Companii

Ce afaceri poti sa faci cu o investitie de pana in 10.000 euro

Ce afaceri poti sa faci cu o investitie de pana in 10.000 euro
17.03.2008, 20:07 11692

Cei care nu dispun de un capital foarte mare de investitii pot opta pentru acest gen de afaceri, deoarece riscul este relativ mic si, in plus, primesc un concept la cheie care deja functioneaza. Problemele cu care ar putea sa se confrunte cel care apeleaza la o franciza sunt constrangerile impuse de formatul afacerii. De exemplu, pentru brandurile importante este necesar ca locatiile ideale sa fie cele centrale sau in centre comerciale.
Conform lui Razvan Blid, directorul general al firmei de consultanta in francize CHR Consulting, rata de profitabilitate este mai mica la o afacere in franciza decat la cele pornite de la zero. "Un investitor asteapta de la o afacere in franciza o rata de profit proportionala cu investitia initiala, fiind de preferat ca recuperarea investitiei initiale sa se faca in primii doi-trei ani de activitate. In retail de exemplu, profitabilitatea este de 20-22%, inferioara celei generate de o afacere proprie", apreciaza Blid.
Pe de alta parte, o franciza ofera mai multa stabilitate, avand in vedere ca rata de esec pentru afacerile in franciza este de numai 8-10% in primul an de functionare.
Oportunitatile pentru deschiderea unei afaceri care sa nu necesite investitii mai mari de 10.000 de euro exista, insa alegerea unei francize se face in functie de pasiunile si aspiratiile fiecaruia, precum si de cererea care exista pe piata pentru o afacere sau alta.
"Francizele din retail si servicii sunt cele mai bine vandute, pentru ca sunt cele mai ieftine, avand preturi sub 10.000 de euro", este de parere Eugen Driga, general manager al brokerului de franciza IMO Franchising Group. Cererile de servicii de tot felul de la agentii imobiliare, de web design, de curatenie, after school sau serviciile financiare sunt de asemenea foarte cautate.
Astfel, daca doresti sa alegi o franciza in domeniul alimentar, poti opta pentru o patiserie Forneti, pentru care investitiile ajung la 8.000 de euro sau tot mai apreciatii cozonaci secuiesti, KurtosKolacs, care se vand sub franciza Dulce D'or.
Cum domeniul constructiilor este unul foarte dinamic, tot cu o investitie sub 10.000 de euro poti oferi solutii complete pentru pardoseli prin intermediul francizei Piritex, iar cei care iubesc curatenia pot sa investeasca intr-o franciza Danymond care ofera servicii de lucrari de curatenie civila si industriala.
Cei carora le plac copii ar trebui sa investeasca intr-o afacere in domeniul educational, iar cei care iubesc calculatoarele au de optat intre doua francize: Computer Troubleshooters prin care se ofera o gama larga de servicii IT la sediul clientului sau o Agentie web si creatie publicitara.
In Romania francizele cu cea mai mare dezvoltare sunt lanturile de patiserii Fornetti, cu peste 700 de unitati, Rodipet - cu 630 de chioscuri si distribuitorul de instalatii tehnice si sanitare Romstal - cu 125 de magazine.
Decizia de a alege o franciza sau alta ar trebui sa se raporteze la mai multi factori, intre care: profilul vocational al investitorului, compatibilitatea ideii de business cu abilitatile si calitatile acestuia, dar si experienta profesionala anterioara.
Cele mai mici investitii de la care se poate porni o afacere in franciza se ridica la 5.000 de euro si presupun deschiderea unor unitati fast-food, patiserii sau gogoserii, pe o suprafata de circa 8-12 metri patrati.
Una dintre francizele cu cea mai mare dezvoltare sunt lanturile de patiserii Fornetti, pentru care investitia se ridica la aproximativ 8.000 de euro, existand insa si situatii cand aceasta depaseste 12.000-14.000 de euro.
"Pentru o franciza Fornetti, in afara de garantia returnabila de 1.500 de euro pentru cuptor, nu se mai percepe nici o alta taxa sau redeventa. Alte investitii pe care le are de facut intreprinzatorul sunt: achizitionarea sau inchirierea unui spatiu de lucru, amenajarea acestuia, o lada frigorifica, o casa de marcat si un cantar electronic, participarea la cursuri pentru vanzator, care pot duce investitiile spre 8.000 de euro", spune Eugen Driga, general manager al brokerului de franciza IMO Franchising.
Depozitarea produsului nu necesita conditii deosebite, este suficienta o lada frigorifica obisnuita, care asigura o temperatura de -18? C. Din experienta francizorului, intr-o lada de 300 de litri se pot depozita 150 kg produse Fornetti.
"Produsele Fornetti se livreaza cu pretul de 4,8 lei pe kg plus TVA la toate produsele mini si cu 5,7 lei pe kg cu TVA la produsele la bucata. Produsele mini sunt cu cascaval, pizza, telemea, branza dulce, visine, caise, mac, mere si nuca. Patru dintre acestea (telemea, mere, nuca si mac) sunt produse expres, adica nu necesita dospire, ci sunt coapte imediat dupa dezghetare. In topul vanzarilor se afla pateul cu telemea", adauga Driga.
Daca iti doresti o franciza tot in domeniul patiseriei si iti plac cozonacii secuiesti, poti porni o afacere Dulce D'or cu o taxa initiala de franciza de 6.000 de euro. "Francizatul primeste cu chirie de la francizor o rulota mobila, fabricata in Germania, si utilajele de productie. Totalul investitiei initiale se ridica la 9.050 de euro. In cazul in care francizatul dispune de o locatie fixa pentru care se plateste chirie, taxa de franciza este de 4.000 de euro, iar totalul investitiei initiale poate ajunge la 9.750 de euro", mentioneaza Driga.
Pentru cei care au anticipat dezvoltarea domeniului constructiilor o alegere buna poate fi franciza Piritex, lider national in domeniul pardoselilor calde, oferind solutii complete pentru pardoseli, pentru care nu se plateste nicio taxa initiala de franciza.
"Investitia totala initiala se ridica la 5.000 de euro, aceasta reprezentand costurile de amenajare a spatiului. Stocul initial de marfa are o valoare de aproximativ 100.000 de euro si este garantat de catre viitorul partener francizat printr-un contract de garantie imobiliara, a carui valoare este de minim 25-35.000 de euro", a precizat Razvan Blid, director general al firmei de consultanta in francize CHR Consulting.
Francizorul ofera viitorilor parteneri francizati comercializarea intregii game de produse destinate pardoselilor calde, transportul marfii in timp util pentru o buna si continua aprovizionare a magazinului, asistenta in lansarea magazinului Piritex si promovarea prin publicitate indoor, outdoor, pliante proprii si campanii radio la nivel national.
Viitorul partener francizat Piritex are indatorirea de a identifica o locatie stradala cu o suprafata optima de 150 - 200 mp si intens circulata. La nivel national, Piritex are in prezent 26 de unitati detinute in regim propriu si 23 de unitati care activeaza in sistem de franciza.
Reteaua de francize Danymond, prin care se ofera servicii de curatenie civila si industriala, numara pana in prezent 16 unitati si are o taxa de intrare in franciza de 3.500 de euro.
"O unitate Danymond poate efectua lucrari de curatenie in cele mai sensibile locuri, cum ar fi blocurile de operatii din spitale, spatii de productie alimentara. Perioada de franciza este de cinci ani cu posibilitatea de reinnoire pentru alti cinci ani, pentru o redeventa pentru aceasta franciza de 5% din cifra de afaceri, iar amortizarea investitiei se realizeaza in maxim un an", explica Eugen Driga.
Francizorul furnizeaza echipamentele de baza necesare activitatii, pe care francizatul le poate lua in rate sau leasing. In plus, el poate opta pentru un program software care ii va usura foarte mult gestionarea afacerii pentru care va plati un abonament lunar. Programul permite realizarea de raportari online, calcularea salariilor, statele de plata, raportari contabile, contributia la asigurarile sociale.
Pentru franciza Danymond nu este necesara experienta prealabila, nici pentru francizat si nici pentru angajatii sai, acestia beneficiind de un manual in care sunt descrise complet toate operatiile.
Tot o afacere care nu necesita experienta anterioara este franciza educationala pentru copii Mark After-School. Aceasta ofera francizatului posibilitatea de a demara imediat o afacere in domeniul educational in orasul lor sau sa extinda afacerea existenta, prin oferirea de manuale operationale de demarare, promovare, conducere, dezvoltare si control al afacerii, site personalizat propriu pe internet, acces online la resurse si materiale didactice suplimentare si asistenta tehnica. Investitia totala este de 8.000 de euro, iar taxa de intrare in franciza de 1.500 de euro.
Pentru pasionatii de calculatoare, solutia pentru un buget de investitii sub 10.000 de euro pare sa fie franciza Computer Troubleshooters care numara deja 12 francize in Romania sau Agentia web si creatie publicitara care are 22 de francizati.
Computer Troubleshooters este o retea internationala de francize care ofera servicii IT la sediul clientului. Compania este orientata catre oferirea de servicii de intretinere si depanare de calculatoare la domiciliul clientului, solutionarea problemelor hardware si software, solutii de securitate si antivirus, backup de date si consultanta informatica.
Pentru antreprenorii care isi doresc propria afacere in conditii de risc redus si care pot opera aceasta activitate in franciza, costul de start-up al afacerii este de aproximativ 4.000 de euro, suma care include atat taxa de intrare in franciza de 3.000 de euro, cat si sumele necesare pentru lansarea noii afaceri in plan local. Francizatul va beneficia din partea Master Francizorului Computer Troubleshooters de brand-ul cu reputatie internationala, de un pachet integral de servicii cu valoare adaugata, de suport tehnic, suport in campaniile de marketing, tehnici de vanzare specifice, plus parteneriate nationale si internationale.
Obiectivele Computer Troubleshooters Romania pentru urmatorii doi ani sunt de a avea minim un partener in fiecare judet. Conceptul Computer Troubleshooters oferit pietei din Romania se bazeaza pe un sistem de franciza fundamentat pe parteneriate cu jucatori locali ai pietelor pe care se doreste extinderea. Acest sistem se adreseaza, pe de o parte, companiilor de service IT care actioneaza deja pe piata, dar considera parteneriatul cu un brand de notorietate mondiala un atu suplimentar si, pe de alta parte, intreprinzatorilor individuali care au capital minim de investit", spune Razvan Blid, director general al firmei de consultanta in francize CHR Consulting.
Pentru o taxa unica de franciza de aproximativ 2.000 de euro si o investitie minima in dotari si functionare in primele luni intre 800 si 3.000 de euro, poti avea propria agentie web si creatie publicitara.
"Marimea investitiei depinde de dotarile existente in firma si de amploarea si viteza de dezvoltare dorita de francizat. Agentia francizatului va putea crea din prima zi
(30 zile de la semnarea franchise agreement-ului): website-uri, promovare internet, site-uri standard 5-30 pagini, site-uri de corporatie, portaluri locale, cataloage cu pana la 10.000 de produse, magazine virtuale cu pana la 10.000 de produse sau restructurari site-uri, promovare site-uri internet", explica Eugen Driga, general manager al brokerului de franciza IMO Franchising.
Cea mai mare extindere a francizelor in 2008 va fi pe segmentul de retail, confectii si moda, precum si a firmelor din sectorul de servicii, cum ar fi fast-food-urile, serviciile de curatenie si baby-sitting, potrivit directorului firmei de consultanta CHR Consulting, Razvan Blid.
Pe piata romaneasca, numarul de francize existente a crescut anul trecut cu aproximativ 25%, la 363 de afaceri, potrivit directorului firmei de consultanta CHR Consulting, Razvan Blid.
Desi sectorul de retail consemneaza o crestere a numarului de francize, Capitala nu va contribui la acest avans, intrucat nu vor fi deschise multe centre comerciale in acest an.
"Bucurestiul traverseaza o criza in ceea ce priveste spatiile comerciale. In afara unui centru comercial care se va deschide in nordul Capitalei (Baneasa Shopping Center - n.r.), desi are o suprafata considerabila, nu mai avem in acest an alte deschideri", a precizat Blid.
Pe de alta parte, mai multe mall-uri vor fi deschise in marile orase din tara, urmand ca acestea sa atraga operatori de francize in retail, potrivit directorului firmei de consultanta CHR.
Din totalul francizelor operate anul trecut, 235 de firme au activitati de retail, in crestere cu 29% fata de 2006, 114 in servicii, in avans cu peste 35%, iar 14 functioneaza in productie. De asemenea 63 dintre francize sunt dezvoltate de antreprenori romani.
Deschiderea unei francize presupune o investitie medie de 100.000-150.000 de euro in retail si de 40.000-50.000 de euro in servicii, unde exista insa si investitii mari, cum ar fi dezvoltarea retelei de restaurante fast-food Burger King, care a necesitat, potrivit lui Razvan Blid, o investitie de doua milioane de euro.

Piritex:
Franciza in domeniul solutiilor complete pentru pardoseli
La nivel national, Piritex are 26 de unitati in regim propriu si 23 de unitati in sistem franciza
Viitorul partener francizat Piritex trebuie sa identifice o locatie stradala cu o suprafata optima de 150 - 200 mp si intens circulata
Investitia totala initiala se ridica la 5.000 de euro, aceasta reprezentand costurile de amenajare a spatiului: interior, exterior, firma luminoasa, pardosire suprafata interioara
Nu se prevede in contract nicio taxa de intrare in franciza

Fornetti:
Franciza in domeniul patiseriei
Este necesara investitia intr-un spatiu de lucru si amenajarea acestuia, precum si achizitionarea unei lazi frigorifice, a unei case de marcat si a unui cantar electronic
Investitia totala medie este de 8.000 de euro si poate ajunge si la 14.000 de euro
Trebuie platita o garantie returnabila pentru cuptor si dospitor de 1.500 de euro
Nu se mai percep alte taxe de redeventa
Produsele Fornetti se livreaza cu pretul de 4,8 lei pe kg fara TVA la toate produsele mini si cu 5,7 lei pe kg fara TVA la produsele la bucata


Francize pe scurt

Computer Troubleshooters
Franciza prin care se ofera o gama larga de servicii IT la sediul clientului
In Romania, compania s-a lansat in 2005 si detine in prezent 12 francize
Costul de start-up al afacerii este de aproximativ 4.000 de euro, suma care include atat taxa de intrare in franciza de 3.000 de euro, cat si sumele necesare pentru lansarea noii afaceri in plan local
Francizatul va beneficia de brand-ul cu reputatie internationala, de un pachet integral de servicii cu valoare adaugata, de suport tehnic, suport in campaniile de marketing, tehnici de vanzare specifice

Dulce D'or
Franciza in domeniul patiseriei
Exista pana in prezent doua francize acordate
Se produc si se comercializeaza cozonaci secuiesti - KurtosKolacs
Taxa de franciza poate fi de 6.000 de euro, daca francizatul inchiriaza o rulota de la francizor, si de 4.000 de euro, daca dispune de un punct fix de lucru
Francizatul primeste cu chirie de la francizor o rulota mobila - fabricata in Germania - si utilajele de productie din rulota, fabricate in Ungaria
Investitia totala variaza intre 9.050 si 9.725 de euro

Danymond
Franciza in domeniul curateniei civile si industriale
Taxa de franciza este de 3.500 de euro
Redeventa reprezinta 5% din cifra de afaceri
Perioada de franciza este de cinci ani cu posibilitate de reinnoire pentru alti 5 ani
Amortizarea investitiei maxim 1 an
Francizorul furnizeaza echipamentele de baza necesare activitatii
Francizatul nu trebuie sa aiba nici un fel de experienta prealabila, beneficiind de training initial gratuit

Mark After-School
Franciza in domeniul educational
Taxa de intrare 1.500 de euro
Investitie totala 8.000 de euro
Francizatul are la dispozitie manuale operationale de demarare, promovare, conducere, dezvoltare si control a afacerii, un sistem educational pregatit de specialisti
Se mai ofera instrumente puternice de marketing si promovare: materiale promotionale personalizabile si tiparibile, site personalizat propriu pe internet care timp de un an este gazduit gratuit, acces online la resurse si materiale didactice suplimentare


Agentia web si creatie publicitara

Franciza prin care se ofera posibilitatea realizarii de site-uri, portaluri, magazine virtuale
Taxa unica de franciza este de aproximativ 2.000 de euro
Investitia minima in dotari si functionare in primele luni este intre 800 si 3.000 de euro
Marimea investitiei depinde de dotarile existente in firma si de amploarea si viteza de dezvoltare dorita de francizat
Agentia francizatului va putea crea din prima zi (30 zile de la semnarea franchise agreement-ului) website-uri, magazine virtuale, promovare internet

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO