Business Internaţional

Wal-Mart: de la vanzator de alimente la bijutier de lux

30.11.2005, 15:06 24

Lantul de supermarketuri americane vrea sa atraga clienti cu venituri ridicate.

Walmart.com si-a depasit propriile limite, comercializand bijuterii scumpe din platina sau cu diamante, pulovere din casmir si alte produse ce sunt mai degraba menite a-i atrage pe clientii Tiffany decat pe vanatorii de chilipiruri ce bat magazinele companiei, arata International Herald Tribune.

Intrebarea este de ce, iar raspunsul direct este urmatorul: Wal-Mart, cel mai mare retailer al lumii, cu 1,3 milioane de angajati si venituri anuale in valoare de aproape 300 de miliarde de dolari, incearca sa-si atraga clienti cu dare de mana.

Confruntandu-se cu un ritm mai lent de crestere a vanzarilor in ultimul timp si cu o crestere redusa a pretului actiunilor, compania a inceput sa introduca in propriile magazine produse vestimentare mai elegante si decoratiuni interioare mai scumpe.

In ultimele saptamani, a introdus articole de lux pe website-ul sau pentru a testa piata. Site-ul inca ofera produse la preturi mici, ca si magazinele. Acum insa, pot fi gasite si produse cum ar fi televizoare Hyundai cu plasma la un pret de 7.688 de dolari, cosuri-cadou cu 1.000 de ciocolate la un pret de 248 de dolari si esarfe de casmir ce costa 98,88 de dolari.

Si, bineinteles, se pot gasi inele cu diamante la un pret de 229 de dolari sau chiar si inele de 18 karate din aur alb la un pret de 9.988 de dolari. Wal-Mart nu a precizat cate astfel de inele a vandut.

"Suntem foarte agresivi, dorind sa aflam daca cineva este dispus sa cumpere de la noi la astfel de preturi", a declarat Raul Vazquez, vice-presedinte al departamentului de marketing in cadrul Walmart.com, referindu-se la cel mai scump inel.

Analistii declara ca Wal-Mart se confrunta in acelasi timp cu o problema obisnuita pentru comerciantii online: costurile legate de comercializarea de produse ieftine.

"O multime de retaileri au descoperit ca nu sunt atat de siguri ca-si doresc toti acei clienti ÇmainstreamÈ pe site-urile lor", a declarat Carrie Johnson, analist al sectorului de retail in cadrul Forrester Research. "Acestia cumpara mai putine produse, au nevoie de mai mult ajutor cu privire la comenzi si sunt greu de multumit."

Divizia online a Wal-Mart a mai vandut produse upscale in trecut, realizand testari ale unor produse pe care compania ar dori sa le introduca in magazinele sale. Insa acest rol a devenit mult mai important recent, Wal-Mart extinzandu-si gama de produse upscale in incercarea de a-i recastiga pe clientii din clasa de mijloc ce s-au indreptat catre Target, printre altele. Compania are o politica de a introduce o gama diferita de bunuri online fata de bunurile oferite in magazine, astfel incat vanzarile site-ului nu vor afecta vanzarile magazinelor.

"Vrem sa schimbam perceptia pe care o au cumparatorii cu privire la Wal-Mart", a declarat Vazquez. "Cateodata trebuie sa faci un lucru radical pentru a atrage atentia clientilor."

Unii directori din sectorul de e-commerce considera ca site-urile sunt adesea prea timide cat priveste comercializarea de produse la preturi ridicate. "Cred ca este o greseala teribila sa nu ai un obiect cum este un inel cu diamante pe site", arata Bill Schubart, director executiv al Resolution, care, printre altele, ajuta companiile media, inclusiv The New York Times Co., sa comercializeze produse online. Schubart spune ca unul din clientii sai "a pus laolalta toate filmele clasice straine si a cerut 5.000 de dolari pentru ele, incercand sa vanda cinci. Intr-o perioada scurta de timp, a vandut 54".

Totusi, strategia Wal-Mart de testare de produse pe website-ul sau inainte de a le introduce in magazine nu este imbratisata de toti retailerii. Unii retaileri arata ca cele doua medii sunt mult prea diferite pentru a le aplica aceleasi strategii. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO