Companii

Kraft taie Romania de pe lista celor 180 de fabrici

Kraft taie Romania de pe lista celor 180 de fabrici
12.11.2008, 15:31 179

Kraft Foods, cea mai mare afacere de pe piata locala a ciocolatei, este a doua multinationala din industra bunurilor de larg consum care renunta la productie in Romania, dupa Colgate Palmolive.

Desi renunta la productia proprie, parteneriatele incheiate de Kraft, companie cu afaceri de 137 mil. euro anul trecut, cu Pan Group (pentru prajituri) si cu Supreme Group (pentru cafea) mentin o parte din productia marcilor Poiana si Nova Brasilia in Romania. 
"Locatia nu ne putea permite extinderea capaci-tatilor de productie", a declarat Doina Cavache, Corporate Affairs Manager al Kraft Foods Romania.
 Cavache a mai precizat ca producatorul a analizat si optiunea de a muta fabrica intr-o alta locatie din Romania, insa in final ratiunile de eficienta au dictat mutarea liniilor de productie pe alte piete. Cavache a adaugat ca aceasta nu a fost o decizie luata la nivel local, declaratie con-firmata si de vicepresedintele de operatiuni al Kraft Foods pentru Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, Thomas Gaengler.
 "Aceasta este o decizie strategica ce nu are nicio legatura cu performantele angajatilor", a declarat Gaengler, care a subliniat ca angajatii vor primi pachete compensatorii, fara a preciza valoarea acestora.
Decizia reprezentantilor Kraft de a inchide fabrica de la Brasov vine la doar doua luni dupa ce la conducerea operatiunilor locale a fost numit australianul Lachlan Grave, care l-a inlocuit pe Peter Muller, plecat la filiala austriaca a grupului ca director de strategie pe Europa de Est, Orientul Mijlociu si Asia.
"Dezvoltarea puternica a afacerii Kraft Foods Romania din ultimii ani a generat nevoi suplimentare de capacitati de productie. Datorita limitarilor de spatiu in cladirile existente si locatiei unitatii de productie Kraft in mijlocul orasului, cresterea capacitatii de productie la Brasov nu este o optiune viabila. Au fost studiate capabilitatile de productie din cadrul fabricilor noastre si identificate oportunitatile de a consolida productia mai eficient, astfel incat sa se asigure dimensiunea necesara pentru a sustine dezvoltarea viitoare", declara Lachlan Grave, director general al Kraft Foods Romania, care s-a alaturat companiei ca urmare a achizitionarii de catre Kraft a diviziei de biscuiti a Danone. 
 Compania Kraft Foods este prezenta la nivel local din anul 1994, cand a achizitionat de la stat fabrica Poiana Produse Zaharoase din Bra-sov. Fiind un activ achizitionat de la stat, unitatea de productie detinuta de Kraft la Brasov este considerata patrimoniu de stat asupra caruia nu se pot face modificari, dar care nici nu poate fi vanduta.
 La Brasov, unitate in care Kraft a investit pana acum circa 30 de milioane de dolari, potrivit estimarilor companiei, se fabrica diferite produse de ciocolata sub brandurile Poiana si Africana destinate atat pietei interne, cat si exportului. Potrivit ultimelor date disponibile, circa 10% din productia fabricii brasovene era destinata pietelor externe. Compania detine la nivel local brandurile cu cele mai mari vanzari pe piata ciocolatei, Milka si Poiana, si Jacobs, cafeaua cu cea mai mare cota valorica in retail. Kraft Foods vizeaza dublarea afacerilor in urmatorii cinci ani, pana la valoarea de 400 de milioane de dolari, dupa ce anul acesta compania anunta pentru prima data trecerea pragului de vanzari de 200 mil. dolari la nivelul lui 2007.
Producatorul american din industria alimentara, care ruleaza afaceri de 40 de miliarde de dolari la nivel mondial si are 180 de fabrici, considera ca filiala romaneasca este o prioritate de investitii datorita faptului ca inregistreaza cea mai rapida crestere din zona de sud-est a Europei. Anul trecut, vanzarile Kraft Foods Romania s-au majorat cu 20% fata de 2006, iar profitul companiei a avut un avans superior acestei rate.
 Kraft Foods Romania a inceput eficientizarea businessului local din decembrie 2006 cand a incheiat un acord de vanzare a liniilor de productie si a marcilor de produse zaharoase Sugus si Silvana catre Kandia-Excelent (detinuta in prezent de Cadbury), pentru aproximativ 10 milioane de euro.
 In urmatorii ani, compania si-ar putea accelera cresterea vanzarilor cu ajutorul diviziei nou integrate, cea a biscuitilor dulci LU. Preluati anul trecut de la producatorul francez Danone, printr-o tranzactie realizata la nivel international, biscuitii LU vor fi din acest an a treia mare categorie de produse din portofoliul local al Kraft Foods, dupa cafea si ciocolata.
Mai mult, reprezentantii companiei declarau in acest an ca vizeaza segmente noi ale pietei dulciurilor. Unul dintre acestea a fost cel al prajiturilor ambalate, pe care Kraft l-a atacat printr-un parteneriat cu un producator roman, Pan Group Craiova.
Un alt parteneriat al Kraft Foods cu un producator local a fost incheiat in anul 2001, cand compania americana a preluat de la Supreme Group cafeaua Nova Brasilia. Supreme inca proceseaza aceasta cafea pentru Kraft.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO