra optica. Demersul nu difera mult de cazul Shinkansen, desi amortizarea investitiei este incerta. Japonezii gandesc afacerile pe termen lung. Daca ei cred ca o investitie va da roade peste 100 de ani, atunci vor investi pentru binele nepotilor lor. Este vorba de o anume mandrie nationala, un sentiment inexistent in Vest".
O astfel de strategie poate parea de neconceput pentru firme ca AT&T sau Verizon Communications, lider pe piata distribuitorilor de internet prin fibra optica din America, cu 1,1 milioane abonati. In plus, guvernul Bush nu a avut o politica clara de sustinere a distribuitorilor, cum este cazul Japoniei.
Charles H. Ferguson, autorul cartii "Problema Broadband", considera ca piata americana ramane serios in urma.
"Infrastructura broadband din America, aflata momentan sub standardele raspandirii la nivel national, are ca rezultat o incetinire a dezvoltarii comunicatiilor. Conexiunile mai rapide ar permite echipamente mai bune pentru videoconferinte sau un trafic mai rapid al documentelor multimedia, precum sI multe alte intrebuintari in telecomunicatii."
Dar chiar si fara reducerile de taxe din Japonia, NTT si alte firme de profil afirma ca firele vechi de cupru existente trebuia oricum schimbate, de aceea fibra optica este cu atat mai mult necesara.
Firmele japoneze recunosc ca fibra optica este o investitie scumpa, dar in acelasi timp amortizeaza o parte din cheltuieli distribuind servicii de telefonie si televiziune. De asemenea, companiile de servicii electronice se vor putea folosi de fibra optica pentru a imbu-natati echipamentele necesare videoconferintelor.
"Costurile de instalare a serviciilor prin fibra optica vor continua sa scada. Pe viitor vom dezvolta aplicatii si combinatii de aplicatii care sa fie atat folositoare, cat si de incredere", considera Kazuhiko Ogawa, general manager al departamentului de strategie de dezvoltare al NTT.
Cu toate acestea, desi milioane de utilizatori se conecteaza prin cabluri de fibra optica, foarte putini doresc si produse aditionale.
Pentru Yukari Haruzono, o impatimita a jocurilor pe computer, cablul optic, de viteza mare face diferenta dintre viata si moarte in jocul ei preferat, EverQuest. "Ma joc in fiecare noapte si in weekenduri. Fibra optica este mult mai rapida si mai stabila decat orice alt tip de conexiune", spune ea. Haruzono plateste in jur de 55 de dolari (39 de euro) pentru serviciul de internet care ii permite sa downloadeze informatii la viteze de 100 MB / secunda. " Toti prietenii mei au conexiune prin cablu optic, deoarece si ei sunt gameri", a adaugat ea.
Haruzono este abonata la distribuitorul de internet KDDI, dar apeleaza la serviciile de telefonie ale altei companii, iar televiziunea prin cablu o primeste de la providerul SkyPerfect.
Studiile arata ca numai jumatate din clientii NTT au cerut si servicii de telefonie prin internet, aditional la conectarea in retea, si numai 43.000 au dorit servicii video incorporate. In Statele Unite, aproape jumatate din abonatii la internet au si un pachet de servicii de televiziune si aproape toti clientii Verizon beneficiaza de telefonie prin internet.
Distribuitorii japonezi de cablu nu au cucerit piata produselor aditionale din cauza ofertelor retelelor de cablu, rivalii lor naturali. Doar 20% din cetatenii japonezi sunt abonati la retele de cablu sau de satelit.
In contrast, providerii de cablu americani Cablevision, Comcast si altii au reusit sa preia milioane de clienti de la firme cum ar fi Verizon sau AT&T. Contraofensiva Verizon si AT&T a insemnat largirea ariei de produse, adaugand servicii de televiziune prin cablu.
Firmele japoneze nu au putut sa urmeze exemplul americanilor din cauza unei legi care limiteaza rolul providerilor de internet in industria broadcastingului. Prin urmare, NTT revinde produse cumparate de la distribuitorul de satelit SkyPerfect.
Analistii se intreaba daca nu cumva clientii japonezi primesc viteze mai mari decat au nevoie, aici referindu-se la cei care folosesc internetul doar pentru a verifica e-mail-ul sau pentru a intra pe o pagina web.
"Consumatorii cumpara ce cred ei ca este cool si modern, iar 100 MB / secunda e un numar rotund si suna foarte bine. Probabil ca vitezele sunt prea mari fata de cat au ei cu adevarat nevoie", Jim Weisser, consultant in telecomunicatii din Tokio.
Unele companii sustin ca utilizatorii au nevoie de mobilitate, nu de viteze mari. Emobile vinde carduri de conectare pentru laptopuri care sunt capabile sa trimita date cu viteze asemanatoare unei conexiuni DSL. Abonamentul Emobile de internet nelimitat costa 5.000 de yeni (30 de euro) pe luna, iar la adaugarea unei linii DSL computerului de acasa, costul suplimentar este de 1.500 de yeni (9,12 euro).
NTT dezvolta in acest moment un model special de retea prin fibra optica adaptabil unor servicii comerciale. La sediul firmei din Tokio este expus un sistem de asistenta pentru doctorii din provincie cu care acestia pot trimite analize sI alte date medicale catre spitalele mari din metropola.
Parasonic a dezvoltat chipuri cu frecventa radio care pot fi atasate copiiilor. Cand acestia trec pe langa cladirea scolii, antena le comunica parintilor sau profesorilor locatia exacta a elevului. In acest fel, parintii sunt convinsi de siguranta copiiilor lor, iar profesorii stiu cine si unde se afla.
NTT spera ca aceste servicii, bazate pe conexiuni sigure, de viteze mari, vor atrage tot mai multi clienti, pentru ca, in final, sa ajute la rezolvarea unor probleme sociale nationale, cum ar fi imbatranirea populatiei.
"Este o transformare ce se petrece odata la un secol. In curand, tot mai multi oameni vor folosi servicii la care nu erau abonati pana acum", considera Kazuhiko Ogawa, de la NTT.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO