Companii

Dragos Rosca, Gemisa Investments: Portofoliul de retail genereaza trei sferturi din cifra de afaceri

Dragos Rosca, Gemisa Investments: Portofoliul de retail genereaza trei sferturi din cifra de afaceri

Dragos Rosca, CEO al Gemisa Investments: "Astazi, in Romania sunt foarte putine afacerile in care poti sa investesti 50.000 de euro si sa cresti spectaculos. Poate cu exceptia internetului sau a altor cateva domenii. Portofoliul de retail, care este de fapt si core businessul Gemisa, performeaza cel mai bine in 2007. Cele patru companii din retail, respectiv Miniblu, Optiblu, Gipo, Sport Distribution Group, genereaza trei sferturi din cifra de afaceri. Piata s-a dovedit la acel moment (in 2003 - n. red.) nepregatita pentru un fond de restructurare si nici astazi nu pot spune ca Romania este pregatita pentru un astfel de proiect."

05.07.2007, 16:26 1258

Valoarea celor 14 companii din portofoliul fondului de investitii Gemisa Investments este situata intre 25 si 30 mil. euro, potrivit unei evaluari interne a reprezentantilor sai.
"In evaluare, lucrurile sunt destul de volatile si nu exista niciun criteriu fix sau sigur de evaluare. Exista insa anumite repere la care ne putem raporta, niste evaluari preliminare, in functie de tranzactiile similare, sau indicatori financiari, si incercam astfel sa dam o valoare portofoliului. Astazi portofoliul Gemisa valoreaza undeva intre 25 si 30 de milioane de euro", a spus Dragos Rosca, CEO al Gemisa Investments.
In prezent, portofoliul Gemisa cuprinde companiile Egipo, Miniblu, Optical Network, Sport Distribution Group, Press Pro International, Fleet Management Services, Oxigen Plus, Diagnosis, Business Intelligence Alliance, Geroaslan si Simplu Credit.
Gemisa a pornit la drum in 2004, ca un fond de investitii care targeteaza start-up-urile si afacerile de mici dimensiuni. Fiind un fond inca tanar pe piata locala, singurul exit in care a fost implicat pana acum este cel catre Mediplus, al companiei Lauren Finance, si din care s-a castigat de circa 2,5 ori capitalul investit. La nivelul board-ului Gemisa insa s-a luat decizia de a face exit-ul pentru una sau doua companii ale grupului in perioada urmatoare, spune Rosca.
De asemenea, unul din planurile pe termen scurt ale actionarilor Gemisa prevede lansarea unui nou fond cu o capacitate de finantare de 100 mil. euro.
"Va fi un fond care va putea sa finanteze si prin metoda de leveraged buyout (LBO - n. red., finantare partiala cu bani imprumutati). Finantarea efectiva a fondului va fi intre 30 si 50 mil. euro. Acest lucru ne va permite achizitii de 100 mil. euro", a precizat CEO-ul Gemisa.
Cum s-a ajuns de la un fond croit in cateva luni la planuri pentru un nou fond ce ar urma sa iasa la cumparaturi cu 100 mil. euro?
"In 2003 incepusem sa ma gandesc ca ar fi interesant sa fac un fond de private-equity si una dintre ideile pe care le-am avut era un fond de restructurare, pentru ca in peisajul fondurilor de private-equity care activau in Romania nu era niciunul specializat pe aceasta nisa. Toate fondurile active pe piata locala au cumparat companii care trebuia restructurate, dar nu in sensul pur al cuvantului", isi aminteste Dragos Rosca.
Avand un istoric puternic in domeniu, castigat in perioada in care a lucrat la Roland Berger, mai exact in consultanta de management, Dragos Rosca s-a concentrat pe atragerea de finantari pentru demararea unui astfel de fond.
"Piata s-a dovedit la acel moment nepregatita pentru un fond de restructurare si nici astazi nu pot spune ca Romania este pregatita pentru un astfel de proiect", spune Rosca.
Cele 40 mil. euro necesare unui fond de restructurare nu au fost stranse, insa la sugestia unor parteneri de afaceri, dupa circa sase luni de tatonare, a hotarat sa faca altceva cu fondurile deja disponibilizate de 6 mil. euro.
"Pentru ca in cazul start-up-urilor sumele initiale erau mai mici, chiar daca profilul de risc e oarecum similar cu cel din restructurare, return-urile asteptate sunt similare, totusi dimensiunea fondului si sumele angajate sunt mai mici, asa ca ca am zis sa facem un fond de start-up in Romania", a mai spus Rosca.
Asa a luat nastere in 2004 Gemisa cu doi angajati, un jurist si un CFO.
"Am apelat la o firma de avocati care sa structureze o astfel de entitate juridica si pentru ca ne grabeam, nu am stat sa facem analize sau brandinguri. Nici nu era necesar. Numele fondurilor de investitii sunt care mai de care mai ciudate si care nu au neaparat o relevanta pentru consumator", explica Rosca modul in care se alege numele unui fond de investitii
Obiectivul era ca in trei ani de activitate, portofoliul Gemisa sa numere 15 entitati. In prezent sunt 14.
"Tintele erau evidente. Cu 6 milioane de euro nu poti sa faci minuni, in niciun caz in domeniul serviciilor financiare, dar nici in domeniul investitiilor care au nevoie de mult capital, ca de exemplu hotelarie, turism, si atunci ne-am orientat spre servicii de genul comert, business-to-business, dar avem si proiecte pilot in domeniul serviciilor financiare", mai spune Rosca.
Decizia de a merge spre retail a fost impulsionata de rata de crestere mare a acestui segment, si a fost limitata de fondurile disponibile.
"Evident nu mai avea rost sa intram in segmentul de mainstream, ca de exemplu pe supermarketuri sau cash & carry fiind un teren deja aglomerat atat cu jucatori straini, cat si locali. Ideea a fost sa ne ducem in domeniul niselor, dar si nisele trebuie sa aiba anumite specificitati ca sa fie abordate", spune CEO-ul Gemisa
S-a trecut la identificarea segmentelor nisa, respectiv produsele pentru copii, produsele sportive, optica si apoi a inceput semnarea proiectelor.
"Am avut oportunitatea de a achizitiona doua proiecte ale grupului A&D Pharma, Optiblu, pe care il testau, si Miniblu, care era intr-o faza incipienta. MiniBlu avea un magazin si 2-3 oameni care se ocupau de acest proiect, iar la OptiBlu partea de magazine era ceva mai bine dezvoltata, insa echipa era formata tot din 2-3 oameni. Acestia au fost pasii nostri in retail", isi aminteste CEO-ul Gemisa. El spune ca in fiecare luna primeste in jur de 10-15 propuneri de contracte sau idei de a investi intr-un business sau altul, insa inainte de a spune da sau nu unui deal aplica mai multe criterii de investitii. Primul se refera la necesarul de investitii al acelei companii si este si cel mai la indemana filtru.
"Mai mult de jumatate din investitii cad dupa aplicarea acestui filtru. Cand spun necesar de investitii, nu ma refer la faptul ca vine cineva si spune ca are nevoie de 300.000 sau 500.000 de euro. Pe noi ne intereseaza de cati bani ai nevoie in mod real ca sa faci o afacere de succes. Pe de alta parte, astazi in Romania sunt foarte putine afacerile in care poti sa investesti 50.000 de euro si sa cresti spectaculos. Poate cu exceptia internetului sau a altor cateva domenii", precizeaza Rosca.
Insa la fel de importanta este si selectia in functie de domeniul de activitate sau analiza echipei de conducere. "Portofoliul de retail, care este de fapt si core businessul Gemisa, performeaza cel mai bine in 2007. Cele patru companii din retail, respectiv Miniblu, Optiblu, Gipo, Sport Distribution Group, genereaza trei sferturi din cifra de afaceri", a precizat Rosca.
Companiile din portofoliul Gemisa au o cifra de afaceri estimata pentru acest an la 24 mil. euro, fata de 14,1 mil. euro in 2006. Companiile sunt controlate de Gemisa Investments Limited din Cipru, Rosca avand participatii de 5-10% in majoritatea afacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO