Companii

1.000 de euro pe metrul patrat, investitia minima pentru un centru Spa la standarde internationale

1.000 de euro pe metrul patrat, investitia minima pentru un centru Spa la standarde internationale

Centrele spa ofera de la pachete individuale si de cuplu la servicii spa pentru angajatii din companii

27.03.2008, 20:36 335

In Romania, piata de saloane spa nu este una foarte mare. In momentul de fata exista doar cateva centre day spa (centre spa de zi in care vii doar pentru cateva ore de terapie), un hotel spa (spa care functioneaza in cadrul unui hotel) si un resort spa (o destinatie in care mergi cu un obiectiv clar - detoxifiere, relaxare, slabire si in care stai de la cateva zile pana la o saptamana-doua).
Conform companiei de consultanta MondoSpa, in tara exista in momentul de fata aproximativ zece centre spa care ofera servicii la standarde internationale. In schimb exista foarte multe proiecte in desfasurare, proiecte mari de resort si hotel spa.
"Este evidenta nevoia hotelierilor de patru si cinci stele si a investitorilor in ansamblurile rezidentiale de a adauga un element diferentiator conceptelor lor initiale pentru atragerea consumatorilor finali. Mai mult decat atat, multi investitori incep sa considere conceptul de spa la adevaratul lui potential: nu numai ca valoare adaugata pentru hotel si/sau ansamblu rezidential, ci ca business in sine", mentioneaza Liliana Paraipan, general managerul companiei de consultanta spa MondoSpa si al centrului spa de zi Eden SPA.
Astfel un intreprinzator trebuie sa ia in considerare o investitie minima de 1.000 de euro pe metrul patrat pentru un centru spa la standarde internationale. Un centru spa nu poate fi mai mic de 250 metri patrati si poate ajunge pana la cateva mii de metri in functie de tipul de proiect si puterea financiara. Amortizarea investitiei dureaza intre doi si patru ani.
Liliana Paraipan mai spune ca este necesara o buna cunoastere a pietei, a targetului centrului, astfel incat amenajarea, achizitia de echipamente, construirea meniului de terapii, eforturile de promovare sa fie in concordanta cu acesta.
"Inca un aspect care trebuie luat in calcul este trainingul permament al angajatilor, pentru ca acestia sa stie cat mai multe tehnici de specialitate, sa cunoasca tendintele spa pe pietele mai dezvoltate, sa dobandeasca adevarate aptitudini de salesperson, pentru ca ei sunt cei care trebuie sa vanda terapii si produse de retail clientului odata intrat in centru", mai adauga ea.
Liliana Paraipan este si cea care a deschis primul spa de zi din Romania plecand de la o nevoie personala. "Spa-ul l-am deschis in noiembrie 2005. Veneam dintr-un cu totul alt domeniu. Lucram anterior in mediul financiar, faceam parte din clientela careia ma adresez astazi: persoane cu responsabilitati, cu un program extrem de incarcat, care isi lasa propria sanatate pe ultimul loc si se dedica jobului, familiei si responsabilitatilor sociale. Am creat un loc in care o astfel de persoana isi poate gasi cateva momente de liniste in ritmul alert al unei zile, in care gaseste metode de prevenire a unor probleme grave de sanatate, in care sa se simta bine atat din punct de vedere fizic, cat si psihic", mentioneaza ea.
In momentul deschiderii spa-ului echipa era formata din zece persoane, in prezent numarul acestora crescand la 14. Investitia initiala a fost de peste 200.000 de euro.
General managerul Eden SPA mentioneaza ca in aceasta industrie, o adevarata problema este gasirea personalului calificat. "Pentru ca o persoana sa munceasca in acest domeniu este de preferat sa fi absolvit o facultate de profil (IEFS-pentru kinetoterapeuti, Medicina - fizio-kineto terapeuti), sa aiba peste doi ani de experienta, sa fi participat la traininguri de specialitate si mai ales sa cunoasca eticheta si conceptul spa. De asemenea, experienta in strainatate constituie un plus la angajare", explica Liliana Paraipan.
Clientii Eden SPA sunt in proportie de 62% persoane tinere cu varste intre 25 si 35 de ani, cu studii superioare (82%) care activeaza intr-un mediu stresant, ocupand de obicei pozitii importante in mari companii. Venitul unui client Eden SPA este peste 1.500 euro pe luna. "Este un public care tinde spre adoptarea unui stil de viata echilibrat, 54,8% vin pentru relaxare, tonifiere si detoxifiere", mai spune general managerul Eden SPA. Ea adauga ca daca in urma cu doi ani si jumatate, nu exista piata pentru servicii de relaxare, astazi, dupa un indelung proces de educare a publicului-tinta numarul celor care solicita terapii spa a crescut foarte mult. Conform site-ului Ministerului de Finante, cifra de afaceri a Eden SPA dupa un an de activitate a fost in 2006 de aproximativ 114.000 euro.
Cel mai mare segment de consumatori de spa este format de femei (in jur de 75%), pentru ca ele raspund mai usor la stimuli precum: aromaterapia, anti-aging, rasfat. O atentie deosebita a fost acordata serviciilor pentru companii. A fost astfel conceput pentru angajatori un program de Corporate Spa Membership. Astfel, in schimbul unui pachet stabilit anterior, companiile isi pot trimite angajatii lunar sa beneficieze de tratamentele si terapiile spa pe baza unuia din cele trei tipuri de abonamente: Spa Basic Care Membership, Spa Relax Membership, Spa Well Being Membership.
Un spa deschis in ianuarie 2008 este AN&GY Spa Center care ofera urmatoarele servicii: termoterapie, electroterapie, Starvac (masaj complex edodermic bazat pe vacuum), masaj, reflexoterapie, o gama variata de servicii cosmetice si make-up profesional.
La 26 de ani Anca Docze, general managerul salonului, spune ca dorea de mult timp sa deschida o afacere, fara a reusi insa sa se decida care va fi aceasta.
"Spa-ul l-am deschis in luna ianuarie anul acesta. Voiam de mult timp sa pornesc un business, dar nu reuseam sa ma hotarasc. Doream ceva legat de beauty, dar voiam ceva special prin care sa ma diferentiez de celelalte saloane care apareau de pe o zi pe alta si dispareau la fel de repede. Asa am inceput sa studiez domeniul de estetica corporala, am inceput sa vizitez site-urile saloanelor de afara si am conchis: un salon orienat catre tot ce inseamna estetica corporala si faciala", mentioneaza ea.
A inceput cu studierea pietei din Romania aferente acestui domeniu. A urmat o perioada in care a mers din salon in salon si a incercat toate tratamentele oferite de acestea, apoi a trecut la studierea produselor si in cele din urma a studiat ce ofera salonele din Europa pe aceasta latura.
"Nu am dorit sa apelez la o firma de consultanta deoarece am o experienta foarte mare in ceea ce priveste marketingul si vanzarile, dar consider ca pentru o persoana fara experienta o firma de consultanta este vitala. Personal nu aveam experienta, o aveam insa pe mama mea cu o experienta de 30 de ani in domeniu si o pasiune infinita pentru frumos", adauga Anca Docze.
Investitia initiala a fost de 40.000 euro si a fost orientata spre achizitionarea aparaturii de profil si amenajarea spatiului. General Managerul AN&GY Spa Center spune ca dotarile necesare pentru un spa sunt variate si depind de serviciile pe care doresti sa le oferi. Furnizorii au fost alesi pe principiul calitatii aparaturii si produselor.
Anca Docze spune ca a avut de asemenea probleme cu gasirea personalului adecvat pentru spa.
"In prezent avem cinci angajati. Alegerea oamenilor a fost foarte dificila deorece am tinut foarte mult sa angajez persoane bine pregatite si dedicate. Pentru anul acesta nu intentionez sa mai fac angajari, asta urmand sa se intample anul viitor, odata cu extinderea", spune general managerul AN&GY Spa Center.
Dupa cum marturiseste Anca Docze, clientii tinta se impart in doua categorii, si anume, persoanele care cauta un loc exclusivist, unde sa se relaxeze, sa uite de grijile cotidiene si in acelasi timp sa arate bine si persoanele juridice, companiile, care doresc sa ofere angajatilor programe de fidelitate.
Primii clienti au fost atrasi prin oferirea de servicii gratuite, din fiecare categorie pentru a-i convinge de calitatea acestora.
Ea adauga ca in medie centrul are 50 de clienti pe luna, iar venitul mediu al unui client depaseste de obicei 1.000 de euro.
S-a investit permanent in publicitate, iar principalele mijloace de promovare sunt fluturasii, site-ul si promovarea lui pe diferite motoare de cautare.
Cel mai ieftin pachet oferit de AN&GY Spa Center este cel de electrostimulare, aproximativ 100 de euro si are incluse zece sedinte de electrostimulare si o sedinta de make-up. Cel mai scump pachet ajunge la aproximativ 1.000 de euro si este un program complex de remodelare pe o perioada de doua luni.
Anca Docze spune ca pentru acest an a bugetat o cifra de afaceri de 100.000 de euro. General managerul AN&GY Spa Center intentioneaza ca de anul viitor sa mute salonul intr-un sediu nou, cu un spatiu mai mare care sa dea posibilitatea de a oferi serviciile unui numar mai mare de clienti.
De asemenea ea doreste ca pe termen lung sa isi extinda centrele si in zonele limitrofe precum Ploiesti si Pitesti.

Start-up al unui centru spa:

Investitia minima pentru un centru spa la standarde internationale este de 1.000 de euro pe metrul patrat
Dimensiunile unui centru pornesc de la 250 metri patrati si pot ajunge pana la cateva mii de metri in functie de tipul de proiect si puterea financiara
Amortizarea investitiei dureaza intre doi si patru ani
Conditii pentru profitabilitatea unui centru spa: definirea foarte clara a targetului centrului astfel incat amenajarea, achizitia de echipamente, construirea meniului de terapii, eforturile de promovare sa fie in concordanta cu acesta
Este de asemenea necesara: o promovare constanta, politici solide de fidelizare a clientilor, innoirea periodica a meniului de terapii, folosirea unui brand de produse de top care sa asigure clientilor rezultatele promise, o strategie de resurse umane foarte atenta
Cele mai solicitate servicii intr-un spa sunt cele de relaxare si antistress, urmate de cele de detoxifiere

Eden Spa
Primul spa de zi din Romania
Servicii oferite: peste patruzeci de tratamente naturale si terapeutice, servicii de relaxare, intretinere si infrumusetare
Angajatii beneficiaza de traininguri atat in strainatate, cat si din tara
Investitia initiala a fost de peste 200.000 de euro
Venitul mediu este de peste 1.500 euro pe luna
Clientii sunt in proportie de 62% persoane tinere cu varste intre 25 si 35 de ani, cu studii superioare (82%) care activeaza intr-un mediu stresant, ocupand de obicei pozitii importante in mari companii
Cifra de afaceri a fost in 2006 de 114.000 euro
Cel mai mare segment de consumatori de spa este format de femei: in jur de 75%
Centrul ofera terapii individuale impartite pe categorii

AN&GY Spa Center
Servicii oferite: termoterapie, electroterapie, Starvac (masaj complex edodermic bazat pe vacuum), masaj, reflexoterapie, o gama variata de servicii cosmetice si make-up profesional
Investitia initiala a fost de 40.000 euro necesara pentru achizitionarea aparaturii de profil si amenajarea spatiului
Principalele mijloace de promovare: fluturasii, site-ul si promovarea lui pe diferite motoare de cautare
Venitul mediu al unui client depaseste de obicei 1.000 de euro
In medie centrul are 50 de clienti pe luna
Cel mai ieftin pachet oferit este cel de electrostimulare, aproximativ 100 de euro, iar cel mai scump ajunge la 1.000 de euro si este un program complex de remodelare
Cifra de afaceri estimata pentru 2008 este de 100.000 de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO