Iulia Roşian, director consumer healthcare Sanofi România, spune că piaţa de medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală a avut o creştere de peste 10% anul trecut, dar că ritmul mediu anual de creştere va coborî la 4-5%, în condiţiile în care nu sunt estimate creşteri majore ale veniturilor populaţiei.
Medicamentele pe care farmaciile le eliberează fără prescripţie medicală, aşa numitele OTC-uri (over the counter), au fost cel mai dinamic segment al pieţei farmaceutice, având creşteri peste cele înregistrate de produsele care necesită reţetă. OTC-urile nu au preţul reglementat, astfel că fiecare companie poate avea propria politică, ceea ce a dus la aglomerarea pieţei în ultimii ani. „În 2014, piaţa de OTC-uri, potrivit IMS (firmă de cercetare de piaţă - n.red.), a avut o creştere de două cifre, în jurul valorii de 10%, cu o staţionare în volume. Creşterea nu a mai fost aşa accelerată în ultimii doi-trei ani. (…) Piaţa de medicamente fără prescripţie este influenţată de veniturile populaţiei, de nivelul de informare pe care consumatorii îl au, în strânsă corelaţie cu nivelul de investiţie pe care producători de medicamente o fac pentru promovare“, a spus Iulia Roşian. Datele citate sunt la nivelul preţului de consumator (care include adaosurile de distribuţie şi farmacie).
Iulia Roşian, de profesie medic, a venit la conducerea diviziei de consumer healthcare a Sanofi în urmă cu aproape patru ani, iar în prezent este responsabilă de un portofoliu de 25 de branduri cu vânzări anul trecut de 57 mil. euro (253 mil. lei la preţ de consumator), Sanofi fiind liderul acestei pieţe, potrivit datelor citate de companie. Cele mai vândute OTC-uri din portofoliul Sanofi sunt Antinevralgic, No Spa, Essentiale şi Ibalgin. Antinevralgic se află pe locul patru în topul celor mai vândute OTC-uri din piaţă.