Companii

Incep să apară primele date privind impactul pandemiei în economie: consumul privat a căzut cu 20% în aprilie după prăbuşirea vânzărilor de carburanţi cu peste 30% şi a produselor nealimentare cu 20%. Vânzările de alimente s-au diminuat cu 4,7%

Incep să apară primele date privind impactul pandemiei în economie: consumul privat a căzut cu 20% în aprilie după prăbuşirea vânzărilor de carburanţi cu peste 30% şi a produselor nealimentare cu 20%. Vânzările de alimente s-au diminuat cu 4,7%

Autor: Roxana Rosu

06.06.2020, 18:20 2380

Afacerile din comerţul cu amănuntul au căzut în aprilie cu 20%, atât faţă de luna martie 2020, cât şi faţă de aprilie 2019, influenţate în special de scăderea drastică a vânzărilor de carburanţi, cu peste 30%, şi a celor de produse nealimentare, cu peste 20%, arată datele Institutului Naţional de Statistică.

Acest sector a fost puternic impactat de restricţiile introduse odată cu declararea stării de urgenţă în luna martie, pe fondul pandemiei COVID19, măsura care a dus la închiderea majorităţii magazinelor din centre comerciale şi la limitatea circulaţiei. 

Astfel, în aprilie 2020, faţă de martie 2020, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul s-a redus cu 19,7%, serie brută, şi cu 22,3%, ajustat la zile lucrătoare şi de sezonalitate.

Cele mai drastice scăderi au fost la carburanţi (-31,4%), produse nealimentare (-20,5%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-13,4%).

Faţă de aceeaşi lună din 2019, în aprilie 2020 cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut atât ca serie brută cu 19,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 18,5%.

Cele mai mari scăderi au fost înregistrate la carburanţi (-38,4%), vânzările de produse nealimentare (-22,9%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (-4,7%).

Per total, în primele patru luni ale anului, comerţul cu amănuntul a crescut faţă de perioada similară din 2019 atât ca serie brută cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 1,5%, respectiv cu 1%. Creşterea a fost susţinută mai ales de majorarea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun, cu 9,4%. În schimb, au fost remarcate scăderi la vânzările de carburanţi în benzinării (-8,1%) şi la vânzările de produse nealimentare (-0,6%).

”Ne aşteptăm la redinamizarea comerţului cu amănuntul începând cu trimestrul III al anului curent, pe fondul depăşirii punctului culminant al crizei sanitare şi intrării economiei într-un nou ciclu. Pentru perioada 2020-2022 prognozăm o creştere a consumului privat cu un ritm mediu anual de 3.5%, evoluţie susţinută de relansarea fluxurilor investiţionale (cu impact pozitiv pentru piaţa forţei de muncă) şi de nivelul redus al costurilor reale de finanţare”, a comentat Andrei Rădulescu, director Analiză Macroeconomică la Banca Transilvania. 

Comerţul este cea mai importantă „industrie“ a României din punctul de vedere al cifrei de afaceri şi este cel de-al doilea angajator după industria prelucrătoare. Una din trei companii din economie şi-a declarat drept CAEN (obiect de activitate) comerţul sub una dintre formele sale, fie el alimentar, cu carburanţi, medicamente sau produse agricole.

La nivelul anului 2018 (ultimul an pentru care există date publice) erau 220.000 de astfel de companii în România, cu afaceri cumulate de 600 de miliarde de lei şi aproape 900.000 de salariaţi. Comerţul este o piaţă puternic concentrată la vârf, primii 20 de jucători având afaceri de 137 de miliarde de lei, adică aproape un sfert din tot businessul industriei.

AFACERI DE LA ZERO