Companii

Atunci cand au o idee si cer finantare de la banci, antreprenorii nu isi pot asuma doar riscul ca afacerea lor sa nu reuseasca

Atunci cand au o idee si cer finantare de la banci, antreprenorii nu isi pot asuma doar riscul ca afacerea lor sa nu reuseasca

Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank: IMM-urile nu au ocupat inca fiecare segment de business, asta inseamna ca avem in continuare posibilitatea de inovare.

03.06.2008, 20:43 52

Cu toate acestea, majoritatea antreprenorilor continua sa-si autofinanteze afacerea, deoarece considera ca celelalte metode de finantare presupun proceduri birocratice. "In UE, circa 77% dintre IMM-uri isi finanteaza investitiile apeland la un credit bancar, iar 23% prin alte metode, in timp ce in Romania situatia este total inversa. Cred ca eforturile pentru o imbunatatire a situatiei trebuie facute din partea ambelor parti, atat banci, cat si IMM-uri", a spus Aurel Saramet, presedintele Fondului National de Garantare a Creditelor, in cadrul seminarului "Cand va deveni finantarea bancara motorul de crestere al IMM-urilor?", organizat saptamana trecuta de Ziarul Financiar impreuna cu Alpha Bank.
Produsele bancilor pentru sectorul intreprinderilor mici si mijlocii au continuat sa se diversifice in ultimii ani, insa reticenta antreprenorilor pentru aceasta metoda de finantare a continuat sa existe, fapt demonstrat de statisticile care arata ca doar 14%-15% din IMM-urile infiintate in Romania folosesc credite bancare pentru dezvoltare.
Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank Romania, spune ca printre factorii care limiteaza accesul la credite al IMM-urilor se numara nivelul de pregatire al antreprenorilor sau reticenta acestora fata de colaborarea cu bancile. "Situatia aceasta nu se datoreaza doar sistemului bancar, ci si gradului de intelegere al IMM-urilor".
El a adaugat ca pentru a obtine finantare, dosarul de credit al unei IMM trebuie sa contina cateva precontracte incheiate cu viitorii clienti. "Atunci cand au o idee si cer finantare de la banci, antreprenorii nu isi pot asuma doar riscul ca afacerea lor sa nu reuseasca. Daca banca nu ar solicita garantii, atunci ar risca sa-si piarda banii. Or, acesta nu este un parteneriat".
Cu cat sunt mai mici ca si volum al afacerilor, cu atat companiile devin mai neatractive pentru banci, din cauza riscurilor mari si a castigurilor reduse pe care le poate genera colaborarea cu aceste firme.
"Din totalul de IMM-uri inregistrate in Romania, circa 89-90% sunt microintreprinderi, iar din acestea doar 1-2% au accesat credite bancare pentru finantarea activitatii. In urmatorii 15 ani, microintreprinderile si firmele mici nu vor fi finantate de banci, iar aceasta problema nu este specifica doar Romaniei, ci si pietelor mai dezvoltate. Aceste firme au un risc mai mare", a mentionat Saramet.
Acestea sunt si firmele care trebuie sa gaseasca alte surse de finantare, precum societati de venture capital care sa investeasca in capitalul lor sau sa finanteze start-up-urile in conditii mai flexibile. O alta solutie ar putea fi apelarea la societati care sa acorde credite cu grad ridicat de risc, acestea fiind insa prea putin dezvoltate pe piata locala.
"IMM-urile nu au ocupat inca fiecare segment de business, asta inseamna ca avem in continuare posibilitatea de inovare. Principalele problemele mentionate de IMM-uri sunt birocratia, impozitarea excesiva si probleme legate de gasirea de forta de munca", explica presedintele Alpha Bank.
"Observam la microintreprinderi, in general, cosmetizarea situatiilor financiare, pe care firmele o fac poate pentru a evita plata impozitelor si a taxelor catre stat", a afirmat Daniela Niculescu, directorul directiei IMM din cadrul Alpha Bank. Ea este de parere ca, din perspectiva bancii, lichiditatea unei companii care cere finantare este mai importanta decat profitul sau garantiile pe care le poate aduce.
Pe de alta parte, antreprenorii spun ca apelarea la un credit bancar le poate accelera cresterea afacerilor, dar acestea trebuie folosite cu cumpatare.
Marian Ivan, general manager al Paper Plus - Bucuresti, companie ce activeaza pe piata locala a produselor profesionale de igiena in spatii publice considera ca intre dezavantajele contractarii finantarilor de catre IMM-uri se numara nivelul relativ crescut al dobanzilor practicate si informarea insuficienta cu privire la pachetele de finantare dedicate IMM-urilor.
"Un IMM are nevoie de oferte de pachete financiare specifice businessului, de conditii mai avantajoase de acordare a finantarilor, reflectate in special in dobanzi si comisioane si de o cresterea nivelului de informare cu privire la produsele de finantare prin brosuri de informare, intalniri directe de prezentare a ofertelor de produse bancare si comunicare constanta intre banca si client. Trebuie sa existe cumpatare in folosirea creditelor bancare", spune Marian Ivan.
Afacerea Paper Plus a inceput in 2002 cu o investitie de 3.000 de euro, autofinantarea reprezentand principalul motor de crestere a companiei, iar dupa numai cinci ani cifra de afaceri a ajuns la 1,7 mil. euro. "Dupa ce am pornit businessul nu am dus-o foarte bine financiar vorbind, toti banii i-am lasat in firma. Asa am inceput sa ne dezvoltam, sa avem bani de investitii si asta timp de trei ani. Am chibzuit fiecare achizitie, am fost atenti la costuri, la cum investim si in ce investim", spune Marian Ivan.
Pentru o companie care activeaza in sectorul serviciilor, unde 80% din cheltuieli sunt legate de remunerarea personalului, problema garantiilor este majora.
"Prestatorii de servicii se confrunta cu dificultati in domeniul finantarii. Bancile nu dau credite pentru ca nu avem cu ce garanta. Singura posibilitate de dezvoltare a afacerii a fost aceea de a cauta sa incheiem parteneriate cu firme din afara", a declarat Eugen Saulea, fondatorul BIP Grup.
Lipsa fondurilor prin care sa-si sustina afacerea a fost principalul motiv care i-a determinat pe Eugen si Ioana Saulea sa vanda in decembrie BIP Grup, care activeaza in segmentul FMCG, grupului britanic International Marketing & Sales Group Limited (IMSG), cu care a incheiat un parteneriat in decembrie 2007. "Afacerea BIP Grup in Romania s-a dezvoltat foarte mult din momentul infiintarii in 2004, atat ca teritoriu, cat si ca resurse umane implicate. Riscul cel mare la care ne expuneam era sa ajungem intr-un punct in care sa ne blocam din punct de vedere financiar, sa nu ne putem sustine intreaga activitate din piata. BIP a plecat fara niste bugete externe si fara fonduri. Capitalizam lunar ceea ce incasam de la clienti", explica Saulea decizia de vanzare.
Proiectul BIP Grup Romania a aparut in 2004 cu o investitie de 5.000 de euro ca principala sursa pentru externalizarea serviciilor de merchandising, promovare si distributie POSM (Point of Sale Materials - distributie la locul de vanzare) si a ajuns in 2007 la afaceri de 2 milioane de euro. Compania a fost vanduta integral pentru 2,25 mil. euro catre IMSG, cu activitati in domeniul serviciilor de vanzari si marketing.
Pe de alta parte, exista si antreprenori care apeland la credite au reusit sa-si dezvolte afacerea de peste zece ori. "Creditele pe care le-am luat de la banca ne-au accelarat cresterea si ne-au facut afacerea mai sigura. Dupa zece ani, ne-am crescut cifra de afaceri de zece ori fata de nivelul din primii ani de activitate", a afirmat Rares Ionescu, asociat al Trimpress, o IMM care activeaza pe piata produselor tipografice.
Infiintata ca o afacere de familie in anul 1998, Trimpress a apelat la trei tipuri de finantari: pentru start, pentru dezvoltare si mai apoi pentru extindere. In faza de inceput a afacerii, primele utilaje de productie au fost achizitionate prin credit direct de la un furnizor din Austria.
"Decisiv pentru obtinerea finantarii a fost planul de afaceri pe urmatorii trei ani si un avans necesar, aproximativ 20% din valoarea totala a investitiei", a mentionat Rares Ionescu. In 2002 compania a mai achizitionat un credit pentru utilaje, iar trei ani mai tarziu a avut nevoie de un "credit imobiliar pentru persoane juridice luat de la Alpha Bank. Trimpress a avut in 2006 afaceri de 170.000 de euro.
IMM-urile primesc sprijin si prin intermediul fondurilor europene nerambursabile care au o valoare de peste un miliard de euro pana in 2013. Pentru implementarea proiectelor intreprinzatorii vor contribui cu 40% fonduri proprii, restul de 60% reprezentand finantarea din fonduri europene. "Accesarea fondurilor structurale pentru IMM-uri presupune ca, pe langa componenta finantarii nerambursabile, sa existe si o contributie proprie a firmelor, aceasta din urma putand cuprinde si credite bancare. Fara ajutorul bancilor va fi probabil destul de greu pentru IMM-uri sa vina cu o contributie proprie", a spus Laura Marusca, director adjunct in Ministerul pentru IMM, Turism si Profesii Liberale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO