Business Internaţional

Magnatul Rupert Murdoch ataca din nou piata media germana dupa esecul de la inceputul anilor 2000

23.06.2008, 19:09 18

Gigantul media detinut de catre Murdoch a fost actionar in cadrul trustului media german al lui Leo Kirch, inregistrand pierderi de 2,3 miliarde de dolari, dupa ce doua dintre companiile din trustul Kirch au dat faliment, scrie International Herald Tribune.
Dupa doua investitii de mici dimensiuni pe piata media din Germania, la inceputul anilor '90, preluarea retelei de televiziune prin cablu Premiere de catre compania lui Murdoch a fost considerata de foarte multi ca intrarea de durata a News Corp. pe piata media germana.
"Imediat dupa ce cele doua companii din trustul Kirch, unde Murdoch era actionar, au dat faliment, s-a creat impresia ca miliardarul american nu-si va mai dori sa investeasca vreodata pe piata germana", a declarat Helmut Thoma, directorul postului de televiziune privata RTL Media intre anii 1984 si 1988. "La un moment dat exista chiar zvonul ca Murdoch si-ar fi propus sa nu mai investeasca niciodata in Germania", a adaugat el.
Cu toate acestea, in ianuarie, in mod de-a dreptul surprinzator pentru cei din domeniu, News Corp. s-a decis sa reintre pe piata media germana, achizitionand o participatie de 25,01% in cadrul Premiere, care in prezent este inca pe pierdere, insa detine o retea de peste 4,2 milioane de clienti.
News Corp. a platit aproximativ 287 de milioane de euro pentru achizitia unei participatii de 14,58% in cadrul Premiere, cu 37% mai mult decat erau cotate titlurile companiei germane. "Suntem de parere ca piata media din Germania prezinta un potential urias de crestere si consideram acest moment unul extrem de prielnic pentru investitii", a declarat Murdoch, presedintele si in acelasi timp directorul executiv al News Corp. In lunile care au urmat intrarii initiale pe piata din Germania, News Corp. si-a majorat constant capitalul detinut in cadrul Premiere, in prezent detinand chiar dreptul de veto in cadrul conducerii companiei.
Board-ul director al Premiere, care in 2007 a inregistrat pierderi de aproape 52 de milioane de euro, cu toate ca vanzarile companiei de televiziune s-au ridicat la peste 984,5 milioane de euro, au ales la conducerea trustului doi dintre membrii executivi ai News Corp. Tom Mockridge, directorul executiv al operatiunilor News Corp. din Europa, si Mark Williams, directorul economic al companiei pentru regiunea Europei si Asiei, vor face parte din conducerea Premiere incepand de luna viitoare.
Directorul executiv al Premiere, Michael Bornicke, s-a declarat incantat de alaturarea celor doi reprezentanti ai News Corp. la conducerea companiei germane. News Corp. mai detine o participatie de 38,4% in cadrul British Sky Broadcasting din Marea Britanie, precum si compania italiana Sky Italia. "Cresterea numarului de clienti este esentiala pentru reusita afacerii de acest gen", a declarat Bornicke. "Alaturi de News Corp. putem atinge un numar din ce in ce mai mare de clienti", a apreciat in continuare directorul.
Totusi intrebarea care se ridica in mintea tuturor investitorilor din Germania este cum o companie privata de televiziune poate face fata pe o piata dominata de catre doi furnizori TV de stat, ARD si ZDF?
"Premiere reprezinta ceva mai mult decat o noua investitie pentru News Corp.", a apreciat Michael Bahlmann, analist al firmei de consultanta M.M. Warburg din Hamburg. "In mod sigur au planuri mari pentru compania germana. Insa conditiile de pe piata media din Germania nu sunt deloc usoare nici pentru cineva ca Murdoch", a adaugat el.
Pe langa companiile de televiziune de stat, care anul trecut au investit peste 7,3 miliarde de euro (11,28 miliarde de dolari) pentru extinderea retelei, companiile private de televiziune trebuie sa faca fata si celei mai mari companii de telecomunicatii din Europa. Deutsche Telekom a pus la punct un serviciu de televiziune prin internet, perfectionat si pus in functiune inca de anul trecut.
Pana si actionarilor Premiere le vine greu sa creada ca un furnizor privat de televiziune, care in primul trimestru a inregistrat pierderi de 28 de milioane de euro (43,29 milioane de dolari), poate deveni un concurent serios pe piata. Serviciile de televiziune pe care Premiere le furnizeaza costa intre 19,99 euro si 44,99 euro pe luna si se axeaza in principal pe transmisiunea competitiilor sportive, precum campionatul intern de fotbal din Bundesliga.
Deoarece germanii sunt obligati sa plateasca o taxa anuala catre stat pentru televiziunea publica, in prezent aceasta ridicandu-se la 204 de euro (315 dolari), doar 10% dintre gospodariile germane platesc pentru serviciile unei televiziune private, precum Premiere. Comparativ cu alte state din Europa, procentajul este unul extrem de mic.
Deoarece participatia achizitionata de News Corp. in cadrul Premiere ii permite sa se foloseasca de dreptul de veto, tranzactia trebuie aprobata de catre Comisia Europeana (CE), care urmeaza sa se pronunte in legatura cu aceasta cel mai tarziu pe 25 iunie. "Murdoch va astepta cel mai probabil pana ce toate aspectele juridice ale tranzactiei se vor finaliza inainte de a face vreo alta miscare", a declarat Herbert Kloiber, directorul executiv al casei de productie Tele M?nchen, unul dintre fostii parteneri de afaceri ai americanului.
"Cred ca Murdoch vede intr-adevar un potential de crestere extrem de mare pe piata din Germania. Daca nu l-ar fi vazut, cu siguranta nu s-ar fi reintors aici", a adaugat Kloiber. El este de parere ca Murdoch a fost influentat in decizia sa de a reveni pe piata germana de catre James, fiul mai mare al acestuia, care a fost numit de curand presedintele si directorul executiv al News Corp pentru Europa si Asia. "Cred ca insuccesul afacerii Kirch a fost dat uitarii, iar James trebuie sa dovedeasca acum de ce e capabil", a apreciat Kloiber. Cu toate acestea, James nu a scapat complet de Leo Kirch. Chiar daca a pierdut posesia postului de televiziune Premiere cand acesta a fost declarat in insolvabilitate de plata, Kirch a reusit sa-si pastreze un rol semnificativ in acordarea drepturilor de transmisiune a meciurilor de fotbal din Bundesliga, principalele transmisiuni pe care Premiere mizeaza.
Dupa ce in decembrie 2005, Premiere a pierdut drepturile de transmisie a meciurilor din Bundesliga in favoarea unei companii locale de televizune, Arena, titlurile companiei germane de televiziune au scazut cu 40% imediat a doua zi. In 2006, vanzarile Premiere au scazut cu 140 de milioane de euro (216,8 milioane de dolari), dupa ce postul de televiziune nu a mai transmis meciurile de fotbal.
In februarie 2007 insa, Arena a vandut inapoi drepturile de transmisie a meciurilor din Bundesliga catre Premiere, care ajunsese sa aiba o rata de acoperire de aproximativ 97% dintre gospodariile cu televiziune prin cablu din Germania.
La sfarsitul lui 2008 insa, dreptul de transmisie a meciurilor din Bundesliga expira, iar cele pentru urmatoarele sase sezoane din Bundesliga in perioada 2009-2015 vor fi scoase la licitatie. Conducerea Premiere va avea astfel de a face inca o data cu fostul proprietar al postului de televiziune Leo Kirch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO