Companii

Noile vedete din retail: discounterii alimentari intra in liga miliardarilor in euro si deschid 80 de magazine

Noile vedete din retail: discounterii alimentari intra in liga miliardarilor in euro si deschid 80 de magazine
03.09.2009, 15:30 32

In timp ce lanturile locale de supermarketuri fac planuri de restructurare, iar hipermarketurile reduc viteza de extindere, discounterii anunta accelerarea expansiunii pana la un numar de 82 de unitati noi in acest an, ceea ce ar presupune investitii de peste 100 mil. euro.

Spre comparatie, anul trecut, cand vedetele retailului au fost hipermarketurile, au fost deschise in total 100 de magazine in comertul modern cu bunuri de larg consum. Cresterea suprafetei de vanzare cu 40% si atragerea unor clienti noi in acest an ar putea duce businessul discounterilor la peste 1 mld. euro la finele lui 2009, dupa noua ani de la intrarea primei retele de profil pe piata din Romania. Anul trecut segmentul ajunsese la 676 mil. euro.

 

Castiga clienti de la alte formate de retail

Rezultatele din primul semestru comunicate de catre doi dintre cei mai mari trei jucatori de pe piata, Penny Market si Profi, indica cresteri de vanzari intre 33-50%, comparativ cu S1 din 2008. "Pentru cel de-al doilea semestru al anului nu sunt semnale contrare din piata pentru discounteri", a afirmat Caius Crisan, directorul general al retelei Profi.

Astfel, daca ritmul de crestere din prima jumatate din an se va mentine si in S2, retailul cu discount ar putea ajunge la un miliard de euro la finele lui 2009, tinand cont si de faptul ca retailerii continua expansiunea in ultimele doua trimestre.

"Este un moment interesant pentru comertul cu discount care inregistreaza cresteri mult peste media pietei. Castigam clienti de la alte formate de retail", a spus Crisan. Operatorul Profi a avut in primul semestru din 2009 vanzari in crestere cu aproape 50% fata de S1 din 2008, in termeni comparabili (excluzand efectele expansiunii retelei) avansul fiind de 30%, potrivit lui Crisan. Mai mult, discounterii au intrat pentru prima data in malluri in 2009, pentru ca, odata cu scaderea chiriilor, acestea au devenit accesibile retailerilor cu cele mai mici costuri de pe piata.

Modelul de business al discounterelor se bazeaza pe costuri reduse atat la nivel operational, cat si de expansiune. Investitiile in deschiderea unui magazin alimentar cu discount sunt intre 0,75 si 1,5 mil. euro, astfel incat investitiile in deschiderile din acest an pot fi estimate la maxim 123 mil. euro.

 Cele mai multe deschideri au fost anuntate de retelele Penny Market si Plus, care isi disputa primul loc pe segmentul cu discount. Penny Market planifica un numar total de 28 de inaugurari in acest an, din care 5 vor fi in centre comerciale. Anul trecut, retailerul a avut 22 de inaugurari.

 

Penny Market a cumparat zece terenuri

In plus, operatorul Penny Market a achizitionat in acest an 10 terenuri pentru expansiune, potrivit datelor comunicate de companie.

"In orasele mici si medii am resimtit scaderea preturilor la terenuri in acest an, insa declinul nu este semnificativ deoarece inca sunt retaileri interesati de locatiile bune, putine la numar, din fiecare oras.

De partea cealalta, in orasele mari preturile sunt semnificativ mai mici anul aceasta, dar vin de la nivelurile nerealist de mari inregistrate inainte de criza", afirma Marcel Thiele, CEO-ul Rewe Romania, operatorul magazinelor Penny Market si Penny Market XXL.

Thiele a precizat ca reteaua castiga multi clienti in toate locatiile in care opereaza. Retailerul a avut o crestere de vanzari de 33% in lei in primele sase luni din an fata de perioada similara din 2008, conform datelor comunicate de Thiele.

 Si Plus accelereaza expansiunea, avand planificate 24 de deschideri de magazine in acest an fata de 21, cate a realizat in 2008. Compania detinuta de grupul german Tengelmann avea la finele anului trecut 71 de unitati operationale, planurile sale vizand dezvoltarea unei retele de 150 de unitati pana in 2012.

Retelele mai mici dubleaza ritmul

Retailerii Profi si MiniMax vor avea in acest an un numar aproape dublu de deschideri decat in 2008. Dupa ce anul trecut s-a extins in 7 locatii noi, Profi a anuntat in 2009 ca va avea 14-15 magazine noi fata de 9, cate planifica la inceputul anului. In primele sapte luni din 2009, retailerul a deschis 10 magazine noi.

Caius Crisan a explicat ca accelerarea expansiunii se datoreaza oportunitatilor noi aparute pe piata: odata cu inchiderea unor magazine traditionale sau a unor fabrici mici din tara devin disponibile locatii bune.

La randul sau, MiniMax a anuntat 15 inaugurari pentru 2009 fata de 7, cate a avut anul trecut, si incheierea unor parteneriate cu dezvoltatori de centre comerciale. Compania a realizat in S1 un ritm de crestere a vanzarilor de 13% fata de aceeasi perioada din 2008, acestea ajungand astfel la 78,3 mil. lei (18,5 mil. euro). "In termeni comparabili (excluzand efectele expansiunii), vanzarile in lei ale retelei au scazut cu doar 1,6%, ceea ce denota rezistenta businessului in aceasta perioada dificila", au precizat reprezentantii retelei MiniMax. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO