Companii

20 de ani de capitalism - Cum a ajuns Nelu Iordache in trei ani sa detina cel mai mare constructor de pe piata

20 de ani de capitalism - Cum a ajuns Nelu Iordache in trei ani sa detina cel mai mare constructor de pe piata
02.02.2010, 00:00 2965

Nelu Iordache, 42 de ani, care nu a dat niciodata un interviu inpresa, a intrat in liga mare a "regilor asfaltului" in 2007, candafacerile companiei Romstrade din Giurgiu au ajuns aproape depragul de 200 de milioane de euro, dupa ce cu un an inaintebusinessul era de doar 18,5 milioane de euro.

In 2009, businessul Romstrade a ajuns la circa 320 mil. euro, increstere cu 46% fata de anul precedent, datorita numarului mare decontracte semnate in anii precedenti.

"Inca nu am finalizat bugetul pe anul precedent, urmeaza sastrangem si datele din decembrie, insa suntem aproape de ceea cene-am propus, echivalentul a 320 de milioane de euro", a declaratpentru ZF Gheorghe Racaru, directorul de strategie si dezvoltare algrupului de firme controlat de Nelu Iordache.

Contractele cele mai "productive" pentru Romstrade in ultimiiani au fost cele pentru reabilitarea drumurilor nationale si astrazilor din orase precum Bucuresti, Deva sau Giurgiu, iarulterior compania a castigat contracte de largire a unor tronsoanedin soseaua de centura a Bucurestiului.

Romstrade are in prezent in derulare lucrari de deinfrastructura de peste 650 de milioane de euro, cel mai marecontract fiind reabilitarea drumului national 67 C (Bengesti -Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoare totala de 385 demilioane de euro si termen de executie pana in 2010.

"Contractele pe care le avem deja semnate sunt suficiente pentrua ne permite o crestere de cel putin 15-20% anul acesta. In plusvom participa la noi licitatii in principal la administratiilelocale, care sunt mai flexibile si pot gasi mai multe surse definantare si nu depind de bugetul de stat", explica Racaru.

Cea mai mare finantare obtinuta de un constructorroman

Pentru modernizarea DN67C, denumit si Transalpina, Iordache acontractat una dintre cele mai mari finantari bancare obtinutavreodata de o companie locala de constructii. Transalpina se aflala o altitudine mai mare decat drumul Transfagarasan, respectiv de2.148 de metri, si face legatura intre Transilvania si Oltenia.

Romstrade a semnat anul trecut un contract pentru un credit de140 de milioane de euro de la filiala londoneza a bancii elvetieneCredit Suisse pentru finantarea contractului de tip credit-furnizorsemnat cu Ministerul Transporturilor.

"Anul trecut am cheltuit circa 90 de milioane de euro dinfinantarea obtinuta de la Credit Suisse, contractul de reabilitarea drumului national 67C intre Bengesti si Sebes fiind cel mai marepe care il are in derulare Romstrade. Este posibil ca anul acestasa finalizam proiectul", explica Racaru.

Bugetul de la Transporturi nu aduce zambete

Strategia Romstrade pentru anul acesta este de reorientare catreadministratiile locale, avand in vedere ca bugetul MinisterulTransporturilor este mai mic cu 7,4% decat anul trecut, pana la10,8 miliarde de lei (circa 2,6 mld. euro), desi Radu Berceanu,ministrul transporturilor, afirma la inceputul anului ca ar aveanevoie de doua ori mai multi bani ca in 2009 pentru a modernizainfrastructura. Doar pentru autostrazi bugetul ministerului seridica la 350 de milioane de euro.

"Bugetul care este alocat anul acesta pentru MinisterulTransporturilor nu este unul care sa ne faca sa zambim. Insa laadministratiile locale pot fi mai multe posibilitati de finantare aproiectului. Putem sa participam chiar si noi cu creditare, pentruca avem deja o experienta in acest sens cu imprumutul de la CreditSuisse. Suntem deja in discutie cu bancile pentru a atrage altefinantari", afirma Racaru.

In plus, Romstrade se va orienta si catre segmentul lucrarilorcivile, pregatindu-se astfel pentru o revenire a pietei imobiliarein anii urmatori. Compania construieste in prezent un hotel inregie proprie in localitatea Adunatii Copaceni si executa lucraride finisare la un bloc de opt etaje detinut de compania BlueAir.

"Luam in considerare chiar si o achizitie a unei companiispecializate in lucrari civile, in cazul in care gasim ooportunitate pe acest segment", spune Racaru. Intrarea pe segmentullucrarilor civile si proiectele de infrastructura care vor fiderulate anul acesta ar putea majora numarul angajatilor companieicu circa 20-30%, fata de cei 1.400 de angajati care lucrau pentruRomstrade anul trecut.

2007, piatra de hotar a businessuluiRomstrade

Desi businessul Romstrade a fost inceput in 1994, afacerile auexplodat abia in urma cu doi ani, cand la conducerea MinisteruluiTransporturilor a venit Ludovic Orban.

In mandatul actualului vicepresedinte PNL, Romstrade a castigatnumeroase contracte de infrastructura, in timp ce operatiunile BlueAir la Aeroportul Baneasa s-au intensificat puternic.

Principalele contracte aflate in derulare ale Romstrade, pelanga reabilitarea drumului Transalpina, sunt largirea la patrubenzi a unui tronson de 22 km din Centura Bucuresti Sud intreautostrazile A2 si A1 (realizat in joint-venture cu Euro ConstructTrading '98 si Consitrans), reabilitarea DN66 Baru-Hateg,infrastructura stradala in comuna Voluntari si consolidarea siprotectia versantilor pe DN7A pe o lungime de 23 de kilometri.

Romstrade a finalizat anul trecut centura ocolitoare alocalitatii Adunatii Copaceni din judetul Giurgiu in lungime de 4,2km. Contractul s-a ridicat la 7,92 mil. euro, din care 5,22 mil. aufost asigurati de Uniunea Europeana, prin finantare ISPA, diferentafiind acoperita de la bugetul de stat. In plus, compania esteimplicata alaturi de firma Vectra Service in constructia centuriiocolitoare a judetului Timisoara.

Potrivit raportului companiei pe anul 2009, Romstrade afinalizat 500 de kilometri de drumuri, a reabilitat 400 de strazi,a turnat 1 milion de tone de asfalt si a reciclat alte 500.000 demetri cubi de asfalt. Compania detine patru baze de productie deasfalt si betoane si 162 de utilaje grele.

Toate operatiunile companiilor controlate de Nelu Iordache aufost reunite anul acesta intr-un holding, in care este inclusa, pelanga Romstrade si Blue Air, o ferma de pomi fructiferi si unbusiness pe energie eoliana, al carui director de strategie esteGheorghe Racaru, fostul director al Blue Air.

Afaceri controlate de Nelu Iordache

Compania de constructii a omului de afaceri Nelu Iordache atrecut in 2009 de afaceri de circa 320 mil. euro, devenind cel maimare constructor roman, cu o ascensiune extrem de puternicaincepand din 2007. Constructorul, cu 1.400 de angajati, are inprezent in derulare lucrari de de infrastructura de peste 650 mil.euro, cel mai mare contract fiind reabilitarea drumului national 67C (Bengesti - Sebes, cu o lungime de 148 km), cu o valoare totalade 385 mil. euro si termen de executie pana in 2010.

In 2005, Blue Air, cea mai mare companie aeriana privataromaneasca, deschidea piata aeriana low-cost cu zboruri catreItalia si Franta. Cinci ani mai tarziu compania low-cost a ajuns satransporte 1,71 milioane de pasageri, in timp ce cifra de afaceri afost de 140 de milioane de euro. Pentru acest an, Blue Air, careare 830 de angajati, estimeaza un trafic de 2,2 milioane depasageri si o cifra de afaceri de 200 de milioane de euro. Mai multde atat, compania cauta inca 200 de angajati.

Compania Andany Trading detine o ferma pomicola in AdunatiiCopaceni situata pe o suprafata de 100 de hectare. Anul trecut,ferma a livrat peste 1.000 de tone de fructe catre retailerii Realsi Carrefour sub brandul La Mosie. Reprezentantii companiei spuneautot anul trecut ca in 2010 vor dubla productia de mere, pere sicirese, ceea ce va permite amortizarea a jumatate din investitia depeste sapte milioane de euro pe care a facut-o in ultimii cinci aniin dezvoltarea acestui proiect.

Nelu Iordache mai detine 90% din actiunile companiei de taxiaerian Direct Aero Services si a incheiat recent un contract deleasing cu firma Cessna Finance Export Corporation pentruachizitionarea unei aeronave Cessna cu patru locuri, valoareaacesteia ridicandu-se la peste 2,9 milioane de dolari, potrivitdatelor publicate in Monitorul Oficial. Compania de aerotaxiopereaza din mai 2008 si are o flota care mai include si douaelicoptere si un alt avion de capacitate mica.

Managerii lui Iordache au trecut prin "Scoala" BlueAir

Adrian Ionascu, Director general al Blue Air, 54 deani

Absolvent al Institutului Politehnic Bucuresti, Facultatea deAviatie

Adrian Ionascu a fost numit anul trecut directorul general alBlue Air, cel mai mare operator aerian privat din Romania. Ionascul-a inlocuit pe Gheorghe Racaru, care a preluat operatiunile dedezvoltare ale unui holding care va include toate businessurileomului de afaceri Nelu Iordache, cel care controleaza compania BlueAir. Ionascu a intrat in echipa Blue Air in octombrie 2007, dupa oexperienta de peste zece ani in cadrul TAROM.

Florentina Ivan, Director marketing al Blue Air, 27 deani

Absolvent al Academiei de Studii Economice - Facultatea deFinante, Asigurari, Banci si Burse de Valori

Florentina Ivan a schimbat imobiliarele cu piata aeriana si dupacirca patru ani petrecuti in cadrul companiei Anchor Group, de alcarei nume se leaga Bucuresti Mall si Plaza Romania, a devenitmarketing director la Blue Air. In cadrul Anchor Group a ocupat inperioada 2002-2004 pozitia de tenant relation officer, iar intre2004 si februarie 2006 a fost customer relationship specialist. LaBlue Air s-a imbarcat in februarie 2006 si a prins un ritm foartemare de crestere al companiei.

Gheorghe Racaru, Director general - Holdingul lui NeluIordache, 62 ani

Absolvent al Scolii Superioare de Ofiteri de Aviatie AurelVlaicu /1970

Gheorghe Racaru a absolvit in 1994 cursul de Manageri pentruAviatia de Transport in cadrul Institutul International pentruPregatirea Managerilor in Aviatie la Montreal, iar in perioada1997-2000 a fost director al companiei aeriene nationale TAROM. Inperioada 2000-2001 a fost director al Companiilor Hoteliere Grand,societate care administreaza hotelul Marriott din Capitala, iar inurmatorii doi ani a fost director executiv al ONT Carpati. Din 2004Gheorghe Racaru a condus cea mai mare companie low-cost de pe piatalocala, Blue Air. De anul trecut Racaru va prelua operatiunile dedezvoltare ale unui holding care va include toate businessurileomului de afaceri Nelu Iordache.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO