Companii

Paradoxul mărcilor private: românii nu cumpără, dar bogaţii Europei da

Paradoxul mărcilor private: românii nu cumpără, dar...

Autor: Cristina Roşca

05.07.2013, 21:25 2078

Unu din două produse cumpărate în Elveţia sau Spania este marcă privată, respectiv un produs „no-name“ dezvoltat de retaileri pentru a se bate cu branduri consacrate, potrivit unui top realizat de PLMA, asociaţia producătorilor de mărci private.

La polul opus, în România ponderea acestor produse este de 12% în piaţa bunurilor de larg consum, încă departe de situaţia de la vecinii din regiune. „Cea mai importantă creştere a ponderii mărcilor private a fost înregistrată în Polonia, unde cota de piaţă a crescut cu peste 3%, până la 30 de procente. În Ungaria şi Slovacia ponderea a depăşit 30%, iar în Cehia a rămas la 27%“, potrivit raportului PLMA. Situaţia este paradoxală în contextul în care România este una dintre cele mai sărace state din Europa, iar Elveţia sau Marea Britanie sunt printre cele mai dezvoltate ţări de pe bătrânul continent. O explicaţie poate fi faptul că mărcile private au început să se dezvolte în România în ultimii ani, marcaţi de criza financiară şi de scăderea consumului. Astfel, în această perioadă românii au căutat în principal produse mai ieftine, iar produsele mărci private au un preţ cu 20-30% sub cel al brandurilor consacrate. În ultimii ani aceste produse au avansat puternic, iar retailerii spun că trendul ascendent nu se va opri aici.

„Pentru mărcile proprii estimăm că vânzările se vor menţine pe acelaşi trend crescător, cu 5-10 procente pe an. Ponderea vânzărilor marcă proprie în raionul produselor de larg consum pe 2012 este de 9,6%, în creştere cu 1% faţă de 2011. La nivelul cumulat al tuturor departamentelor, acesta ajunge la aproximativ 13%“, spune Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour.

De asemenea, reprezentanţii supermarketurilor Profi spun că vor ca în cinci ani un sfert din cifra de afaceri să fie adusă de vânzările de mărci private. În prezent ponderea este la 15%.

Câte mărci private consumă Europa

Ponderea mărcilor private în totalul pieţei de bunuri de larg consum din Europa (volum)

Notă: datele pentru România sunt oferite de GfK şi reprezintă ponderea în valoare în totalul pieţei de bunuri de larg consum.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 03.07.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO