Companii

Începutul de an a fost bun pe piaţa mobilei. Vor reuşi magazinele lui Şucu şi Cataramă să-şi păstreze creşterea din ianuarie?

Începutul de an a fost bun pe piaţa mobilei. Vor reuşi magazinele lui Şucu şi Cataramă să-şi păstreze creşterea din ianuarie?

Autor: Ioana David

21.02.2012, 12:44 744

Reprezentanţii companiilor pun aceste creşteri pe seama ofertelor din ianuarie, dar se datorează şi faptului că începutul de an 2011 a fost extrem de slab, deci baza de comparaţie a fost modestă.

Veşti bune au venit şi pe filiera exporturilor, acolo unde Elvila, spre exemplu, a reuşit să aibă venituri mai mari cu 36%.

"În ianuarie 2012 avem un plus de 12%. Aproape toate magazinele au fost pe creştere, Dar din punctul nostru de vedere, primul trimestru din 2011 a fost cel mai complicat. Februarie arată foarte rău însă. Sperăm să fie doar începutul", a spus Dan Şucu, proprietarul Mobexpert.

Rezultatele bune ale Mobexpert, cel mai mare jucător de pe piaţa mobilei, vin după ce în 2011 grupul a revenit pe creştere, cu un plus de 3%, în linie cu previziunea iniţială, după scăderi ale rulajului în 2009 şi 2010.

Şucu a fondat Mobexpert în 1993, iar în prezent reţeaua numără 32 de magazine şi hipermagazine, dar şi fabrici de mobilă.

Potrivit calculelor ZF, în 2011 grupul a avut o cifră de afaceri de aproximativ 113 mil. euro.

Vântul german aduce creşteri

Creşterea a fost cuvântul de ordine şi pentru Viorel Cataramă, care controlează afacerea Elvila, un business de 103,5 mil. euro, care a văzut cum în luna ianuarie exporturile s-au majorat cu 36%, în timp ce piaţa internă a fost şi ea în ascensiune cu un plus de 7,1%. Într-un interviu recent acordat Ziarului Financiar, Cataramă spunea că piaţa Germaniei, principala destinaţie externă a companiei, este de necrezut. Fabricile Elvila (Elmoberom Beiuş, Relaxa Mizil şi Carpatina Băbeni) exportă în principal pe piaţa Uniunii Europene, iar în Germania compania are 15 clienţi.

Anul trecut exporturile de mobilă au fost o gură de oxigen pentru fabricile româneşti, după mai mulţi ani în care mobila "made in Romania" nu a avut căutare pe pieţele europene. O explicaţie ar fi şi faptul că producătorii din China, concurenţi tradiţionali în Europa, se concentrează în această perioadă pe piaţa locală.

Exporturile de mobilă ale României au avut o creştere de 18% în primele cinci luni ale anului 2011, potrivit informaţiilor Asociaţiei Producătorilor de Mobilă din România (APMR), ultimele disponibile.

Exporturile au reprezentat şi anul trecut motorul creşterii de 3% a businessului controlat de Cataramă, unul dintre primii investitori în industria mobilei, care a pus bazele grupului de firme în 1990.

Cu magazinul închis timp de o zi, kika a reuşit să crească

Începutul anului 2012 a adus venituri mai mari şi pentru retailerul austriac de mobilă şi decoraţiuni kika, care deşi a avut magazinul închis pentru o zi din cauza zăpezii, a reuşit să crească.

"În ianuarie am înregistrat o creştere de aproximativ 12% comparativ cu anul trecut, chiar şi luând în calcul impactul generat de închiderea pentru o zi a magazinului din cauza zăpezii. Din fericire. ziua respectivă a fost recuperată de vânzările bune din ultimul weekend al lunii", a spus Lars Lund, country manager al kika România.

El a precizat că cele mai mari creşteri au fost înregistrate pe segmentele de dormitoare şi sufragerii, zone în care Lund spune că au existat oferte.

"Cât priveşte accesoriile, cea mai mare creştere a fost înregistrată de vânzările de covoare, cu peste 50% avans", a continuat Lund.

Retailerul de mobilă a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 48,6 mil. lei (11,5 mil. euro), în scădere cu 2,4% comparativ cu nivelul din 2009, conform calculelor ZF pe baza datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. În aceste condiţii, la o creştere de o cifră în 2011 rezultă că cifra de afaceri a companiei a fost de maximum 53 mil. lei (13 mil. euro).

Retailul de mobilă se ridică la aproximativ 1 mld. euro anual, iar pe lângă Mobexpert, Elvila şi kika, alţi retaileri importanţi sunt IKEA, Neoset, Lemet, Casa Rusu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO