Companii

Executia de obiecte decorative din fier forjat prin prelucrarea manuala a fierului aduce marje de profit intre 10 si 18%

08.07.2008, 18:36 836

Ioana Aurelia Rosu a demarat afacerea in productia de obiecte decorative din fier forjat in urma cu 15 ani, cand a infiintat compania Rimag Exim in Targoviste, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1,4 milioane de euro. "Compania activeaza din 1993. Pana in anul 1996 am incercat sa realizam tot felul de variante de comert cu utilaje si piese industriale. Am ales aceasta afacere datorita cererii pe care am primit-o la vremea respectiva din partea unui client olandez pentru obiecte decorative si mobilier din fier forjat", a declarat Ioana Rosu.
Antreprenoarea a demarat afacerea la varsta de 37 de ani, alaturi de un asociat.
"Niciunul dintre noi nu avea experienta in domeniu, fiind de profesie cibernetician si inginer. De asemenea, nu am avut nicio tangenta cu productia, cu organizarea si cheltuielile pe care le implica obtinerea produsului finit sau cu lucrul direct cu muncitorii", a spus ea.
Etapele inceperii afacerii in productia mobilierului si a articolelor decorative din fier forjat au presupus inchirierea unui spatiu de productie intr-o zona din nordul Moldovei, concomitent cu achizitionarea utilajelor necesare pentru produsele oferite.
"Am ales zona in functie de criteriul forta de munca specializata in "batutul" fierului, respectiv fierari si potcovari. Insa, calificarea localnicilor pentru astfel de activitati era foarte redusa, ceea ce ne-a determinat sa mutam activitatea in spatiul actual", a mentionat ea. Angajarea oamenilor in companie a fost urmatorul pas. "Afacerea a fost inceputa cu sase angajati, in prezent numarul lor ajungand la 85", a spus Ioana Rosu.
Investitia initiala in afacere a fost de aproximativ 50.000 de euro in echipamente, inchiriere hala de productie, costuri cu forta de munca. "Pe parcurs s-au mai investit aproximativ 250.000 de euro in utilaje moderne si circa 314.000 de euro in actuala hala de productie, care are o suprafata de 4.000 de metri patrati", a declarat antreprenoarea.
Primele sume investite in afacerea cu fier forjat au fost obtinute din profitul realizat din afaceri anterioare.
Clientii pentru produsele oferite au fost gasiti prin participarea la expozitii de mobila, expozitii de constructii, amenajari interioare, dar si prin internet.
Preturile pentru obiectele din fier forjat variaza de la zeci de lei pe produs pana la cateva mii de lei.
"Clientii sunt reprezentati de distribuitorii de mobila, de magazine si de clientii finali. La inceputul afacerii reactia pe piata interna a fost aproape nula. Insa, in ultimii doi, trei ani vanzarile de pe piata romaneasca reprezinta 25%-30% din cifra noastra de afaceri", a spus ea.
Compania ofera peste 150 de produse de mobilier si lucrari din fier forjat, precum mese si scaune, canapele, paturi, cuiere, etajere, oglinzi, garduri, balustrade. Executia modelelor se realizeaza manual prin prelucrarea fierului prin foc si forjare. "Produsele exportate in Anglia, Franta, Olanda, SUA, dar si pe piata romaneasca sunt de tip mobilier din fier forjat pentru casa si gradina, garduri, porti, balustrade, copetine, dar si suporturi ornamentale din fier forjat pentru amenajari gradina", a spus ea.
Concurenta pe aceasta piata s-a dezvoltat in ultimii ani, la inceput fiind aproape inexistenta. "Pana in anul 2003 concurenta era nesemnificativa. Pentru compania noastra, concurenta pe piata produselor de fier forjat a aparut in urma cu patru ani", a declarat ea.
Compania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 1,4 milioane de euro. "Cererea mare pentru produsele din fier forjat pe piata extrerna, dar si pe piata interna au dus la cresterea vanzarilor anul trecut pana la 1,4 milioane de euro. Insa, pentru anul acesta ne vom confrunta cu o scadere a vanzarilor, estimand o scadere a cifrei de afaceri de pana la 70% fata de anul precedent din cauza crizei financiare existente pe piata Europei de Vest", a spus ea.
Marja de profit pe care o inregistreaza compania variaza intre 10 si 18%.
Dificultatile cu care s-a confruntat antreprenoarea in dezvoltarea afacerii au fost legate de fluctuatia ratei de schimb, de inflatie si de lipsa fortei de munca cu calificare. "Ca solutie am ales sa orientam investitiile in tehnologie, ceea ce ne-a permis sa depasim anumite situatii critice", a declarat ea.
Planurile pe termen scurt si mediu vizeaza cresterea vanzarilor pe piata interna pentru a compensa cota de piata pierduta pe pietele externe. "Pe termen lung intentionam sa ne orientam exclusiv vanzarile de produse din fier forjat pe piata interna", a spus Ioana Rosu.
Cererea pietei si dorinta de extindere a firmei cu domenii noi de activitate care sa aduca profit au fost motivele care i-au determinat pe asociatii firmei Lucor Pub sa ofere, pe langa consultanta, productie si montaj in domeniul decoratiunilor pentru ferestre si grilaje din fier forjat.
"Initial am inceput afacerea cu consultanta, productie si montaj in domeniul decoratiunilor pentru ferestre (jaluzele verticale si orizontale). Pe parcurs, clientii ne-au cerut sa decoram ferestrele si cu grilaje. Am confectionat primele produse de acest fel, produse care au avut succes si au inceput sa se vanda din ce in ce mai bine", spune Lucia Vicentiu, asociatul companiei Lucor Pub infiintata in anul 2003.
Pentru inceput a fost obtinut venitul necesar pentru demararea afacerii, venit realizat din activitatea de decorare si din credite bancare. De asemenea, a fost inchiriat un spatiu pentru productie si au fost achizitionate uneltele si utilajele necesare.
Dupa cum marturiseste asociata Lucor Pub, a fost necesara o perioada de documentare din surse de specialitate, deoarece nu avea experienta in domeniu.
"La 30 de ani am demarat aceasta afacere, fara cunostinte de specialitate si fara experienta, documentandu-ne intens, consultand manuale de specialitate, cataloage, informatii de pe internet si angajand personal calificat am reusit sa punem la punct primele comenzi in ceea ce priveste calitatea lucrarilor si termenele de executie", spune ea.
Furnizorii "au fost alesi din cataloage de specialitate si printr-o atenta prospectare a pietei de profil, luand in calcul calitatea produselor in raport cu pretul, precum si discounturile oferite. Unii dintre furnizori ne-au creditat ajutandu-ne astfel sa demaram afacerea", precizeaza Lucia Vicentiu.
Asociata Lucor Pub spune ca firma s-a axat pe productie inca de la inceput si a dezvoltat directii diferite cuprinzand: confectii metalice usoare (usi metalice, grilaje, rafturi, copertine) si produse din fier forjat (porti, garduri, balustrade si mobilier pentru baruri si restaurante).
"Un avant deosebit l-au luat ansamblurile de porti si panourile de gard, datorita modelelor originale, precum si echiparii acestora cu sisteme de automatizare extrem de fiabile", adauga ea.
Dupa cum marturiseste actionarul Lucor Pub, "primii clienti au fost chiar ... fostii clienti, care au fost multumiti de serviciile noastre de decorare si care, desi stiau ca suntem la inceput, ne-au acordat toata increderea lor. Apoi au urmat recomandarile acestora catre alti clienti".
Clientii tinta ai firmei sunt persoanele fizice cu venituri medii si mari care isi construiesc sau isi renoveaza casele, dar si firmele care lucreaza in sistem de antreprenoriat in constructii. Produsele sunt distribuite direct la clienti sau prin firme care intermediaza.
Afacerea a inceput cu trei angajati si o investitie de 1.500 de euro, reprezentand chiria pe trei luni pentru un spatiu destinat lucrarilor de productie in confectii metalice. "In acel moment detineam o bormasina, un polizor si am imprumutat un aparat de sudura. In timp, veniturile din activitatea de decorare a ferestrelor si profitul au fost cele care au sustinut afacerea, acesta fiind reinvestit in totalitate in achizitionarea de scule si aparate necesare productiei. Numarul angajatilor a crescut la sapte persoane care faceau absolut tot ceea ce era nevoie: vanzari, productie si montaj. Primii angajati au fost recrutati prin recomandari si anunturi la mica publicitate", spune Lucia Vicentiu.
Ea adauga ca principalele dificultati intampinate sunt legate de forta de munca, de migrarea acesteia in strainatate sau dintr-o firma in alta, in scopul obtinerii unor salarii din ce in ce mai mari. "Inca nu am solutionat aceste probleme, dar cand ne-am izbit de lipsa de personal am apelat la intelegerea clientilor pentru a creste durata termenului de livrare si am apelat la colaboratori", spune asociata Lucor Pub.
Conform site-ului Ministerului de Finante, in anul 2006 compania a inregistrat o cifra de afaceri de 97.000 de euro. "Anul trecut veniturile au crescut fata de 2006, ceea ce a dus si la o usoara crestere a profitului. Profitul nu a crescut in cote foarte mari din cauza cresterii semnificative a cheltuielilor legate de salarii, chirie, dobanzi la creditele contractate, dar si a cresterii concurentei in domeniul confectiilor metalice", a mentionat Lucia Vicentiu.
Ca planuri pentru afacera lor, cei doi asociati incearca sa obtina o dublare a cifrei de afaceri si o crestere a profitului datorita noilor utilaje achizitionate, noilor modele introduse pe piata si cresterii companiei prin perfectionarea si specializarea personalului. "Vrem sa mai deschidem un showroom si sa achizitionam o hala de productie prin reinvestirea profitului", spune Vicentiu.
Ea spune ca daca ar fi sa o ia de la inceput, tot in aceasta afacere ar investi. "Este o activitate extraordinara care solicita foarte mult combinatia dintre cunostinte tehnice si arta. O activitate de durata care implica daruire si rabdare, aducand in timp un profit foarte mare datorita multitudinii de obiecte si forme pe care le poti confectiona din fier."
Ea ar sfatui un antreprenor care doreste sa investeasca intr-o astfel de afacere sa aiba si o alta activitate care sa sustina activitatea de confectii metalice in momentele de criza.

Rimag Exim:
A fost necesara o perioada de documentare din surse de specialitate
Investitia initiala a fost de 1.500 de euro
Este nevoie de un spatiu de productie, unelte si utilaje
Furnizorii au fost alesi din cataloage de specialitate, tinand cont de raportul calitate-pret si discounturile oferite
Clientii tinta: persoanele fizice cu venituri medii si mari, firmele care lucreaza in sistem de antreprenoriat in constructii
Numarul angajatilor a crescut la sapte persoane
Cifra de afaceri in 2006 a fost de 97.000 de euro

Lucor Pub:
Afacere demarata in 2003 in productia de fier forjat
Investitie initiala: 50.000 de euro in echipamente, inchiriere hala de productie
Investitie pentru dezvoltarea afacerii: 250.000 de euro in utilaje moderne si 314.000 de euro in hala proprie de productie
Cifra de afaceri in 2007: 1,4 milioane de euro
Cifra de afaceri estimata anul acesta: 420.000 de euro, scadere de 70% fata de anul trecut
Vanzarile pe piata interna: 25%-30% din cifra de afaceri
Planuri pe termen mediu: cresterea vanzarilor pe piata interna

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO