Companii

Agentiile de turism: Mai bine vinzi tot, chiar si mai ieftin, decat sa ramai cu pachete nevandute

Agentiile de turism: Mai bine vinzi tot, chiar si mai ieftin, decat sa ramai cu pachete nevandute
08.12.2008, 18:20 138

Sejururi mai scurte, destinatii noi, estimari pesimiste in ceea ce priveste evolutia pietei pe anul viitor, sunt cuvintele care definesc piata agentiilor de turism in 2009.

Jucatorii de profil isi vad afacerile in scadere si un ritm de crestere al pietei pentru anul viitor la jumatatea celui din 2008.
Schimbarea prognozelor a aparut intr-un interval de timp extrem de scazut, tinand cont de faptul ca in urma cu aproximativ o luna majoritatea agentiilor de turism spuneau ca inca nu sunt afectate de criza si nu credeau ca impactul crizei va fi atat de puternic.
"Promotiile in aceasta perioada sunt oricum un lucru de sezon. Am inceput sa negociem din timp pretul pachetelor pentru iarna aceasta in scopul obtinerii unui avantaj competitiv fata de concurenta, pentru ca am sezizat pe pietele pe care lucram in mod traditional efectele crizei. Daca anul trecut propuneam sase oferte de tipul last-minute, anul acesta am mai adaugat doua destinatii. Mai bine vinzi tot, chiar si mai ieftin, decat sa ramai cu pachete nevandute", a declarat Cristina Irimia, director de marketing in cadrul agentiei de turism J'Info Tours, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de profil.
Potrivit acesteia daca anul trecut compania oferea chartere pe destinatiile Sharm el Sheikh (Egipt), Hurghada (Egipt), Salzburg, Thailanda, Dubai si Paris, anul acesta compania a pastrat aceste destinatii, dar a mai introdus inca doua: Zanzibar (Tanzania) si Punta Cana (Republica Dominicana).
"Se negociaza pe toate componentele pentru a putea face oferte mai bune de pret, atat la cazare, cat si pe partea de bilete de avion. In medie cred ca pretul la pachete a scazut cu 5-10% fata de aceeasi perioada a anului trecut si suntem obligati sa gasim noi segmente de piata si noi destinatii pentru a ne indeplini obiectivele. Oricum, pentru anul viitor suntem mai moderati in ceea ce priveste cresterea", explica reprezentanta J'Info Tours. Pentru anul acesta, compania isi propusese o cifra de afaceri de 32 de milioane de euro, reprezentantii firmei spunand ca acest target este inca valabil.
Alin Burcea, directorul general al agentiei Paralela 45, spune ca si agentia sa isi va indeplini obiectivul de cifra de afaceri stabilit pentru anul acesta, respectiv 54 de milioane de euro, dar pentru anul viitor estimeaza un regres.
"Sper ca anul viitor sa inregistram o cifra de afaceri de 50 de milioane de euro. Nu am cum sa fiu la fel de optimist ca anul acesta. Sunt anumite sacrificii pe care trebuie sa le faci. Inainte, daca un pachet costa 400 de euro, putea-i sa-l vinzi cu 550 de euro, acum il dai si cu 350 de euro. Preferi sa lasi din pret decat sa nu vinzi niciun pachet", explica Burcea.
Regresul este estimat si la nivel de piata, unii jucatori mizand pe injumatatirea ritmului de crestere in 2009 fata de anul acesta.
"Consider ca ritmul de crestere al pietei de 20-25% din anii precedenti se va diminua pana la 5-10%", spune Sorin Vaduvoiu, directorul executiv al agentiei Perfect Tour.
Incetinirea cererii este vizibila inca de anul acesta, agentiile spunand ca inca mai au pachete de vandut in conditiile in care anul trecut acestea erau de mult epuizate.
"Toata lumea are last-minut-uri acum. Si noi avem doua destinatii in plus comparativ cu anul trecut. Ideea este sa constientizezi faptul ca cererea a suferit o scadere si sa faci in asa fel incat sa pierzi cat mai putin. Anul trecut dupa 10 noiembrie nu mai aveam nimic de vandut, acum inca incercam sa epuizam pachetele pe care le avem deja contractate. La vara insa vom asista la adevarata explozie a ofertelor de gen last-minut", spune Burcea, directorul general al agentiei de turism Paralela 45.
O situatie similara in ceea ce priveste vanzarea pachetelor de iarna este indicata si de reprezentantii agentiei Perfect Tour.
"Anul trecut am avut foarte multe oferte de early booking (rezervari din timp - n.r.). De asemenea, la acest moment al anului trecut erau vandute majoritatea pachetelor de Craciun si Revelion. Anul acesta mai avem cateva locuri nevandute si incercam sa le vindem cu oferte de tip last-minute", spune Vaduvoiu, director executiv in cadrul agentiei Perfect Tour.
Un Revelion in Florida sau in Republica Dominicana se numara printre ofertele agentiei pentru anul acesta.
"Economiile se fac in general la serviciile la sol, cazare, transferuri, masa, si la marja de profit. Daca aceste produse nu se vand pana la data plecarii, apar pierderi majore", explica reprezentantul Perfect Tour.
In afara de inmultirea ofertelor de tip last-minute, agentiile se mai ganesc la cateva strategii.
"Pentru atragerea clientilor incercam sa aducem in fiecare an destinatii noi si pachete cat mai atractive. Va pot da exemplu pachetul de Craciun in Laponia. Strategiile pe care le aplicam tin cont de folosirea eficienta a resurselor proprii, de produsele turistice pe care le vom scoate pe piata. Acestea vor fi mai scurte ca durata. De exemplu, pe destinatiile exotice vom merge pe sejururi mai scurte de 6-7 nopti in loc de cele de 10-12 nopti", spune Vaduvoiu, care precizeaza ca obiectivul companiei care viza dublarea cifrei de afaceri in 2008 va fi atins.
"Vom ajunge la 24 de milioane de euro, dublu fata de 2007", mai spune reprezentantul Perfect Tour.
Criza financiara ale carei efecte au devenit din ce in ce mai vizibile in ultimele trei luni ale acestui an a adus modificari majore in cadrul mai multor industrii, acestea fiind afectate de scaderea consumului.
Serviciile turistice au de suferit prin prisma faprului ca majoritatea consumatorilor prefera sa economiseasca in aceasta perioada.
Un comportament similar l-au adoptat si companiile care au taiat rand pe rand petrecerile de Craciun, vacantele acordate angajatilor, costurile de promovare sau cele cu trainingul angajatilor.
In cazul in care nu au anulat petrecerile de Craciun, majoritatea s-au reorientat catre destinatii mai ieftine.
Astfel in loc de Viena sau Paris, cei mai multi vor petrece anul acesta pe Valea Prahovei, in cel mai bun caz.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO