Companii

Adidas vrea sa iasa din umbra Nike

12.06.2001, 00:00 40



Reteta succesului este simpla uneori. Pentru Adidas, producatorul german de articole si echipament sportiv, succesul si esecul depind in egala masura de doar patru litere: este logo-ul Adidas la fel de "tare" pentru americani ca si cel al lui Nike?

Cand Adidas si-a anuntat de curand intentia de a prelua un pachet de 10% la celebrul club de fotbal Bayern Munchen, investitorii nu au impartasit acelasi entuziasm.

Pretul actiunilor, deja ingrijorator pentru compania germana, care risca sa fie eliminata din indexul blue-chip-urilor germane Dax 30, a scazut cu 3 procente, atingand nivelul de 68,80 de euro.

Actiunile Adidas au pierdut deja o jumatate din valoarea lor maxima inregistrata in timpul Campionatului Mondial de Fotbal din 1998.

In acest context, orice miscare perceputa negativ ar putea avea un impact major asupra companiei deja cufundata in datorii, dar care incearca sa-si lustruiasca imaginea obosita din Statele Unite si sa-si intareasca pozitia in Europa.

Pe de alta parte, Bayern Munchen a respins oferta Adidas, ceea ce accentuat vulnerabilitatea companiei. Observatorii spun ca Adidas ar dori sa ramana in relatii bune cu Bayern Munchen, dupa ce Nike i-a oferit de patru ori mai multi bani anul trecut pentru reinnoirea unui contract de sponsorizare.

Nu ar fi prima data cand Nike ar fixa reperele pentru Adidas. Fondat in 1920 de Adolf Dassler, fiul unui cizmar, Adidas este vazuta ca traind in umbra competitorului sau american Nike, care are o capitalizare de piata de 3,5 ori mai mare si al carui profit net depaseste suma profiturilor urmatoarelor cinci companii de profil din top.

Este necesar totusi sa se faca o distinctie: Adidas, care a dominat piata echipamentelor sportive inaintea lui Nike, s-a concentrat pe incaltamintea de fotbal si echipamente sportive, inventand asa-numitii tenisi cu crampoane.

Concurentul sau american, fondat in 1972, s-a orientat catre incaltamintea pentru basket si alte sporturi, importand masiv astfel de produse din Japonia.

Herbert Hainer, noul presedinte al Adidas, a promis sa schimbe imaginea brandului. "Trebuie sa ne intoarcem in terenul de tinta american, trebuie sa redevenim "tari"," a spus el recent.

"Adidas este inca foarte popular printre femeile albe din suburbii, dar, in general, femeile de culoare si hispanicele dau tonul pentru o anumita tendinta," comenta Bernd Janssen de la UBS Warburg.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO