Tinmar Ind, Electrica Muntenia Nord, Electrica Transilvania Sudşi CEZ Vânzare sunt companiile specializate în comerţul cuenergie care au înregistrat în 2010 cea mai mare creştere acantităţilor vândute către consumatori finali - piaţaconcurenţială.
"Piaţa concurenţială a crescut în principal datorită unuifactor. Nu este vorba de un consum de energie mai mare venit dinpartea aceloraşi clienţi, ci a creşterii numărului de clienţi dinsectorul concurenţial. Practic, o serie de clienţi necasnici careerau totuşi alimentaţi în regim reglementat au părăsit aceastăcategorie de consum, intrând în zona concurenţială", explică IoanSilvaş, directorul de furnizare a energiei din cadrul Electrica.Peste 40% din toată energia care s-a consumat în România anultrecut a fost pe piaţa concurenţială.
Explicaţiile lui Silvaş sunt confirmate şi de datele ANRE carearată că energia consumată de consumatorii necasnici în regimreglementat a scăzut cu circa 16%, în timp ce energia livrată însectorul concurenţial a crescut cu 19%.
"A fost energie disponibilă şi am văzut că au fost şi tradericare au intrat pe segmentul concurenţial, deşi înainte nu abordauaceastă piaţă. Segmentul concurenţial al pieţei de energie sereferă numai la acele vânzări de energie către clienţii finali,iar cotele de piaţă calculate de ANRE nu includ şi vânzăriledintre traderi de exemplu", explică Silvaş.
Tinmar Ind a făcut 170 mil. euro cu 50 deoameni
Compania care a raportat cea mai mare creştere a cantităţilorde energie vândută pe piaţa concurenţială a fost Tinmar Ind,firmă controlată de Augustin Oancea, un om de afaceri de 38 de anidin Câmpina. Potrivit datelor disponibile pe site-ul companiei,Tinmar Ind a intrat pe segmentul furnizării de energie în 2007având în prezent peste 60 de clienţi activi în industria chimică,metalurgică, transporturi publice sau petrol. Potrivit datelorANRE, în 2010 compania controlată de Oancea a vândut de circa 2,4ori mai multă energie faţă de 2009, cota de piaţă a companiei pesegmentul concurenţial crescând de la 2% la 4%. Tinmar Ind aînregistrat în 2009 o cifră de afaceri de circa 96 mil. euro cu 34de angajaţi, de peste 6 ori mai mult faţă de 2007, anul în carereprezentanţii companiei spun că s-au apucat de comerţul cu energieelectrică.
"Am ştiut să ne adaptăm crizei. Creşterea a fost determinată şide prezenţa noastră pe pieţele de energie din Europa. Principaliiclienţi sunt din domeniul petrolier şi industria chimică. Cifra deafaceri estimată pentru 2010 este de 170 mil. euro cu 50 deangajaţi", spune George Voicu, director de furnizare din cadrulTinmar Ind. Potrivit acestuia, compania a vândut anul trecut cătreclienţii finali 938 GWh de energie, estimând pentru 2011 ocantitate similară.
Electrica o duce bine
În top trei creşteri ale cantităţilor de energie livrate anultrecut pe piaţa concurenţială sunt şi două filiale ale Electrica.Astfel, cantităţile de energie vândute de Electrica MunteniaNord şi cele comercializate de Electrica Transilvania Sud aucrescut de circa 2,4 ori, respectiv aproape 2 ori. Astfel, cota depiaţă a Electrica Muntenia Nord a crescut anul trecut de la 1% la2%, în timp ce cota Electrica Transilvania Sud a crescut de la 3%la 5%.
"Companiile au ieşit în piaţă. Adică au început negocierile cuclienţii lor şi la final au reuşit să aducă mai multe companii dinsectorul reglementat în cel concurenţial", explică Silvaş.
Următoarea clasată este CEZ Vânzare, companie a cărei cotă depiaţă a crescut de la 2% la 3% pe segmentul concurenţial.Reprezentanţii CEZ Vânzare nu au comentat factorii care augenerat această evoluţie până la închiderea ediţiei.
Ultima clasată în top 5 creşteri ale cantităţilor de energielivrate în 2010 este Elcomex EN. Compania a fost preluată anultrecut de la omul de afaceri Ion Grecu de către un grup elveţian,Repower.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels