Companii

Magazinele online destinate copiilor scurteaza timpul destinat cumparaturilor si alimenteaza pusculita antreprenorilor

14.12.2008, 15:42 118

Mihaela Rosoiu si Mihaela Brod au decis ca hainele pentru copii, jucariile, accesoriile, mobilierul sau produsele de ingrijire sunt cele necesare pentru a construi un univers in jurul copilului.

In 2003, Mihaela Rosoiu deschidea impreuna cu sotul sau, Chic Bebe, un magazin online, ce gravita in jurul copiilor. Incercarea a venit ca o metoda de a promova un magazin "fizic" pe care il deschisese impreuna cu sotul sau in 2002 si care "din cauza deschiderii in aceeasi zona a unor hipermarketuri promitea sa se inchida", marturiseste antreprenoarea. Cand s-au hotarat sa patrunda in acest sector de business, ea la varsta de 25 ani, iar sotul sau la 31 ani, experientele pe care se putea fundamenta aceasta afacere erau cea de parinte si cativa ani petrecuti in comert. "Din 2000 pana in 2002 eu am stat acasa in concediu postnatal si impreuna cu sotul meu ne-am lovit frecvent de problema achizitiei articolelor pentru copii. Nu le gaseam, nu aveam timp sa mergem la cumparaturi."
Dificultatile intampinate au condus la lansarea unei afaceri in domeniu. Businessul a demarat greu. Intr-o prima faza antreprenoarea a contractat o firma de web design care a construit magazinul online. Urmatoarea etapa a fost cea de gasire a furnizorilor.
"A fost greu sa gasim furnizori si sa incheiem contracte cu acestia, deoarece marea majoritate nu aveau o baza de date cu produse, fotografii si descrieri ale acestora, asa ca cel mai greu a fost sa populam baza de date." De aici lucrurile si-au urmat cursul. Odata cu lansarea magazinului online, antreprenorii au decis ca distribuirea de flyere in parcuri, destinatia preferata a copiilor, este cea mai buna metoda de promovare. Inceputul a fost timid, la categoria angajati numarul afisat era unul, iar la capitolul investitii initiale valoarea a fost mica si a provenit din "imprumuturi de la parinti", spune antreprenoarea. Ulterior, au fost necesare noi fonduri, pentru mobilier, calculatoare si marfa. La momentul actual, la cinci ani departare, compania numara sase angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 195.000 de euro.
Antreprenorii au optat pentru o afacere ce abordeaza varii domenii: de la imbracaminte la accesorii si de la jucarii la mobilier si mai departe la alimente. Diversitatea produselor este insotita de preturi de asemenea variate, aferente fiecarei categorii de produs. Acestea pot cobori sub cinci euro in cazul hainelor, insa urca pana la peste 150 de euro in cazul produselor de mobilier.
Clientii carora li se adreseaza acestea "sunt in primul rand viitorii si actualii parintii, dar si bunicii si prietenii celor mici", spune antreprenoarea. "Romanii au devenit din ce in ce mai interesati de produse de calitate, insa nu sunt foarte deschisi in fata brandurilor necunoscute", mai adauga ea.
Piata pe care aceasta companie isi desfasoara activitatea este dupa cum declara femeia de afaceri "concurentiala, cu o concurenta in crestere continua si sustinuta". La inceput, exista un singur concurent, iar la aproape un an a mai aparut inca unul. "Acum apar noi competitori aproape in fiecare zi", afirma ea.
In cei cinci ani de activitate, parcursul nu a fost unul lin, ci au existat hopuri de trecut. "Mari dificultati am intampinat cu furnizorii. Lipsa de seriozitate, in primul rand, si interesul aproape inexistent pentru magazine mici intr-o perioada in care hipermarketurile se deschideau pe banda rulanta au fost principalele probleme", marturiseste antreprenoarea. Acestea si-au gasit solutionarea in momentul in care "furnizorii au realizat ca magazinele on-line ar putea fi profitabile", adauga ea.
In conditiile actualei crize financiare mondiale se pune problema daca va scapa cineva nevatamat. Mihaela Rosoiu spune ca "pana in acest moment nu suntem afectati de criza, singura problema pe care o putem aminti este aceea ca bancile, pentru a putea face fata situatiei actuale, au majorat dobanzile".
In luna aprilie a acestui an pe piata intra Mamiko, un nou magazin online destinat copiilor. Mihaela Brod, in varsta de 30 ani, si partenera sa in varsta de 27 ani au considerat ca aceasta "este o nisa de piata inca neexploatata la maxim".
Femeile de afaceri au fost de parere ca implicarea intr-un business pe un domeniu nou, in plina ascensiune in Romania, unde a prins bine la public, "nu implica investitii mari, iar timpul ce trebuie alocat unei activitati de aceasta natura permite flexibilitate de activitate", a declarat Mihaela Brod.
Investitia initiala a provenit din fonduri personale si a fost de 3.000 de euro, dintre care 1.000 de euro pentru stocuri si 2.000 de euro pentru dotarile companiei. Ce a urmat au fost sume de bani destinate publicitatii si marketingului.
La inceput afacerea a pornit la drum cu patru angajati, cele doua partenere, o persoana ce se ocupa de marketing si o alta de logistica, aceeasi formula functionand si in prezent.
Afacerea a reusit sa imbine, "in mod fericit, pasiunea pentru internet cu dragostea si afectiunea pentru copii", a marturisit antreprenoarea. Cand a ales sa porneasca pe acest drum Mihaela Brod avea in spate o experienta de peste opt ani in segmentul vanzarilor.
Demararea afacerii a fost fragmentata in mai multe etape. Prima etapa, dupa ce a fost luata decizia cochetarii cu acest tip de business, a fost studierea pietei din Romania si in special a celor externe, pentru a vedea ce se poate aduce nou in acest domeniu.
A urmat apoi etapa cea mai lunga, modul de prezentare al site-ului, "de la grafica, culori si mod de prezentare pana la partea mai putin estetica ce tine de administrare", afirma ea. Ce a mai ramas a fost alegerea numelui, care a ramas Mamiko, cautarea furnizorilor si postarea pe site a produselor.
De aici pana la primii clienti drumul a fost scurt.
"Clientii ne-au gasit ei pe noi, romanii s-au educat in acest sens", spune antreprenoarea. Pagina de internet si-a facut datoria. "Administratorul site-ului este cel care ne ajuta sa fim gasiti de clienti", a adaugat ea. Numarul de clienti este insa variabil, " iar in acest domeniu, ca si in multe altele, din motive uneori neintelese, apar cresteri sau descresteri", declara Mihaela Brod.
Variatiile sunt in functie de sezon - septembrie a fost luna de varf, deoarece garderoba bebelusilor trebuia schimbata -, de perioadele calendaristice - in zilele de salariu vanzarile fiind mai mari, conform declaratiilor ei.
Produsele oferite sunt diverse, de la hrana, accesorii, haine la mobilier si produse ce asigura supraveherea si siguranta. Ele se adreseaza unei largi palete sociale de clienti - produsele premium de peste 100 de euro imbinandu-se cu produse din categoria basic ce coboara pana la sub 3 euro.
Ele "sunt accesibile oricarei mamici ocupate care nu are timp de mers in magazine la cumparaturi", spune antreprenoarea.
Cu toate acestea, clientii tinta ai firmei sunt familiile cu copii ce au varste cuprinse intre 0 si cinci ani.
Dupa nici un an de la lansarea pe o piata pe care o descrie ca fiind "concurentiala, ca de altfel in toate domeniile", antreprenoarea se asteapta sa obtina in 2008 o cifra de afaceri de 16.000 de euro, ca urmare a unei cresteri lunare aproximativ constante. Probleme apar insa ca in orice alt domeniu de activitate, marturiseste femeia de afaceri. "Livrarile prin firmele de curierat rapid duc de multe ori la deteriorarile partiale ale marfii, precum si la decalarea termenelor de livrare", adauga ea. 99% dintre probleme au fost insa solutionate.
Despre businessul pe care il detine spune ca in conditiile actuale este unul pe termen mediu. Criza mondiala a lovit si aici. "Din cifra de afaceri pe luna octombrie se vede un regres de circa 3% fata de septembrie, insa noiembrie pare ca va inregistra o crestere usoara, iar in decembrie de asemenea estimam o evolutie pozitiva datorita periodei de sarbatori, in care se ofera cele mai multe cadouri", a marturisit Mihaela Brod.
 
Mamiko
 
  • Obiect de activitate: Comert online cu produse destinate copiilor
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2008: aproximativ 16.000 de euro
  • Numar angajati: 4
  • Investitia initiala: 3.000 de euro
 
Chic Bebe
 
  • Obiect de activitate: Comert online cu produse destinate copiilor
  • Cifra de afaceri 2007: aproximativ 195.000 de euro
  • Numar angajati: 6

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO