Companii

Pepsi: Investitia de 150 mil. dolari de la Dragomiresti e un pariu local, nu vizam exporturile

Pepsi: Investitia de 150 mil. dolari de la Dragomiresti e un pariu local, nu vizam exporturile
02.09.2009, 00:00 418

Holmes i-a convins pe actionarii Pepsi in toamna anului trecut sa continue investitia de 150 mil. dolari in fabrica din Romania, care va deveni in 2011 cea mai mare fabrica din Europa a grupului, dar mai ales cel mai mare proiect local pornit de la zero in industria bunurilor de larg consum.

Mai mult de atat, fabrica Pepsi a fost gandita doar pentru a acoperi cererea locala si nu pentru export, asa cum se intampla in cazul celor mai recente proiecte greenfield derulate in Romania.

"O incercare grea pentru acest proiect a fost in septembrie anul trecut, cand s-au vazut in consum primele efecte ale crizei. Atunci l-am chemat din nou la discutii pe Jacek Petryka (vicepresedintele pe operatiunile din Europa Centrala si de Est ale Pepsi Americas - n. red.) si impreuna am sustinut continuarea acestui proiect in fata board-ului de conducere din America. A fost nevoie de cinci minute pentru a primi acordul acestora", spune Mike Holmes, presedintele Pepsi Americas Romania.

Prima faza a constructiei fabricii Pepsi din Dragomiresti a fost finalizata ieri, prin investitii de 85 mil. dolari. Acesta este unul dintre putinele proiecte care au avansat in ultimul an conform planurilor initiale in ciuda crizei.

O alta companie americana, Procter & Gamble, deruleaza in acest moment constructia unui greenfield de dimensiuni similare - fabrica de sampoane de la Urlati, insa miza este intreaga regiune a Europei Centrale si de Est, unitatea de productie fiind dedicata, dupa finalizare, in proportie de 80% pietelor externe.

Piata bauturilor racoritoare s-a dovedit a fi in ultimii 4-5 ani unul din motoarele cresterii sectorului FMCG (bunuri de larg consum), inregistrand un avans mediu anual de 20-30%, peste cel al produselor de ingrijire personala, estimat la 10-15%. 2009 a intrerupt insa seria cresterilor explozive de consum, ceea ce a determinat companiile sa-si revizuiasca strategiile de investitii.

 

Directorul de fabrica este un fost manager al QAB

Proiectul de constructie a fabricii din Dragomiresti a fost coordonat inca de la inceput de catre Constantin Melnic, unul dintre putinii directori din QAB care au ramas in companie si dupa preluarea integrala a acesteia de catre Pepsi Americas in 2006. Melnic a intrat in 1993 la QAB, iar in 2005, cand americanii de la Pepsi au preluat 49% din companie de la omul de afaceri israelian Eli Davidai, Melnic era pe pozitia de manager de dezvoltare. El a fost numit in acest an director al fabricii Pepsi din Dragomiresti.

"Pe lista scurta pentru proiectul fabricii au fost mai multe locatii in apropierea Bucurestiului, care este centrul de greutate al consumului", a precizat Melnic.

Fabrica din Dragomiresti este si cel mai mare proiect de productie coordonat de Mike Holmes, un veteran al sistemului Pepsi in care lucreaza de peste 33 de ani.

Holmes conduce operatiunile locale ale Pepsi Americas de la finele lui 2006, fiind primul expat adus de americani in Romania dupa preluarea integrala a QAB (fostul imbuteliator local al Pepsi).

Din 2007, el a crescut profitul companiei de aproape trei ori, producatorul ajungand anul trecut la o rata a profitabilitatii de 18%, la afaceri de 202 mil. euro, una dintre cele mai mari marje de pe piata de profil.

"Sigur ca intotdeauna au fost obiective de crestere a profitabilitatii businessului local. Faptul ca am inregistrat un profit mai mare in ultimii ani a fost un argument puternic pentru realizarea investitiei in noua fabrica", mai spune Holmes.

El a mai precizat ca grosul investitiilor realizate in ultimii ani a venit de la compania-mama.

 

Piata isi va reveni la finalul acestui an

"Tinta este sa crestem peste ritmul pietei", afirma Holmes. Acest lucru inseamna ca va lua din cota de piata a celorlalti jucatori. Cel mai mare competitor al sau este compania greceasca Coca-Cola Hellenic, imbuteliatorul produselor din portofoliul Coca-Cola Company, care anul trecut a rulat la nivel local afaceri de peste doua ori mai mari decat Pepsi Americas, avand o cota de piata estimata la 54% pe cel mai mare segment, cel al bauturilor carbogazoase.

Holmes mizeaza si pe reluarea cresterii consumului de bauturi racoritoare dupa revenirea economiei din criza.

"Piata este acum in scadere cu un ritm de o cifra (sub 10%), dar sunt increzator ca isi va reveni pana in trimestrul al patrulea din 2010. Consumul va mai creste cu siguranta, pot spune chiar ca suntem la fel de increzatori in piata din Romania cum eram si in urma cu un an, cand am demarat constructia fabricii dedicate pietei locale", a mai spus Holmes.

La nivel local, piata bauturilor non-alcoolice este estimata la putin peste un miliard de euro.

 "Partea 'buna' a crizei este ca ne obliga sa gandim strategii noi de crestere a businessului, iar constructia noii fabrici este una dintre ele pentru ca ne permite sa venim cu inovatii pe piata si sa facem un upgrade al tehnologiilor de productie", afirma directorul Pepsi.

 Fabrica functioneaza in acest moment cu o singura linie de productie pentru ice tea-ul Lipton, cu o capacitate anuala de 15 milioane de unitati (unit cases), urmand ca in 2011, in a doua faza de dezvoltare a proiectului, capacitatea sa fie de patru ori mai mare. In total ar urma sa fie aduse 4-5 linii suplimentare de imbuteliere la Dragomiresti pana la finele lui 2011.

"La finalizarea integrala a proiectului, in noua fabrica vor lucra circa 300 de persoane", au mai precizat reprezentantii Pepsi.

AFACERI DE LA ZERO