Companii

Proprietarul fostului Sicomed: Importurile genereaza 50% din venituri, fata de 15% in 2005

Proprietarul fostului Sicomed: Importurile genereaza 50% din venituri, fata de 15% in 2005

Jozef Belcik, country manager al Zentiva: Obiectivul nostru este mentinerea cotei de piata la 5%, iar bugetul pentru anul acesta se bazeaza pe o majorare in linie cu avansul estimat al pietei.

08.02.2008, 17:20 124

Producatorul de medicamente Zentiva (fostul Sicomed) a schimbat strategia companiei, mizand pe cresterea profitabilitatii si nu pe cea a vanzarilor pentru restabilirea companiei si dezvoltarea afacerii, potrivit lui Jozef Belcik, country manager al Zentiva, numit la conducerea filialei din Romania in iulie anul trecut.
"Prima decizie pe care am luat-o din aceasta pozitie a fost schimbarea strategiei companiei pentru a face un business. Vrem sa crestem compania si sa o facem profitabila", a declarat Jozef Belcik.
Jozef Belcik, aflat in structurile companiei cehe din 2000, a preluat conducerea operatiunilor din Romania anul trecut, dupa ce Mariana Wencz, fostul country general manager al filialei locale a Zentiva, a demisionat. Rezultatele financiare ale producatorului s-au aflat pe un trend descendent in ultima parte a anului trecut, vanzarile totale ale companiei pe piata locala (incluzand si medicamentele importate) diminuandu-se cu 60,6% in cel de-al treilea trimestru, pana la 9,6 mil. euro, in conditiile in care managementul s-a concentrat pe gestionarea stocurilor la nivelul distributiei si pe imbunatatirea fluxului de numerar. In aceeasi perioada, activitatea fostei companii Sicomed a generat pierderi de 0,4 mil. euro.
Belcik a precizat ca lipsa disciplinei financiare a afectat businessul din Romania, caracterizat prin orientarea spre vanzari si incasari, in detrimentul unui plan pe termen lung.
"Compania vindea foarte mult, dar nu incasa banii, la jumatatea anului trecut. Termenele de plata depaseau 200 de zile, ceea ce este mult chiar si pentru piata romaneasca", a spus el.
Jozef Belcik nu a precizat care au fost rezultatele financiare pe anul 2007, mentionand ca Zentiva este o companie listata. "Compania si-a revenit din punct de vedere financiar, situatie care va continua si in urmatorii ani prin platforma de operare profitabila pe care am construit-o ca strategie pe termen lung", a mentionat el.
Zentiva a inregistrat la sfarsitul anului trecut o cota de piata mai mica decat la inceputul anului, urmand sa mentina in urmatorii ani cota de piata la 5%, conform lui Belcik. "Obiectivul nostru este mentinerea cotei de piata la 5% iar bugetul pentru anul acesta se bazeaza pe o majorare in linie cu avansul estimat al pietei, adica o crestere cu 15% a pietei medicamentelor", a mai adaugat el. Belcik mai spune ca romanii sunt atasati de brandurile lor de medicamente si ca nu intentioneaza sa renunte la productie.
"In cazul Distonocalm ne-am adaptat la conjunctura locala si nu am renuntat la acest medicament. Produsul se vinde acum cu 2 lei pe piata", a declarat el. Desi romanii sunt atasati de brandurile lor, produsele cu cea mai mare profitabilitate pentru companie sunt cele importate. "Procentul produselor importate de Zentiva este de 50% din totalul produselor comercializate pe piata romaneasca", a precizat el. Cu toate acestea, seful Zentiva Romania spune ca grupul ceh nu este interesat sa transfere productia unor medicamente in Romania.
Spre comparatie, alte doua companii multinationale care au facilitati de productie locale, respectiv Sandoz si Ranbaxy sunt in plin proces de transfer al unor produse in fabricile din Romania, iar un alt jucator international, Actavis, a stabilit ca exporturile sa ajunga la 50% din cifra de afaceri pana in 2009.
Jozef Belcik mai precizeaza ca nu stie cu exactitate cand va fi numit inlocuitorul lui. "Scopul meu este sa pun bazele acestei companii, de restul urmand sa se ocupe o alta persoana", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO