Business Internaţional

Strategiile de mentinere a stilului de viata american incep sa esueze

Strategiile de mentinere a stilului de viata american incep sa esueze

Reducerea consumului a produs deja un adevarat dezastru in randul retailerilor americani

08.05.2008, 19:45 39

Publicarea de catre guvernul american a primelor date referitoare la cresterea economica din 2008 indica o diminuare semnificativa a rolului consumatorilor in evolutia celei mai mari economii a lumii, scrie Los Angeles Times."Ne aflam intr-un moment trist. Era consumatorilor care cumpara mai mult decat au nevoie a apus", a declarat Jay P. Feldman, economist la filiala Credit Suisse din New York.
Majoritatea economistilor sperau ca valoarea produsului intern brut din primele trei luni ale anului sa fie in crestere cu macar o zecime, destul cat sa pastreze economia pe linia de plutire. Aceste sperante nu se pot compara insa cu cresterea de 2,5 sau 3% din anii precedenti, mai ales ca acest consum va arata ca americanii au cheltuit mai mult pe alimente si benzina si nu ca au cumparat mai mult decat aveau nevoie.
"Aceasta situatie vine intr-un moment in care consumul este la cel mai jos nivel din ultimii 20 de ani", a prezis Edward F. McKelvey, senior economist la Goldman Sachs din New York. Reducerea consumului a produs deja un adevarat dezastru in randurile retailerilor, mai ales in cazul dealerilor auto sau al firmelor de decoratiuni interioare. Vanzarile din sectorul auto au scazut cu 12% luna trecuta fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform datelor furnizate de AutoData Corporation. Peste 2.100 de magazine de retail au fost inchise de la inceputul anului si inca 6.500 asteapta sa fie inchise pana la sfarsitul lui 2008, conform Consiliului International al Centrelor Comerciale.
In plus, o serie de lanturi de retail de dimensiuni medii, printre care si comerciantii de mobila Levitz, Bombay si Domain, sistemul de comenzi pe baza de catalog de produse Lillian Vernon si firma de electronice Sharper Image au dat faliment. Nici gigantul retailer de bunuri de larg consum pentru casa Linens'n Things nu a scapat de criza, neputand sa plateasca ultimele dobanzi. Construirea de spatii comerciale destinate segmentului retail, care intre anii 1970 si 1980 a crescut de la 18,5 milioane de metri patrati pe an la 27,8 milioane de metri patrati pe an, se va reduce anul acesta cu 20%, conform declaratiilor facute de Robert Murray, vicepresedinte al departamentului economic din cadrul McGraw-Hill Construction din Boston.
"Singurele care se descurca bine in situatia de fata sunt magazinele Wal-Mart si Costcos, care comercializeaza produse ce tin de strictul necesar. Cele mai afectate sunt magazinele Target, Dillard si Kohl, care comercializeaza produse de care nu ai neaparat nevoie", a declarat Howard Davidowitz, analist de renume pe segmentul de retail din New York. "Oamenii au un fel de foaie de bilant in minte si sunt constienti de situatie. Acest lucru ii sperie si de aceea ei s-au oprit din cheltuit si nu mai cumpara", a adaugat analistul.
Intrebarea care apare in aceasta situatie si care ii intereseaza atat pe retaileri, cat si pe consumatori este daca in cazul unei imbunatatiri a situatiei economice din Statele Unite, oamenii vor incepe sa cumpere din nou.
In oricare alt moment din ultimii 25 de ani, o perioada de crestere economica insemna implicit cresterea consumului. Americanii au deja o traditie in a sfida previziunile si de a consuma mai mult chiar si cand analistii declara ca resursele financiare ale populatiei s-au terminat.
Incepand cu anii 1980 si pana la sfarsitul anului trecut, salariile medii ale muncitorilor necalificati si ale celor din sectoarele de productie s-au mentinut in mare parte la aceleasi valori. In situatia data, analistii au concluzionat ca nu este posibila o crestere a consumului pe segmentul respectiv, nici in privinta produselor, dar nici a serviciilor. Ulterior, s-a dovedit faptul ca analistii s-au inselat, avand in vedere ca americanii au crescut consumul cu 50% in acea perioada. In acelasi timp, conform statisticilor, cresterea consumului a dus la cresterea cotei anuale de productie destinata consumului de la 63% la 70%, respectiv cu 1.000 de miliarde de dolari (643 milioane euro).
Consumatorii americani au reusit aceasta performanta in trei pasi. In primul rand au renuntat la economii, apoi au apelat la credite si in cele din urma s-au bazat pe valorile instabile ale actiunilor si pe supraevaluarea proprietatilor imobiliare. In ultimele doua decenii si jumatate, strategia lor a functionat.
Acum, doua dintre cele trei tactici au fost deja epuizate, si anume folosirea economiilor si contractarea de credite.
Conform Biroului Guvernamental de Analiza Economica, americanii au cheltuit deja toate economiile si banii pusi deoparte in banci, iar gradul de indatorare a crescut de la 15% la 20% din venituri. In acest caz, singura optiune ramane speculatia bursiera sau cresterea preturilor la locuinte pentru ca oamenii sa poata supravietui, pastrandu-si stilul de viata.
Cu toate acestea, bursa nu ofera prea multa siguranta, avand in vedere ca fata de valorile record din 2000, valoarea actiunilor este in scadere, iar preturile locuintelor nu dau semne ca si-ar reveni foarte curand.
Cunoscutul indice Standard&Poor's/ Case Schiller care arata evolutia preturilor locuintelor din zonele metropolitane a inregistrat o scadere brusca de 12,7% fata de anul precedent. Declinul a avut loc in 19 din cele 20 de zone incluse in index, ceea ce inseamna ca pierderile sunt foarte raspandite in intreaga America. In plus, scaderile sunt tot mai mari in fiecare luna, ceea ce inseamna ca preturile sunt in cadere libera si nu ca incep sa-si revina.
O alta intrebare esentiala este daca toate aceste vesti proaste influenteaza sau nu increderea consumatorilor.
"Ceea ce va conta cu adevarat este daca oamenii vor decide sau nu sa mai aiba incredere in piata bursiera si in cea imobiliara", a declarat McKelvey, economistul de la Goldman Sachs. "Vor decide ei oare ca aceasta criza imobiliara este doar una de moment? Sau vor fi atat de afectati de situatia actuala incat nu vor mai avea niciodata incredere in cele doua surse de venit?", se intreaba economistul.
Momentan, increderea consumatorilor este inca pusa la incercare deoarece preturile la locuinte si valoarea actiunilor pe care ei le doresc in crestere scad, iar preturile la alimente si carburanti cresc, in timp ce oamenii isi doresc exact contrariul.
In plus, si unele si altele sufera variatii puternice de la o zi la alta, fapt care nu face decat sa amplifice senzatia de instabilitate.
"Nu numai cresterea preturilor ii descurajeaza pe oameni, ci mai ales volatilitatea pietei. Aceasta este asociata cu in-certitudinea, iar oamenii urasc incertitudinile", a declarat Michael P.Niemira, economist-sef la consiliul centrelor comerciale.
In cazul in care americanii se decid ca strategia lor caracterizata prin lipsa economiilor, un grad mare de indatorare si incredere in actiuni si imobiliare nu mai functioneaza, rezultatele ar putea fi de amploare si destul de neplacute. Oamenii vor fi nevoiti sa economiseasca bani si sa consume mai putin, iar businessurile va trebui sa se orienteze spre alte orizonturi, cum ar fi consumatorii din strainatate.
"Nimic nu poate duce la transformarea radicala a obiceiurilor consumatorilor intr-un timp scurt, dar pietele ne avertizeaza ca trebuie sa cheltuim mai putin si sa economisim mai mult", a declarat Feldman.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO