Companii

Marile retele de comert alimentar s-au extins cu 10% de la inceputul anului, ajungand la 354 de unitati

Marile retele de comert alimentar s-au extins cu 10% de la inceputul anului, ajungand la 354 de unitati

Reteaua Plus Discount este cea mai extinsa din punctul de vedere al numarului de unitati

09.07.2008, 17:23 50

Hipermarketurile au fost devansate de magazinele discounter la ritmul de expansiune din primul semestru al acestui an.
Hipermarketurile, care anul trecut au inregistrat o crestere a numarului de unitati pe piata locala de 72,5% fata de 2006, s-au extins in primul semestru cu 7,25% fata de finele lui 2007, prin deschiderea a 5 magazine, arata un studiu prezentat de Carrefour la un seminar pe teme de retail. Cea mai accelerata expansiune a fost inregistrata insa in acest an de magazinele discounter, retelele de profil avand in total 19 inaugurari in primul semestru, reprezentand o rata de crestere de 14,3% fata de finele lui 2007. Anul trecut, discounterele s-au extins cu 46% fata de 2006, ca numar de unitati, ajungand la 133 de magazine. In total, marile retele de comert alimentar s-au extins cu 10% de la inceputul anului, de la 326 la 354 de magazine.
Magazinele de format modern au avut anul trecut o cota de 39% in comertul romanesc, potrivit Andreei Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania, care citeaza datele firmei de cercetare de piata GfK. La nivel local, aceasta pondere este inca redusa, comparativ cu tarile din regiune. De exemplu, in retailul de bunuri de larg consum din Ungaria, magazinele moderne detineau anul trecut o cota de piata de 47,5%, in timp ce in Polonia ponderea era de 42%.
"Daca ne uitam la pietele mai dezvoltate din Europa, ne putem da seama ca in urmatorii ani nu sunt motive de ingrijorare privind ritmul de crestere din retailul modern", a afirmat Andreea Mihai. Managerul a subliniat ca, la nivelul pietei romanesti, inca se asteapta o majorare mai accelerata a salariului mediu net pe economie.
Cele mai populare formate de magazine moderne sunt hipermarketurile si supermarketurile, care detin fiecare 15% din totalul vanzarilor de bunuri de larg consum din Romania, urmate de magazinele discounter si de unitatile cash&carry, cu o pondere de 5%, respectiv 4% din piata de retail, mai arata studiul GfK citat de repre-zentantul Carrefour. In tari precum Franta sau Spania, unde comertul alimentar este dominat in proportie de peste 90-95% de cateva lanturi mari de magazine, hipermarketurile si unitatile cash&carry au ajuns sa detina jumatate din piata. In Germania, cel mai mult au castigat din piata magazinele discounter, acestea avand o cota de aproa-pe 44% la nivelul lui 2007, mult peste cea a hipermarketurilor sau a supermarketurilor. In Romania insa, jucatorii din piata dau putine sanse segmentului cu discount privind dominatia asupra celorlalte forme moderne de comert alimentar.
Mihai a mai mentionat ca sectorul roma-nesc de retail se confrunta cu mari probleme in recrutarea angajatilor, in special in zona Capitalei, pe fondul nivelului scazut al somajului si al fluctuatiei mari de personal in companii.
"Angajatii buni sunt ca aurul, foarte greu de gasit", a spus Mihai. Aceasta a adaugat ca lipsa personalului calificat pe piata romaneasca creste riscul diminuarii calitatii serviciilor in retail, insa a precizat ca o solutie in acest caz ar putea fi investitiile in formarea continua a tuturor angajatilor unui retailer. Printre amenintarile existente pe piata de profil, Mihai a enumerat si cresterea pretului combustibilului si al alimentelor, elemente care genereaza inflatie.
"In aceste conditii, companiile trebuie sa-si faca planuri de actiune foarte atente, pentru a fi cat mai putin afectate de schimbarile mediului economic", a apreciat Mihai.
Vanzarile principalelor grupuri de retail din Romania au crescut anul trecut cu 44% fata de 2006, la 6,9 miliarde de euro, potrivit managerului Carrefour care citeaza datele firmei de cercetare Planet Retail. Astfel, cifra de afaceri a retelelor de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount, precum si vanzarile inregistrate in magazinele din benzinarii s-au situat anul trecut la 6,9 miliarde de euro, in crestere de la 4,77 miliarde de euro in 2006.
Cele mai mari vanzari au fost inregistrate in 2007 de lanturile de magazine Metro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry, Carrefour, Kaufland si Cora. Potrivit estimarilor Planet Retail, retelele de hipermarketuri Kaufland si Cora, care nu au raportat pana acum rezultatele financiare pe 2007, au realizat anul trecut vanzari de 580 mil. euro, respectiv 576 mil. euro.

Unde stam prost
slaba dezvoltare a filierelor de produse proaspete, mai ales fructe si legume
existenta unor regiuni cu putere de cumparare slaba
infrastructura slab dezvoltata
preturile terenurilor nejustificat de mari in raport cu puterea de cumparare;
cresterea rapida a concurentei pe piata
cresterea salariilor si migratia fortei de munca
cresterea inflatiei

Discounterii au cele mai multe locatii
Plus Discount - 55 de magazine cu discount, detinute de grupul german Tengelmann
Penny Market - 52 de unitati cu discount, parte a grupului german Rewe
Profi - 45 de magazine discounter, detinute de Louis Delhaize (Franta)
Kaufland - 32 de hipermarketuri cu discount, operate de grupul german Lidl & Schwarz
Billa - 28 de supermarketuri, parte a grupului Rewe

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO