Companii

Fiat, tot mai aproape de intrarea sub umbrela General Motors

14.10.2002, 00:00 21

Pentru presedintele companiei Fiat, Paolo Fresco, problema nu este daca gigantul italian va vinde divizia sa de autoturisme companiei americane General Motors(GM), ci mai degraba cum, cand si la ce pret va avea loc vanzarea, relateaza The Wall Street Journal Europe.

Comentand eventualitatea acestei vanzari, Fresco a declarat ca decizia GM de a trece la cheltuieli (write off) aproape intreaga suma de 2,4 miliarde de dolari pe care a investit-o in 2000 pentru un pachet de 20% in divizia auto a Fiat, constituie prima mutare spectaculoasa in deschiderea negocierilor.
"Ne asteptam la o valoare foarte mica", a spus el. "Nu cred ca ne vor da o suma mare sau ca asta le va submina pozitia de negociere si-mi va da mie putere sa cer mult".
Reprezentantii GM au declarat numai ca se asteapta sa treaca pe cheltuieli o parte substantiala sau posibil intreaga suma, ceea ce reflecta actualele probleme cu care se confrunta Fiat.
Fresco a mai precizat ca cele doua companii discuta "posibilitati nelimitate", dar a refuzat sa ofere detalii. Potrivit unui putrator de cuvant al Fiat, acestea mergeau de la extinderea cooperarii existente pana la o vanzare totala.
Cand a cumparat pachetul de 20%, in anul 2000, GM a acceptat sa-i acorde companiei Fiat optiunea de a vinde si restul de actiuni din divizia sa auto la pretul de piata la o data cuprinsa intre 2004 si 2009. Insa Fiat Auto a inregistrat recent un declin puternic din cauza scaderii vanzarilor pe pietele europene si din America Latina.
Fresco a declarat ca cele doua parti nu iau in considerare varianta unei fuziuni a Fiat Auto cu Opel. "Evident, este o alternativa rationala, dar nu este pe lista de negocieri in acest moment", a declarat Fresco.
O parte din analisti si investitori au sugerat ca GM ar putea castiga daca ar investi in Fiat Auto inainte de 2004 pentru ca astfel s-ar indeparta incertitudinea legata de optiunea de vanzare detinuta de Fiat, care a influentat negativ pretul actiunilor GM. Insa Fiat vrea sa pastreze optiunea ca un activ pentru viitor pentru a-si mentine ratingul de credit si asa destul de slab.
Preluarea de catre GM a Fiat va constitui o povara pentru GM care abia recent a inceput sa-si revina dintr-un trend de scadere care dureaza de decenii la activitatea sa de baza din America de Nord.
Reprezentantii GM continua insa sa creada ca achizitia Fiat le va oferi o cota de piata importanta in Europa, alaturi de un portofoliu de marci care le va permite sa concureze cu rivalii europeni cum ar fi Volkswagen AG.
In prezent, informatiile pe care le detine GM in legatura cu situatia Fiat nu sunt cu mult mai ample decat ale celorlati investitori, potrivit reprezentantilor GM. Fresco a declarat ca GM au fost informati despre planul de restructurare al Fiat, dar nu le-au fost oferite detaliile care vizeaza o reducere de personal cu 6.700 de locuri de munca la Fiat Auto, 900 de locuri de munca la divizia de componente si servicii si 500 de pensionari anticipate.
Problemele Fiat sunt ultimele dintr-o serie de dificultati strategice aparute pentru directorul executiv al GM, Rick Wagoner, care a afacut aliante cu producatorii auto straini, un element cheie in incercarea GM de a-si spori prestigiul la nivel global.
Spre exemplu, in luna august, GM a anuntat ca va investi 500 de milioane de dolari in compania japoneza cu probleme Isuzu Motor Ltd., si ca a trecut la cheltuieli 695 de milioane de dolari pe care i-a investit in Isuzu in ultimele trei decenii.
Intre timp, in Italia, Fiat a intalnit o puternica opozitie fata de planul sau de restructurare pe care l-a anuntat saptamana trecuta, care presupune renuntarea la 20% din personalul de 35.000 de persoane al diviziei sale auto. Miile de muncitori ai Fiat au blocat joi strazile din toata Italia protestand impotriva planului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO