Companii

Povestea antreprenorului care a convins brandurile de lux Chopard, Omega şi Damiani să vină în România

Citiţi interviul integral în prima ediţie a catalogului de ceasuri şi bijuterii premium Timpul Luxului.

Citiţi interviul integral în prima ediţie a catalogului de ceasuri şi bijuterii premium Timpul Luxului.

Autor: Cristina Roşca

28.07.2015, 00:04 1088
Cristian Ioniţă lucrează în domeniul ceasurilor şi bijuteriilor de lux de mai bine de trei decenii, şi după mai mulţi ani pe care i-a petrecut în Germania s-a întors pe piaţa locală pentru a pune bazele Micri Gold, un magazin de lux pe Calea Victoriei care vinde şi astăzi ceasuri Chopard, Omega şi Longines şi bijuterii Fope şi Schoeffel. Businessul Micri Gold a terminat anul trecut cu afaceri de 6,8 mil. lei, în scădere cu circa 17% faţă de anul anterior, însă Cristian Ioniţă pariază pe un avans în acest an.

„Anul trecut ci­fra de afaceri a conti­nuat să scadă cu 14% comparativ cu 2013, însă situaţia s-a schim­bat în 2015, când am revenit pe creş­tere. Este normală re­ve­nirea după atâţia ani de lipsă de apetit pentru produse de lux. Aceste produse sunt vi­tale pentru starea emo­ţională a oamenilor.“

Antreprenorul a intrat în acest business în 1981 în Germania, unde locuia la acea vreme. În ‘90 a continuat pe acest drum şi în România, îşi aminteşte Cristian Ioniţă, fondator şi administrator al Micri Gold. Antreprenorul a intrat în acest business în România în 1990, printr-o colaborare cu Bijuteria SA, aflată sub administrarea BNR. În acea perioadă începuse să se liberalizeze comerţul cu bijuterii pe piaţa locală, îşi aminteşte el. Ulterior, Bijuteria SA se descompune şi dispare astfel colaborarea dintre cele două părţi. „Totuşi, rămânem în piaţă deoarece a rămas cererea clienţilor de a-şi tezauriza banii iniţial în special în bijuterii însă ulterior şi în ceasuri.“ În 1991, antreprenorul a înfiinţat Micri Gold Bijuterii, prima societate privată care a comercializat în România biju­te­rii şi produse de lux, potrivit lui Ioniţă. La început comercializa 80-85% bijuterii din aur şi doar 15% din ofertă re­pre­zentau ceasuri. Astăzi, în ca­drul Micri Gold raportul este 60-40%.

„La început era foarte uşor să faci business în România, oamenii erau dornici să cumpere ceva ce mulţi ani fusese interzis. Mai mult, inflaţia era galopantă şi oamenii voiau să îşi tezaurizeze banii.“ Atunci nu se cereau bijuterii sau ceasuri branduite, ci se urmă­rea cantitatea şi valoarea produselor cum­părate. Prin 1995 a început să apară din par­tea clienţilor ce­rinţa concretă pen­tru un brand, atât la bijuterii, cât şi la ceasuri.“

Au fost două pe­rioade când busi­nessul a mers bine, din 1991 până în 1995, a urmat o mică sincopă şi apoi din 1997 până în 2004. Astăzi, supra­taxarea pieţei de lux, TVA mare, scăparea de sub control a segmentului de comerţ paralel (cum este cazul fake-urilor, spre exemplu) şi totodată călătoriile mult mai dese întreprinse de români, toate şi-au pus amprenta asupra pieţei locale de profil, crede administratorul Micri Gold.

„Ceasurile noastre pot costa sute de euro, mii de euro, iar cele făcute la comandă, respectiv cele premium, ajung la chiar mai mult. Anterior, dacă aveai în portofoliu ceasuri de zeci de mii de euro, le vindeai cu siguranţă. Acum este periculos să le ţii pe stoc pentru că clienţii investesc mai greu.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO