Companii

Emil Popescu, Zarea: Vinul spumant este perceput ca un produs de lux şi consumatorii renunţă repede la o astfel de băutură. Piaţa continuă să scadă

Emil Popescu, Zarea: Vinul spumant este perceput ca un...

Autor: Ioana David

04.01.2014, 13:29 1493

Emil Popescu, directorul general al producătorului de vin spumant Zarea, estimează că luna decembrie va aduce o scădere a pieţei de vin spumant, în linie cu ceea ce s-a întâmplat în restul anului.

“Studiile ne arată o scădere a pieţei cu 10% pentru anul care s-a încheiat în septembrie. Dacă analizăm luna decembrie, până acum nu ar părea că ar fi vorba despre o scădere, dar asta nu înseamnă că până la final trendul se va menţine. Personal, mă aştept la o scădere şi în decembrie pentru că dacă studiile arată un trend acel trend se menţine, fără să se modifice substanţial de sărbători”, a spus Popescu pentru ZF.

În opinia şefului Zarea, principalul motiv pentru scăderea pieţei este că vinul spumant este perceput ca o băutură de lux şi întotdeauna consumatorul renunţă mai repede la o astfel de băuătură.

“În plus, este asociată cu sărbători mai mari, cu petreceri, cu Revelionul, cu o masă bogată. Şi dacă nu îşi pot permite o petrecere mai mare dispare şi spumantul de pe masă.”

Un business sezonier

Decembrie este cea mai bună perioadă din an pentru companiile care au în portofoliu vin spumant. Spre exemplu Zarea realizează în jur de 30-40% din rulajul unui an întreg.

Producătorul are o istorie de 101 ani pe piaţa locală iar acţionarul majoritar este filiala din Polonia a grupului german Schloss Wachenheim AG. Emil Popescu are un pachet minoritar de acţiuni prin intermediul firmei Karom Trading Import – Export.

În prezent, Zarea este cotată pe piaţa Rasdaq a Bursei de la Bucureşti, unde are o capitalizare de aproximativ 9 mil. lei (2 mil. euro).

“Vânzările noastre de spumante reprezintă aproximativ 40% din cifra de afaceri. Avem în portofoliu şi branduri de lichior, bitter, vermouth, brandy, vodca practic toate produsele în afară de bere şi vin. Suntem şi primii producători din România de sangria”.

Potrivit datelor citate de Popescu, piaţa vinurilor spumante este de 7 milioane de sticle (inclusiv importurile), în condiţiile în care preţurile la raft pleacă de 8 lei şi ajung la 20 de lei. Există însă şi preţuri de până la 50 de lei (fără a fi şampanie franţuzească). Spumantele româneşti fermentate în sticlă au preţuri de peste 30 lei iar şampaniile trec de 100 de lei.

Şeful Zarea afirmă că piaţa de vinuri spumante este din ce în ce mai concurenţială, iar dacă iniţial au existat unele semnale de revenire a consumului, acestea nu au fost validate.

“Oamenii par descurajaţi”

“Anul acesta au existat aşteptări de îmbunătăţire a vieţii economice şi politice, după schimbarea guvernării, care ar fi dat semnale de creştere a consumului. Dacă oamenii aşteaptă o viaţă mai bună atunci consumă mai mult pentru că au încredere în viitor. Când această încredere e mai scăzută, tind să economisească. Din păcate oamenii par destul de descurajaţi, nu şi-au căpătat încrederea în revenirea pieţei.”

Anul trecut, Zarea a înregistrat o cifră de afaceri de 51,3 mil. lei (11,5 mil. euro), potrivit informaţiilor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe iar bugetul companiei din acest an este construit pe stagnare.

“Cifra de afaceri a Zarea va fi aproximativ la fel ca anul trecut. Pentru că am scăzut în cantitate, dar am fost nevoiţi să mărim preţurile din cauza scumpirilor la materii prime. Acum sunt în anul fiscal bugetar care se încheie la 30 iunie 2014, pentru care am bugetat stagnare.”

Zarea deţine două unităţi de producţie, ambele în Capitală, una în Bucureştii Noi iar cealaltă în Otopeni. Cea mai veche este cea din Otopeni (din 1877), unde funcţionează într-o pivniţă care iniţial a servit drept un depozit de muniţie, şi care apoi a fost cedat de statul român companiei Zarea în 1944. Potrivit lui Popescu, locul este propice fermentării spumantelor deoarece temperatura se menţine constantă indiferent de anotimp, la 14-15 grade.

Toate planurile au fost date peste cap

Facând o analiză a situaţiei de pe piaţa băuturilor alcoolice, şeful Zarea a spus că majorarea de acciză a avut un impact foarte puternic iar acţionarii privesc iritaţi astfel de modificări impredictibile.

“Acţionarii noştri judecă fiecare ţară în parte. Nu pot transfera situaţia din Germania către România, sau pe cea din Polonia către România. Îi irită foarte tare schimbările legislative şi creşterile de acciză care au fost în permanenţă neaşteptate, necomunicate. În perioada 2004-2007, a fost un plan clar de creştere a accizei convenită cu UE şi care s-a respectat întocmai, în vederea aderării. Acesta a fost comunicat producătorilor încă din 2000. Acest sistem predictibil i-a mulţumit atunci pe investitorii germane.”

Emil Popescu a spus că noua creştere a accizei la spirtoase care a avut loc la 1 septembrie a fost necomunicată şi neştiută determinând “mărirea preţului între 15-25% la toate sortimentele pe care le facem, vodcă, brandy, vermouth, bitter, lichior”. La nivelul vânzărilor, acciza mai mare a însemnat reduceri de 50-70%.

“Nu ştiu cum se va stabiliza această situaţie. Toate planurile de vânzări, marketing şi investiţii sunt date peste cap.”

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO