Companii

"Rabla" nu ridica vanzarile de masini in iulie. Piata continua sa se prabuseasca

"Rabla" nu ridica vanzarile de masini in iulie. Piata continua sa se prabuseasca

Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto: Un lucru bun este ca lumea a inceput sa intre in showroomuri si sa intrebe

27.07.2009, 18:34 42

Trendul descendent pe care a intrat piata auto locala dupa luna aprilie, in care au fost livrate mai mult de jumatate din masinile achizitionate prin programul "Rabla" se continua si la nivelul lunii iulie. Potrivit jucatorilor din piata auto, luna aceasta se va situa la cateva procente sub iunie, la un nivel de aproximativ 12.500-12.700 de autoturisme, principalele motive invocate fiind lipsa finantarii, dar si importurile de masini second-hand.

"Luna iulie este la fel de slaba ca si luna iunie. Lipsa finantarilor si importurile masinilor second-hand afecteaza in continuare piata auto, in plus, se simte si suflul vacantei de vara", a spus Nicolae Sorescu, directorul Radacini Motors, dealerul Opel si Chevrolet.

Declaratia este sustinuta si de Alin Tapalaga, directorul general al Porsche Inter Auto, care sustine ca "in cel mai bun caz, la nivelul lunii iulie se va atinge acelasi nivel ca si in iunie".

In ciuda cresterii constante a importurilor de autoturisme second-hand, nu a fost impusa nicio masura fiscala persoanelor fizice care inregistreaza castiguri din vanzarea pe piata locala de masini second-hand din Europa de Vest.

"Din pacate, chiar si acum, cand statul are nevoie de bani, nimeni de la guvern nu ia in calcul impozitarea celor care aduc pe "persoana fizica" masini la mana a doua din Europa de Vest si le vand in Romania", a spus Sorescu.

 

Piata vehiculelor comerciale este blocata

La mijlocul lunii iulie, in cadrul celei de-a doua etape a programului "Rabla" s-au inclus atat vehiculele comerciale usoare, cat si achizitia in sistem leasing.

"Piata vehiculelor comerciale este in prezent blocata si ne bucuram de fiecare client. Un lucru bun este ca lumea a inceput sa intre in showroomuri si sa intrebe", a subliniat Alin Tapalaga.

Daca in cazul autoturismelor stocurile au scazut datorita campaniilor de discounturi si a programului "Rabla", piata utilitarelor a fost blocata de scaderi mult mai puternice. La nivelul primului semestru vanzarile de autoturisme au scazut cu 50%, in timp ce vehiculele comerciale usoare au scazut cu aproape 70%, potrivit statisticilor APIA.

Spre deosebire de anii anteriori, cand clientii se orientau nu numai dupa pret, ci si dupa imaginea marcii, in prezent, potrivit sefului Radacini Motors, pentru client in prezent conteaza pretul.

"In prezent derulam campanii de discounturi, care au dus pretul masinilor noi aproape de cel al celor second-hand, care ne-au determinat o scadere mai mica. Acum se vede foarte clar faptul ca cei care cumpara acum o masina cumpara in primul rand pretul", a spus Sorescu.

 

Clientii platesc cash

La nivelul primului semestru mai mult de 70% dintre vanzarile de autoturisme s-au realizat prin cash sau credit, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, dar in acelasi timp jucatorii din piata sustin ca din acest procent o pondere foarte mare o detin achizitiile cash. "In prezent aproape 70-80% din vanzarile de masini sunt 'cash', spre deosebire de anul trecut, cand peste 60% erau achizitii prin credit sau leasing", a subliniat Sorescu. 

Acelasi lucru este sustinut si de directorul Porsche Inter Auto.

"Se observa o migrare a clientilor catre leasing. Creditul aproape a disparut. Anul trecut spre exemplu, ponderea era de aproximativ 40% leasing si 60% credit plus cash - dintre acestia, 15-20% reprezentau asa-zisul credit cu buletinul", a subliniat seful PIA. 

In prezent utilitarele sunt achizitionate in sistem leasing, de catre persoane fizice, potrivit oficialilor PIA.

"Pentru Porsche Inter Auto, luna iulie a fost cea de-a doua cea mai buna in ceea ce priveste vanzarile de comerciale, dupa martie", a spus Tapalaga.

In acest an, piata locala a autoturismelor va atinge un prag de 130.000 de unitati, in scadere cu peste 50%, volum comparabil cu nivelul pietei din 2003, potrivit declaratiilor anterioare ale lui Brent Valmar, vicepresedintele APIA, si Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO