Companii

Promoţiile au ţinut în loc preţurile de Paşte. Ofertele şi reducerile de preţ sunt încă principala armă a retailerilor

Autor: Cristina Roşca

12.04.2012, 20:54 876

În centrele comerciale din capitală, miercuri seară, cu câteva zile înainte de Paşte, toate casele sunt deschise, pe raioane abia mai ai loc să îţi împingi coşul, rafturile au deja unele locuri goale, iar cozile de la case se duc spre centrul magazinelor.

"Nu am mai văzut de multă vreme o aglomeraţie aşa mare. Pare mai multă lume decât de Crăciun şi văd că oamenii vin să cumpere, nu doar să se uite", spune Mihai B. (39 de ani), venit la cumpărăturile zilnice.

Totuşi, majoritatea coşurilor nu sunt decât pe jumătate pline, semn că românii rămân precauţi în achiziţii. Cu toate acestea, atât retailerii, cât şi producătorii sunt optimişti pentru sărbătorile pascale din acest an. Retailerii văd creşteri de 20-30% faţă de o lună normală, iar producătorii spun la rândul lor că sunt în grafic cu estimările.

Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari procesatori de carne de pe piaţa locală, a reuşit să vândă în această perioadă tot ce produce. Mai mult, vânzările din primele luni ale anului sunt în targetul stabilit iniţial de companie.

Carnea încă se vinde

"Produsele noastre se vând. La începutul anului ne-am stabilit un plan de vânzări eşalonat pe luni, chiar săptămâni. Pot spune că suntem în plan cu vânzările atât pentru aprilie, cât şi pentru lunile ante­rioare", spune Grigore Horoi, preşe­dintele Agricola Bacău. El mai spune că vânzările companiei pe care o conduce sunt cu 12% mai mari în 2012 până în prezent decât în aceeaşi perioadă a anului anterior.

Grupul Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a cărnii de pui, ţinteşte pentru acest an majorarea cifrei de afaceri cu 10%, la jumătate faţă de ritmul de creştere de anul trecut. Dacă vor reuşi să atingă ţinta propusă, afacerile grupului Agricola vor ajunge la 130 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Potrivit datelor culese de ZF, preţurile la carnea de pui au scăzut înainte de sărbătorile pascale cu două până la patru procente comparativ cu finalul lunii februarie, ultima dată când au fost culese datele ZF. În aceeaşi perioadă preţurile pentru carnea de porc au rămas relativ constante. Totuşi, în această perioadă cea mai căutată este carnea de miel.

"E normal ca înainte de Paşte să crească numărul oamenilor care fac cumpărături, şi în consecinţă e normal un avans al consumului. După sărbători însă, consumul va reveni pe un trend descendent", spune Sorin Minea, preşedinte al Federaţiei Romalimenta şi proprietar al producătorului de mezeluri Angst, un business de circa 50 de milioane de euro.

Promoţiile salvează preţurile

El mai spune că preţurile sunt relativ constante sau în scădere în această perioadă doar pentru că retailerii apelează la promoţii pentru a-i atrage pe români în magazine.

"Preţul va creşte, şi este normal să crească până la cinci, chiar opt procente. Acest avans este normal în contextul în care toate preţurile la materii prime cresc", mai spune Minea.

Datele culese de ZF arată că numărul produselor aflate la promoţie nu este mai mare decât în celelalte luni. Totuşi, comercianţii au apelat acum la promoţii la produse precum ouă sau cozonac, cele mai vândute în această perioadă.

Preţul la ouă a scăzut cu peste 15% com­parativ cu finalul lunii februarie. Astfel, dacă acum un cofrag de 10 ouă costă în medie 6,5 lei, atunci se apropia de 8 lei. În cazul ouălor această scădere de preţ este de fapt o revenire la normal a preţurilor care au crescut puternic la începutul acestui an. Preţul ouălor a crescut în luna februarie cu peste 30% faţă de luna an­terioară. Avansul faţă de luna februarie a anu­lui trecut a fost de peste două treimi. Creşterile de preţ au avut un impact ma­jor asupra unei pieţe de 3,6 miliarde de ouă anual.

Preţul ouălor a urcat pentru că începând cu acest an a intrat în vigoare o prevedere europeană care interzice comercializarea ouălor produse de găini crescute în cuşti, unde fiecare animal are un spaţiu mai mic decât suprafaţa unei coli de hârtie A4.

La pol opus

Alături de ouă, cea mai mare scădere de preţ se observă în cazul cartofilor, care au un preţ de puţin sub un leu pentru un kilogram. O explicaţie pentru această evoluţie a preţurilor în ultima lună şi jumătate poate fi faptul că cei mai mulţi producători şi comercianţi au stocuri importante - ca urmare a producţiei bune de anul trecut - de care încearcă să scape până la noua recoltă.

La polul opus, în topul creşterilor de preţ se găseşte laptele. Un litru de lapte Napolact cu 1,5% grăsime costă în medie 4,225 lei, cu aproape 12% mai mult decât în februarie.

"Noi nu am majorat preţurile de listă, ba din contră le-am redus, am apelat şi la promoţii pentru a vinde stocurile rămase ca urmare a scăderii consumului. Dacă au avut loc majorări, ele au venit de la retaileri", spune Dorin Cojocaru, directorul general al Asociaţiei Patronale din Industria Laptelui (APRIL).


Cum se realizează indexul ZF

ZF precizează că Indexul alimentar pe care îl calculează este realizat primar, jurnalistic, cu preţurile afişate la raft în magazinele Real şi Carrefour, iar preţul final este calculat ca o medie între cele două reţele de magazine, nefiind publicat pe fiecare reţea în parte.

Mai mult, indexul nu ia în considerare promoţiile sau fluctuaţiile de preţ pentru anumite categorii de alimente, provenienţă sau calitate.

De asemenea, când calculează acest index, ZF ia în considerare numai un număr limitat de produse de bază (15) faţă de 60.000 câte ar fi într-un magazin.

ZF nu are pretenţia de a fi un institut de statistică sau o companie de cercetare, care culeg date mult mai amănunţite.

În aceste condiţii, indexul ZF este doar orientativ, iar procentul de creştere sau scădere a preţului nu poate fi aplicat la întreg portofoliul de produse dintr-un magazin. În fiecare dintre luni o serie de produse se află la promoţie.

  • Fashion: Ne înnoim de Paşte

În România există tradiţia ca înainte de sărbători românii să se înnoiască, fie cu haine, fie cu pantofi.

În pofida scăderii consumului în ultimii ani, românii nu au renunţat la acest obicei.

"În domeniul acesta vânzările cresc întotdeauna înainte de Paşte, Crăciun şi începerea şcolilor şi facultăţilor. De regulă înainte de sărbătorile pascale vânzările cresc cu 10 până la 20% comparativ cu o perioadă normală. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în acest an. Mai mult, acum am simţit şi o uşoară creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut", spune reprezentantul unuia dintre cei mai mari retaileri de fashion din România. Cristina Roşca

  • Curierat: Românii au trimis mai multe colete

Oficialii DPD România, una dintre cele mai importante companii de coletărie şi curierat expres de pe piaţa locală, susţin că cererea pentru colete a crescut cu 15% în aprilie anul acesta faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut cu ocazia sărbătorilor pascale.

Românii au trimis colete atât în ţară, cât şi în străinătate, de la colete cu bomboane şi ciocolată la alte suveniruri.

Dynamic Parcel Distribution (DPD) România este o companie deţinută de grupul Geopost, subsidiara La Poste.

"Creşterea se datorează atât evoluţiei generale a consumului, specifică sărbătorilor pascale, cât şi dinamicii pozitive a businessului", potrivit oficialilor companiei.

DPD a intrat pe piaţa serviciilor online cu site-ul dpdonline.ro, pe care se poate plasa o comandă şi plăti online orice serviciu. Mirabela Tiron

  • Turism: Mai multe bilete rezervate pentru Spania şi Italia

Un număr mare de bilete de avion au fost rezervate de către românii care vor petrece sărbătorile pascale cu familia în Spania sau Italia, destinaţii pentru care rezervările au crescut cu peste 35%, potrivit Mădălinei Grosu, product manager de la Happy Tour.

În cele două ţări lucrează câteva milioane de români, dintre care unii sunt stabiliţi acolo.

Cererea a crescut şi pentru destinaţii unde românii merg în vacanţă pentru a petrece câteva zile în perioada sărbătorilor de Paşte.

Pentru Bulgaria sau Grecia de exemplu s-au vândut mai multe pachete în această perioadă faţă de o perioadă normală. Mirabela Tiron


  • Încălţăminte: Paştele nu se mai vede în vânzări ca în anii de boom

Aprilie este prin tradiţie o lună mai bună din punctul de vedere al vânzărilor comparativ cu martie. Paştele din acest an nu a reuşit decât să mişte puţin vânzările.

"În anii de boom sărbătorile pascale se simţeau puternic în vânzări. Acest lucru nu mai este valabil astăzi, când Paştele nu are decât un efect minim asupra vânzărilor. Simţim într-adervăr o creştere, însă este vorba de o creştere mică", spune Filip Schwartz, acţionarul majoritar şi directorul Otter Distribution.

De aceeaşi părere este şi Dan Pavel, acţionarul majoritar al retailerului Benvenutti.

El spune că acum circa un deceniu vânzările creşteau în săptămâna de dinainte de Paşte cu peste 100%.

"Acum obiceiul românilor de a se înnoi de Paşte s-a estompat. Creşteri de vânzări observăm doar în joia şi vinerea de dinainte de Paşte".

Cristina Roşca

  • Vin: Vânzări mai mari pentru producătorii de vin

Alin Ursu, administrator al Angelli Spumante & Aperitive, producător de vinuri spumante, spune că vânzările în această perioadă sunt cu 10% mai mari comparativ cu cele din perioada premergătoarea Paştelui 2011.

"E îmbucurător. Vânzările au crescut pe toate segmentele comparativ cu perioada similară a anului trecut, atât la exporturi cât şi pe piaţa internă. Cred că am ajuns la o creştere de 10%. Primele două luni au fost mai dificile, în martie am fost în parametri, iar în aprilie suntem bine", a spus Ursu pentru ZF.

Angelli are o facilitate de producţie în Bucureşti, unde lucrează la 60-70% din capacitate şi face parte din grupul german Henkell & Co., care deţine companii în 11 ţări europene.

Angelli are în portofoliu atât vinuri spumante, cât şi vermut (Vermouth Bianco şi Vermouth Rosso), lichioruri (Lichior Cherry, Lichior Fragola, Lichior Afine şi altele), lichioruri cremă, dar şi produse de import (vinuri spumante, vinuri liniştite, brandy, bitter, brandy şi altele). Anul trecut exporturile Angelli s-au ridicat la 1,5 milioane de sticle, ceea ce reprezintă 18% din rulajul total. Ioana David

  • Carne: Suntem în plan cu vânzările

Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari procesatori de carne de pe piaţa locală, a reuşit să vândă în această perioadă tot ce produce.

Mai mult, vânzările din primele luni ale anului sunt în targetul stabilit iniţial de companie.

"Produsele noastre se vând. La începutul anului ne-am stabilit un plan de vânzări eşalonat pe luni, chiar săptămâni. Pot spune că suntem în plan cu vânzările atât pentru aprilie, cât şi pentru lunile anterioare", spune Grigore Horoi, preşedintele Agricola Bacău.

El mai spune că vânzările companiei pe care o conduce sunt cu 12% mai mari în 2012 decât în anul anterior.

Grupul Agricola Bacău, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală a cărnii de pui, ţinteşte pentru acest an majorarea cifrei de afaceri cu 10%, la jumătate faţă de ritmul de creştere de anul trecut.

Dacă vor reuşi să atingă ţinta propusă, afacerile grupului Agricola vor ajunge la 130 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Cristina Roşca

  • Delicatese şi lux: Cel mai scump cadou vândut de Comtesse du Barry: 4.000 de euro

Comtesse du Barry, magazine de gastronomie şi vinuri premium, au înregistrat o creştere de aproximativ 10% a vânzărilor în această perioadă comparativ cu perioada premerergătoare Paştelui 2011. Aproximativ jumătatea din vânzările acestor zile reprezintă achiziţiile făcute de persoanele fizice, restul de 50% fiind reprezentate de cadourile făcute de firme.

"Ne aşteptam la o creştere în această perioadă pentru că am lucrat mult pe partea de game", a spus Cristi Preotu, director asociat al Le Manoir, care deţine magazinele Comtesse du Barry. El a observat că achiziţiile făcute de companii s-au polarizat: dacă înainte cele mai multe erau pe segmentul mediu , acum majoritatea sunt cele cu preţuri joase, în timp ce numai câteva sunt cu preţuri foarte mari. În cea de-a doua categorie intră şi un cadou de 4.000 de euro, cel mai scump vândut de companie în această perioadă. Totodată, miercuri, Le Manoir a reuşit să vândă vinuri de 20.000 de euro în cadrul Licitaţiei de vinuri rare, organizată în România împreună cu casa de licitaţii Artmark. La această a doua licitaţie de profil au fost adjudecate 23 din cele 28 de loturi licitate. Cel mai scump lot, şi principala vânzare a serii, a fost vândut la 4.600 de euro, acesta fiind preţul de pornire.

Ioana David, Cristina Roşca

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO