Companii

Faţă în faţă, comerţul alimentar din România şi Cehia: Vânzările per metru pătrat sunt apropiate, dar cehii preferă magazinele mai mari

Faţă în faţă, comerţul alimentar din România şi...

Autor: Cristina Roşca

02.10.2023, 00:07 797

Un magazin din România măsoară în medie 100 mp şi are vânzări de 477.000 de euro pe an În Cehia, vânzările sunt de 783.000 de euro la 150 metri pătraţi.

În medie, un magazin de comerţ alimentar din România are vânzări anuale de puţin sub 500.000 de euro. Între 2019 şi 2022, vânzările au crescut în medie cu 7%, a doua cea mai bună evoluţie din regiunea ce cuprinde Polonia, Cehia, Coaţia, România şi Ucraina. Avansul a venit în contextul în care şi suprafaţa medie a crescut de la 92 mp la 100 mp, semn că s-au închis magazine tradiţionale mici şi s-au deschis unităţi moderne.

Unele dintre cele mai agresive campanii de expansiune le-au avut chiar retailerii care activează pe segmentul de proximitate modernă, precum Mega Image sau Profi. În ultimii ani însă, există un avânt mai mare şi în rândul discounterilor precum Penny şi Lidl. Această expansiune a dus la închiderea câtorva mii de magazine tradiţionale. „În toată regiunea piaţa se concentrează în mâinile unui număr tot mai mic de jucători, numărul total de magazine scade. De aceea, suprafaţa de vânzare medie şi veniturile per unitate cresc“, conform raportului McKinsey – State of Grocery in Central Europe 2023.

Vânzările per metru pătrat sunt similare în Polonia, Cehia (circa 5.000 euro/ mp) şi România (puţin sub 4.800 euro/ mp), dar apar diferenţe majore faţă de Croaţia (3.350 euro/ mp) şi Ucraina (3.700 euro/ mp), datele ilustrând astfel diferenţele de putere de cumpărare între ţările analizate.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO