Companii

Michael Whitney, Bunge: Am inchis trei fabrici de ulei pentru cresterea eficientei afacerilor

Michael Whitney, Bunge: Am inchis trei fabrici de ulei pentru cresterea eficientei afacerilor

Michael Whitney, directorul general al Bunge Romania: Orasul Buzau este mult mai aproape de portul Constanta, de materia prima necesara si de granita cu Bulgaria. Toate investitiile sunt directionate acum catre modernizarea fabricii din Buzau pe care speram sa o putem finaliza in maximum un an.

19.02.2008, 15:09 157

Michael Whitney, directorul general al Bunge Romania, liderul pietei locale de uleiuri vegetale, spune ca a decis sa inchida trei dintre fabricile locale, Muntenia, Interoil si Unirea, deoarece investitiile pe care trebuia sa le faca erau greu de amortizat in conditiile costurilor logistice foarte mari. In acelasi timp compania americana si-a asigurat capacitatea de productie necesara si o locatie strategica prin achizitia diviziei de uleiuri a Agricover Buzau.
"La pretul platit pentru materia prima sau uleiul brut de import, se adaugau costuri pentru transportul acestora pe o distanta de peste 400 de km, din portul Constanta pana la Oradea sau Iasi. Daca am fi pastrat fabricile din Oradea si Iasi, in afara de faptul ca investitiile ar fi trebuit impartite intre cele trei unitati de productie, la amortizarea investitiilor s-ar fi adaugat constant si costurile logistice foarte mari", a declarat Michael Whitney pentru ZF.
Whitney a adaugat ca inchiderea celor trei fabrici a reprezentat o decizie de business necesara pentru eficientizarea businessului pe plan regional.
"Din punctul de vedere al angajatilor disponibilizati, inchiderea unei fabrici este intotdeauna o decizie dificila, insa din punctul de vedere al eficientizarii businessului erau decizii care trebuiau luate", a spus directorul general Bunge.
Filiala locala a grupului american a inchis in august 2005, fabrica Muntenia din Capitala, dupa ce in anul precedent aceasta raportase pierderi de aproximtiv 7,7 milioane de euro, cele mai mari dintre cele trei fabrici detinute in acea perioada de producator. Unitatea de productie avea circa 194 de angajati.
In vara anului trecut, americanii de la Bunge au inchis cea de-a doua fabrica, Interoil Oradea, renuntand la circa 210 angajati, la putin timp dupa ce achizitionasera divizia de ulei a producatorului Agricover Buzau.
"In Oradea, circa 50-60 de persoane
si-au gasit slujbe in aproximativ patru luni de la inchiderea fabricii. Mai putin de zece angajati din personalul fabricii din Oradea a fost relocati la Buzau, pe de-o parte deoarece la Buzau exista forta de munca suficienta, pe de alta parte din cauza distantei destul de mare. Acum la Oradea au mai ramas cativa contabili si paza", a declarat Whitney.
Pana in prezent toate cele trei fabrici inchise de Bunge continua sa functioneze ca societati, desi in cazul fabricii Muntenia, aceasta a fost inchisa, iar americanii au obtinut aproximativ 29 de milioane de euro din vanzarea terenului pe care fusese situata. Reprezentantii Bunge nu au hotarat inca ce vor face cu terenurile fabricilor din Oradea si Iasi, insa ar putea opta si in aceste cazuri pentru vanzare.
"Nu am primit nicio oferta de achizitie pentru terenul fabricii din Oradea. Vom decide ce vom face cu acel teren in urmatoarele doua luni. In mod cert insa una dintre optiuni este vanzarea acestuia", a spus reprezentantul Bunge.
Recent, filiala locala a grupului Bunge a anuntat decizia de a inchide fabrica Unirea Iasi in prima parte a acestui an. Aceasta are o suprafata de aproximativ 7,5-8 hectare si aproximativ 300 de angajati fiind cea mai mare fabrica a grupului Bunge local si cea de-a treia unitate de productie pe care americanii o inchid pe plan local in mai putin de trei ani cu scopul de a-si eficientiza afacerile la nivel regional.
Astfel, dupa inchiderea fabricii de la Oradea, productia pentru partea de vest a tarii este asigurata de fabrica grupului din Martfu, Ungaria. In acelasi timp, fabrica de la Buzau va asigura atat productia interna, cat si o parte din productia necesara Bulgariei, dupa inchiderea fabricii Kaliakra, detinuta de Bunge la Dobrici, in Bulgaria.
"Procedura legala pentru inchiderea fabricii din Iasi pe care trebuie sa o urmam dureaza aproximativ trei luni de zile, dar totul depinde de discutiile noastre cu cei din sindicat", a spus Whitney.
Reprezentantul companiei a adaugat ca in prezent cauta o companie de recrutare care sa ajute angajatii sa isi gaseasca noi slujbe.
Fabrica de ulei achizitionata anul trecut de la Agricover Buzau, unul dintre principalii jucatori din piata locala, pentru circa
8-10 milioane de euro, a fost preferata de producator pentru derularea unor investitii de 25 milioane de euro, in primul rand datorita locatiei strategice a acesteia.
"Orasul Buzau este mult mai aproape de portul Constanta, de materia prima necesara si de granita cu Bulgaria. Toate investitiile sunt directionate acum catre modernizarea fabricii din Buzau pe care speram sa o putem finaliza in maximum un an", afirma Whitney.
Fabrica din Buzau are circa 260 de angajati si o suprafata de aproximativ sase hectare. Aceasta este mai mare decat fabrica din Oradea si mai mica decat cea de la Iasi atat din punctul de vedere al suprafetei, cat si al capacitatii de productie, potrivit reprezentantului Bunge, insa poate fi extinsa.
Dupa achizitia diviziei de ulei Agricover, Bunge si-a intarit pozitia in piata uleiurilor vegetale detinand in prezent o cota de piata de 40%. Compania detine acum sase branduri de ulei (Floriol, Unisol, Raza Soarelui, Ulvex, Soreanca si Rumen) si va lua in considerare pe viitor o restructurare a portofoliului, atat prin renuntarea la o parte dintre branduri, cat si prin introducerea pe piata de noi marci.
"Din iunie 2007 am incetat sa mai producem in sistem private label si am iesit pe piata cu un nou brand de ulei de masline, sub marca Floriol. In acelasi timp, Muntenia a fost integrata in brandul Unisol, comercializat sub denumirea de Unisol de Muntenia", spune Whitney.
Anul trecut, piata uleiurilor vegetale a ramas aproximativ constanta ca volum, 250.000 de tone, insa valoarea ei aproape
s-a dublat, de la peste 200 mil. euro la finele lui 2006 pana la aproximativ 400 mil. euro la sfarsitul anului trecut, pretul mediu al unui litru de ulei la raft crescand de la 2,5 lei acum doi ani la 5 lei in toamna lui 2007.

AFACERI DE LA ZERO