Companii

Mol: Batalia pentru piata romaneasca nu s-a incheiat si vom vana orice oportunitate de extindere

02.12.2005, 16:32 58

Grupul petrolier ungar Mol nu va renunta la piata romaneasca, dupa esecul de la privatizarea Petrom, si va vana orice oportunitate de extindere.

"Noi am propus la Petrom o alta structura de tranzactie, iar autoritatile nu au fost de acord cu ea si au ales OMV. Vom privi insa cu interes la orice oportunitate, care va aduce valoare adaugata businessului nostru", a declarat pentru Ziarul Financiar Zsolt Hernadi, presedintele Mol.

Compania ungara a propus in vara anului trecut un schimb de actiuni intre Mol si Petrom, care ar fi fost urmat de o integrare treptata a operatiunilor celor doua entitati.

Strategia de expansiune a Mol in Romania vizeaza potentiale achizitii de benzinarii, a unui producator de gaze sau chiar a unei rafinarii, la care se adauga analiza unor proiecte din sectorul petrochimic.

"In Romania, analizam orice oportunitate de pe piata. In ceea ce priveste extinderea retelei de benzinarii, nu avem in acest moment discutii pentru achizitia de benzinarii, dar nu excludem acest lucru", a spus Gyorgy Mosonyi, CEO (directorul executiv) al grupului Mol.

Mol este foarte interesata de achizitia producatorului de gaze Romgaz Medias, care se potriveste perfect cu structura de afaceri a grupului ungar.

O eventuala preluare a Romgaz Medias ar insemna pentru Mol intrarea in operatiuni upstream (explorare si productie) din Romania, dupa zece ani in care grupul ungar a fost prezent numai cu benzinarii.

"Experienta Romgaz este foarte pretioasa. Am putea implica Romgaz in proiecte internationale", adauga Hernadi.

Autoritatile romane au desemnat recent consortiul format din banca de investitii Credit Suisse First Boston, Fondul Romano - American de Investitii si firma de avocatura Linklaters drept consultant la vanzarea Romgaz Medias. Un potential interes al Mol vizeaza si rafinariile de pe piata romaneasca, ce ar putea contribui la o integrare a operatiunilor din downstream (distributie de carburanti).

"In domeniul distributiei de produse, dorim sa ne marim profitabilitatea pe piete precum Ungaria, Slovenia si Romania, vizand, totodata, noi afaceri si noi oportunitati", a aratat, la randul lui, Michel Marc Delcommune, directorul de strategie al grupului.

Mol tocmai a finalizat integrarea retelei de benzinarii Shell achizitionate in doua etape (iunie 2003 si noiembrie 2004) pentru o suma totala de circa 90 - 95 milioane de dolari (70 - 73 milioane de euro).

Compania opereaza acum o retea formata din 137 de benzinarii.

Recent, la conducerea Mol Romania a fost numit de catre Budapesta un nou director executiv in locul lui Karoly Robak. Zsolt Szalay, 34 de ani, a ocupat anterior pozitia de director de marketing in echipa de management a companiei - mama si va prelua nu numai atributiile lui Robak, ci si pe cele ale directorului departamentului de desfacere si dezvoltare afaceri.

Schimbarile de management au cuprins si pe Sorina Baltatu, fostul director general al Shell Romania, care dupa preluare a detinut pozitia de director al departamentului de desfacere si dezvoltare afacere al MOL Romania. Sorina Baltatu a trecut acum pe o functie similara in cadrul companiei Slovnaft Slovacia - membra a grupului MOL.

De asemenea, preluarea Petrom de catre austriecii de la OMV a regrupat piata benzinariilor, unde acum activeaza practic cinci jucatori: tandemul Petrom - OMV, Lukoil, Rompetrol, Mol si Agip.

"Piata benzinariilor din Romania este foarte competitiva. Consumul de carburanti este in crestere, PIB are de asemenea o rata atractiva de crestere, astfel incat afacerile noastre sunt in crestere", afirma Mosonyi.

Mol estimeaza pentru acest an afaceri de aproximativ 300 milioane de euro, duble fata de anul anterior, cand businessul Shell Romania nu fusese inca integrat.

Grupul ungar a intrat pe piata romaneasca in 1995 si a investit aproximativ 150 milioane de euro, conform ultimelor informatii.

Piata romaneasca a benzinariilor cuprinde aproximativ 2.000 de statii.

OMV este liderul pietei dupa preluarea Petrom, care dispune de o retea de circa 600 de statii, la care se adauga o retea operata sub brandul propriu. Apoi, Lukoil si Rompetrol opereaza fiecare o retea formata din circa 250 - 300 de statii.

Consumul de carburanti este in crestere pe piata romaneasca, de unde si potentialul atractiv pentru alti investitori de a intra cu operatiuni directe la nivel local.

Mol, unul dintre cei mai puternici jucatori de pe piata petroliera din Europa Centrala si de Est, si-a anuntat la inceputul acestei saptamani strategia pentru 2006 - 2010.

Pentru aceasta perioada, conducerea grupului a anuntat ca a luat in calcul un pret mediu de aproximativ 34 de dolari pe baril. Compania a marcat zece ani de la listarea actiunilor sale pe bursa de la Budapesta. Strategia MOL pentru urmatorii cinci ani este de a maximiza potentialul regiunii "Noii Europe", incercand sa capteze cresterea pietei regionale, astfel incat sa-si asigure rate de profit superioare.

La nivel de grup, Mol vrea sa atinga pana in 2010 un nivel al EBITDA (castigul inainte de plata dobanzilor, taxelor si deprecierea amortizarii) de 3,5 mld. $, o rata a capitalului investit de 15% si un plan de investitii de 5,4 mld. $.

Din punctul de vedere al gradului de indatorare, tinta grupului ungar la nivelul anului 2010 este sa se situeze sub 30% si sa creasca treptat valoarea dividendelor.

Grupul ungar si-a propus o triplare a productiei de hidrocarburi pana la 300.000 barili echivalent titei pe zi si un nivel al costurilor de inlocuire a rezervelor de 6,5 $ pe baril. In sectorul de retail, Mol vrea sa ajunga la 1.500 de benzinarii pana in 2010.

Pe piata de gaze, compania este interesata de proiectele regionale, cum este cazul gazoductului Nabucco de tranzit al gazelor prin Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria spre Austria, proiect de 4,5 mld. $.

La proiect, alaturi de compania ungara mai participa Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), Transgaz (Romania), Mol (Ungaria) si OMV (Austria), fiecare avand o cota de participatie de 20%.

Pe piata petroliera regionala, Mol are ca principali contracandidati grupul austriac OMV si pe polonezii de la PKN Orlen. O puternica prezenta in regiune detine si gigantul rus Lukoil.

Din cei patru, numai PKN nu este activ in Romania.

adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO