Companii

Doru Atomei, Aquila Group: Ne-am dezvoltat o data cu Unilever

Doru Atomei, Aquila Group: Ne-am dezvoltat o data cu Unilever
08.09.2006, 15:24 1267

Doru Atomei, directorul de dezvoltare al grupului Aquila, spune ca a sosit momentul dezvoltarii pe segmentul de logistica, dupa ce in ultimii ani compania s-a concentrat pe distributie.
"La inceput eram doar unul dintre cei peste 30 de distribuitori cu care colabora Unilever, acum am ramas doar doi", spune Doru Atomei, directorul de dezvoltare al grupului Aquila.
El precizeaza ca grupul de distributie a mizat pe un parteneriat cu producatorul multinational de bunuri de larg consum Unilever South Central Europe (USCE) la foarte putin timp dupa infiintare, in anul 1996.
Pe langa experienta, grupul Aquila a avut oportunitatea de a investi in acest parteneriat, asigurandu-si astfel resursele pentru investitii in dezvoltare, mai intai pe distributie apoi pe logistica.
Unilever South Central Europe a organizat la nivel international o licitatie in anul 2004 in vederea externalizarii serviciilor de logistica. Grupul Aquila a castigat si a demarat investitii de peste 8 mil. euro pentru construirea a doua centre logistice care sa fie suportul logistic pentru Unilever.
"Compania care a oferit cel mai avantajos pachet de oferte a castigat licitatia, pretul fiind probabil un element destul de important in alegerea castigatorului", spune Atomei.
Primul centru logistic a fost construit in Ploiesti, in imediata apropiere a fabricii Unilever. Anul acesta urmeaza sa fie deschis un al doilea centru logistic Aquila, la Cluj-Napoca, centru care va deservi tot filiala locala a producatorului de bunuri de larg consum.
Unilever a ajuns intre timp principalul partener al grupului Aquila, generand aproximativ 35% din cifra de afaceri a grupului din Romania.
Parteneriatul dintre Aquila si Unilever s-a extins si tarile din regiune, spune Atomei.
Compania a intrat pentru prima data pe piata externa in anul 2001, odata cu infiintarea firmei Trigor AVD in Republica Moldova, care este singurul distribuitor al produselor Unilever pe aceasta piata. Au urmat apoi alte filiale in strainatate, Standard AVD in Serbia si Akila in Bulgaria.
"Suntem deschisi si pentru alte tari, depinde de oportunitatile pe care le vom identifica", mai spune Atomei.
In paralel, distribuitorul roman s-a concentrat si pe extinderea portofoliului de produse distribuite, pe fondul dezvoltarii formelor moderne de comert.
"Odata cu dezvoltarea pietei si a retailului modern, am inceput sa elaboram strategii de dezvoltare pe tipuri de clienti si pe tipuri de canale. De exemplu, nu mai exista agenti de vanzari alocati pe o anumita regiune si pe toate punctele de desfacere aferente, sunt agenti specializati pe HoReCa (hotel, restaurant, catering), pe convenience (magazine de proximitate, benzinarii, chioscuri - n. red.), pe key accounts (marile lanturi internationale de magazine)", explica Doru Atomei.
Printre partenerii Aquila se afla in prezent Wrigley (guma de mestecat si dropsuri), Ferrero (dulciuri), Tchibo (cafea), dar si bauturile alcoolice produse de Brau Union sau Prodvinalco.
"Ca si grup, avem tot timpul interesul de a intra pe tot mai multe piete si cautam segmentele cele mai dinamice, cu potential mare de dezvoltare", afirma reprezentantul Aquila.
Alte piete dinamice sunt mezelurile, lactatele, bauturile racoritoare si apele minerale sau tigarile, potrivit lui Atomei.
"Vorbesc in fiecare zi cu cate un potential nou partener. Sunt multi producatori straini interesati de piata romaneasca", spune Atomei.
Cu toate acestea, decizia de a incheia noi parteneriate este dificila, pentru ca grupul Aquila urmareste in acelasi timp si consolidarea parteneriatelor existente. "Mi se pare foarte importanta in acest moment consolidarea activitatilor curente pentru ca integrarea in UE ne va aduce noi provocari si trebuie sa fim pregatiti din toate punctele de vedere", mai apreciaza Atomei.
In plus, costurile cresc, in detrimentul marjelor de castig ale distribuitorilor.
"Toate tipurile de costuri cresc semnificativ, de la chirii pana la salarii, iar echipele de vanzari trebuie motivate si formate continuu pentru a se adapta la cerintele pietei, aflata intr-un proces amplu de transformare atat pe orizontala cat si pe verticala", adauga Atomei.
Aquila Group detine o flota auto de 175 de camioane, peste 850 de vehicule pe reteaua de distributie, 36 de depozite locale si doua centre logistice de dimensiuni asemanatoare, de peste 8.000 de metri patrati. Grupul estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri consolidata de 140 mil. euro, cu aproximativ 20% mai mare decat cea realizata anul trecut. Cifra de afaceri realizata pe primul semestru a fost de aproximativ 65 mil. euro, in crestere cu 19% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Grupul de firme Aquila este unul dintre primii trei jucatori de pe piata de distributie si are in prezent peste 1.600 de angajati.
Sediul central al grupului se afla in Ploiesti, iar la fiecare depozit din teritoriu exista birouri in care isi desfasoara activitatea personalul auxiliar fortei din vanzari. Actionarii Aquila sunt Alin Dociu si Catalin Vasile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO