• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
Retail&Agrobusiness

Cum a ajuns Polonia cel mai mare producător de electrocasnice din Europa, cu exporturi de peste 10 mld. euro, pe când în România are doar şase fabrici mari

Cum a ajuns Polonia cel mai mare producător de electrocasnice din Europa, cu exporturi de peste 10 mld. euro, pe când în România are doar şase fabrici mari

Autor: Cristina Rosca

18.03.2015, 18:23 11087

România produce electrocasnice de doar jumătate de miliard de euro, cei mai importanţi cinci jucători controlând 90% din total. În Polonia producţia este de peste 25 de ori mai mare, iar giganţii internaţionali precum Samsung, Bosch sau Whirlpool au 27 de unităţi de producţie.

Producţia de electrocasnice din Polonia a ajuns la 14 mld. euro şi 20,1 mld. unităţi anul trecut, potrivit ultimelor estimări, cifră ce poziţionează economia din Europa Centrală şi de Est pe prima poziţie în topul celor mai mari producători europeni de astfel de produse, înaintea unor ţări cu tradiţie precum Germania sau Italia. Prin comparaţie, companiile din România care produc frigidere, aragazuri şi alte aparate electrocasnice au afaceri anuale cumulate de 500-600 mil. euro, de 23-28 de ori mai mici. Mai mult, în timp ce pe piaţa locală dintre giganţii internaţionali sunt prezenţi doar turcii de la Arcelik (proprietarul Arctic), suedezii de la Electrolux şi olandezii de la Philips, în Polonia au fabrici aproape toţi cei mai mari jucători de la nivel internaţional, în frunte cu Samsung, Indesit, Whirlpool, Bosch, LG şi Electrolux. Concernul Indesit-Whirlpool are nouă fabrici, potrivit datelor ZF, în timp ce Samsung are una singură, dar care anga­jează circa 4.000 de oameni. Mai mult, gi­gantul sud-coreean vrea să extindă fabrica.

„Infrastructura mult mai dezvoltată decât cea din România şi apropierea de Occident au reprezentat un avantaj pentru Polonia. Mai mult, industria de electro­cas­nice s-a dezvoltat puternic în perioada 1997- 2000, când economia locală trecea printr-o perioadă dificilă iar cursul de schimb fluctua de dimineaţa până seara. La momentul acela economia Poloniei era mai stabilă şi astfel a reuşit să atragă mai multe investiţii“, spune un executiv de top din industria electrocasnicelor. Potrivit Agenţiei de Atragere a Investiţiilor Străine în Polonia, statul din Europa Centrală şi de Est are o tradiţie îndelungată în industria de electrocasnice, mai multe fabrici fiind ridicate după finalul celui de-al doilea război mondial. Ulterior, o parte din acestea au fost preluate de giganţi străini şi au început să producă sub brandurile acestora, în timp ce altele precum Zelmer sunt şi astăzi în picioare sub brandul iniţial. Zelmer a trecut în 2013 în portofoliul Bosch, dar brandul a rămas. Atât brandurile internaţionale, cât şi cele locale precum Zel­mer sau Amica trimit cea mai mare parte a producţiei (80% din total) la export, către pieţele din regiune, dar şi din Occident.

 

Potenţial de creştere există

„Principalele avantaje ale pieţei sunt tradiţia de zeci de ani în domeniu, existenţa personalului calificat (peste 20.000 de oameni lucrează în industrie), prezenţa pe aceeaşi piaţă şi a unei reţele vaste de furnizori, crearea unor clustere, poziţia geografică favorabilă în Europa, dar şi mărimea pieţei locale. Acestora li se adaugă şi subvenţiile oferite de stat“, spun reprezentanţii Agenţiei de Atragere a Investiţiilor Străine în Polonia.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8922
Diferență: 0,131
Ieri: 4.8858
Azi: 4.4928
Diferență: 0,279
Ieri: 4.4803
Azi: 5.5612
Diferență: 0,1657
Ieri: 5.5520
Azi: 4.8793
Diferență: 0,0123
Ieri: 4.8787