Companii

Dragos Rosca evalueaza portofoliul Gemisa la 35 mil. euro. "Daca va creste in 2009, depinde de starea economiei"

Dragos Rosca evalueaza portofoliul Gemisa la 35 mil. euro. "Daca va creste in 2009, depinde de starea economiei"

Dragos Rosca, CEO al fondului de investitii Gemisa Investments: Managerii romani nu sunt pregatiti pentru criza. Aceasta pregatire nu ti-o face nicio scoala, ci ti-o da experienta. Cei mai multi manageri erau fie pe bancile facultatii, fie erau prea tineri si prea putin implicati in deciziile importante ale managementului companiilor unde lucrau in perioada cand Romania s-a confruntat cu cei 10 ani de criza severa din anii '90.

22.01.2009, 18:28 128

Cu toate acestea criza ofera posibilitatea de a cumpara ceea ce in alte perioade nu se putea din cauza reticentei companiilor de a vinde. "Mediul economic se va degrada in continuare si in consecinta valoarea multor companii va scadea pentru ca si activele lor se degradeaza in stransa corelatie cu mediul in care activeaza. Companiile se vor confrunta cu scaderea profiturilor, unele vor avea probleme de lichiditati si atunci, actionarii acestora vor fi sub presiune cand negociaza tranzactia acceptand preturi mai mici", a spus Rosca intr-un interviu acordat ZF.
Potrivit sefului Gemisa, portofoliul fondului de investitii atinge astazi o valoare de 35-40 mil. euro, "in usoara crestere comparativ cu anul trecut", in vreme ce evolutia din acest an va depinde de "starea economiei".
"Exista o ajustare a multiplilor, care vine din doua elemente. Pe de o parte s-a ajuns sa se plateasca sume foarte mari pentru ca exista un acces facil la finantare bancara pentru achizitii de firme si astfel s-a ajuns la niste multiplii aberanti. Multe astfel de tranzactii au fost incheiate de catre directori de investitii abia iesiti de pe bancile facultatii si care, avand acces facil la finantare bancara datorita bonitatii fondurilor la care lucrau, au ajuns sa faca tranzactii doar pentru a plasa rapid banii fondurilor si a-si incasa apoi bonusurile anuale", este de parere Rosca.
Multi bancheri de investitii de pe Wall Street, continua seful Gemisa, erau platiti la tranzactie si nu la randamentul efectiv al investitiilor facute.
"In aceste conditii, bonusurile incasate erau foarte bune. Realitatea a demonstrat ca nu se poate continua asa, ca trebuie sa existe o logica, un termen de recuperare a investitiei care sa fie rezonabil. Multiplii scad si vor scadea in continuare, insa evolutia lor difera de la o industrie la alta", a explicat Rosca.
Gemisa are in prezent in portofoliu zece companii, printre care Diagnosis (clinici medicale), Egibo (care anul trecut a fuzionat cu Sport Distribution Group), Miniblu, Optical Network, Fleet Management Services, firma cu activitati de recrutare Business Intelligence Alliance (BIA) si Optical Network.
"Avem doua proiecte noi in derulare in acest moment. Unul in domeniul patiseriilor in care investim circa jumatate de milion de euro si celalalt in domeniul balastierelor. Balastierele reprezinta un proiect initiat la sfarsitul anului 2007 si nu am renuntat la el in ideea ca investitiile in constructii, in infrastructura, se vor face si in perioada crizei."
Companiile din portofoliu au incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa 28 - 29 mil. euro, iar pentru 2009 Rosca estimeaza un avans de 10-15%. "Pana in ultimul trimestru al anului, cresterile au fost in linie sau aproape in linie cu asteptarile, cu un nivel rezonabil de eroare. Ultimul trimestru a avut insa efecte in general negative", a afirmat Rosca.
Fostul consultant al Roland Berger spune ca primele simptome ale crizei au aparut la inceputul anului 2008 ca efect al devalorizarii leului, care a determinat o crestere a preturilor.
"Ne-am confruntat cu o crestere a preturilor la importuri intre 10% si 25%, exprimata in valuta. Acest efect s-a propagat mai departe la nivelul clientului roman care a consumat mai putin. Am transmis cresterea pretului mai departe catre consumator, deoarece nicio companie nu are rezerve de marja suficiente pentru a absorbi aceste cresteri ale costurilor cu marfa vanduta", a afirmat Rosca.
In conditiile sfarsitului de an, in care criza a fost accentuata de blocajul bancar, Rosca spune ca la nivelul companiilor din portofoliu a inceput sa fie mai atent catre ce clienti vinde, cum incaseaza, a revizuit proiectele de investitii, si costurile de operare, inclusiv cele salariale.
"In prezent nu mai majoram salariile imediat ce angajatii solicita acest lucru", spune Rosca.
In legatura cu managementul din companii, Rosca este de parere ca are loc o schimbare de paradigma.
"Oamenii din management trebuie incet-incet sa-si schimbe orientarea de la crestere si investitii spre cea de a administra bine un business. Managerii romani nu sunt pregatiti pentru criza. Aceasta pregatire nu ti-o face nicio scoala, ci ti-o da experienta. Cei mai multi manageri erau fie pe bancile facultatii, fie erau prea tineri si prea putin implicati in deciziile importante ale managementului companiilor unde lucrau in perioada cand Romania s-a confruntat cu cei 10 ani de criza severa din anii '90."
O situatie similara este, potrivit sefului Gemisa, si in banci. "Multi dintre managerii din banci nu stiu sa relationeze cu clientii in situatii de criza. Se sperie si iau decizii abrupte. Multi tineri au ajuns in pozitii de top in banci pentru ca erau foarte buni la vanzari, la marketing si dezvoltare de business, insa putini sunt cei care stiu sa trateze problemele generate de criza."
Gemisa tinteste companiile de dimensiuni mici si start-up-urile, insa in 2007, Dragos Rosca anuntase ca vrea sa ridice un fond si pentru proiectele de mari dimensiuni. El spune ca nu a renuntat la acest plan, insa este greu "sa strangi bani pentru fonduri dedicate pietelor emergente".
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO