Retail&Agrobusiness

Cine acceptă provocarea transparenţei?

Cine acceptă provocarea transparenţei?

Autor: Florentina Niţu

05.05.2023, 13:01 115

În România, preţul unui litru de lapte porneşte de la 2 lei la fermier şi ajunge până la 10 lei la pe raftul supermarketului sau hipermarketului, de unde îl cumpără majoritatea consumatorilor. Din preţul total, producătorul obţine 20-25%, spun crescătorii de vaci, în timp ce în Franţa, fermierul primeşte peste 40%. Mai mult, în retailul francez este afişată cota parte care care îi revine fiecărui jucător de pe lanţul laptelui, de la producător până la comerciant.

„Astăzi, problema este că preţul de la raft nu se împarte corect pe lanţ, între fermier, procesator şi retaileri (supermarketuri). Dacă de la fermă pleaca laptele cu preţ mediu de 2 lei, de la procesatorul care îl ambalează cu 5,2 lei, el ajunge pe raft la circa 10 lei, ceea ce scoate în evidenţă lacomiă retailului în detrimentul consumatorului român. Ei bine, în Franţa sau Germania nu se întâmplă asta. În Franţa, fermierul primeşte 41% din preţ, iar asta înseamnă echitate”, spune Aurel Blaj, preşedintele cooperativei agricole Bio Carpathia, Cooperativa agricolă Bio Carpathia, formată din peste 20 de fermieri din judeţul Braşov care produc lapte, carne, fructe, legume şi miere bio.

În reţeaua Biocoop din Franţa este afişat procentul din preţul laptelui care-i revine fiecărei părţi de pe lanţ, astfel că producătorul ia 41%, procesatorul 25%, comerciantul, care include transportul şi taxele de raft ia 27% şi distribuitorul 7%. Reprezentanţii producătorilor români de lapte susţin că au propus să existe o astfel de transparenţă în România, însă întrebarea este: cine acceptă provocarea? 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO