Retail&Agrobusiness

Industria alimentară în 2022: creşteri de preţuri, investiţii în fabrici de pâine şi pariu pe produse premium sau cu ambalaje mai mici

Industria alimentară în 2022: creşteri de preţuri,...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

30.12.2022, 00:00 804

Industria alimentară locală, o piaţă unde companiile fac anual afaceri de 110 miliarde de lei, a trecut anul acesta prin provocări venite în principal din cauza creşterilor costurilor de producţie. Iar acest lucru s-a transmis în mare măsură şi în preţurile de la raft, ceea ce pentru unele segmente de piaţă a adus scăderi ale vânzărilor în volum. Însă, producătorii au sesizat rapid tendinţa românilor de a cumpăra mai puţin şi au pariat pe ambalaje mai mici din dorinţa de a atrage consumatorii tot mai atenţi la cheltuieli. Din punct de vedere al tranzacţiilor, în 2022 industria alimentară nu a fost martora unor schimbări majore de acţionari. Doar liderul din sectorul cărnii Smithfield a mai bifat o achiziţie importantă.

 

► Noi fabrici de pâine

Anul 2022 a venit cu deschideri de fabrici, dar şi cu anunţuri privind noi investiţii în sectorul de panificaţie. De departe, cea mai mare investiţie anunţată în acest an în sectorul de panificaţie a fost cea a Lantmännen Unibake România. Compania, care realizează chifle pentru hamburgeri şi hot-dog inclusiv pentru gigantul din sectorul restaurantelor McDonald’s, a început construcţia noii fabrici din Pantelimon (jud. Ilfov), în care va realiza specialităţi de pâine premium. În această fabrică, compania va investi peste 90 de milioane de euro. De asemenea, compania Lidas din Tulcea, controlată de antreprenoarea Elena Anastase, a demarat construcţia pentru a doua fabrică de panificaţie, în Cataloi,  o investiţie de 46 de milioane de euro, jumătate  din sumă fiind asigurată printr-un ajutor de stat. De asemenea, La Lorraine are un proiect de investiţii de 70 mil. euro pentru dezvoltarea activităţii în mai multe etape, conform informaţiilor furnizate anterior de companie. Iar Dumitru Popescu (45 ani), un antreprenor cu experienţă în HoReCa şi construcţii, vrea să facă o fabrică de pâine în localitatea Cârcea ( Dolj), investiţie ce va fi finalizată în toamna lui 2023 după investiţii estimate la 12-15 mil.euro.

 

► Creşteri de preţuri la alimente

Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna noiembrie la 16,8%, iar datele de la Institutul Naţional de Statistică arată că almentele s-au scumpit cu 21,5% faţă de noiembrie 2021. Iar statisticile vin să confirme ceea ce românii văd zi de zi la raft şi anume faptul că alimentele se scumpesc în continuu de peste un an. Zahărul, uleiul, untul, cartofii, făina, mălaiul, laptele, dar şi pâinea sunt alimentele care au înregistrat cele mai mari scumpiri an la an.

 

 Smithfield, liderul din piaţa de carne, a bifat o nouă achiziţie

Grupul Smithfield, principalul jucător de pe piaţa cărnii de porc din România, dar şi unul dintre cei mai importanţi jucători din acest sector pe plan mondial, a marcat dezvol­tarea pe plan local, prin mai multe achiziţii. Ultima pe lista de tranzacţii a com­paniei care are în spate gigantul chinez WH Group este un produ­cător român de preparate din carne sub marcă proprie pentru canalul de retail - Goodies Meat Production SRL. Tranzacţia aşteaptă acordul Consiliului Concurenţei. Recent, pe lista Smithfield s-a aflat şi Cris-Tim, controlată de familia Timiş, însă, conform surselor ZF, discuţiile privind un parteneriat au fost întrerupte.

 

 Industria zahărului, între închideri de fabrici şi o veste bună

Industria zahărului din România, care înainte de’90 era reprezentată prin mai bine de 30 de fabrici, se zbate astăzi să supravieţuiască în contextul în care tot mai multe fabrici au fost închise. Fabrica din Luduş, deţinută de grupul francez Tereos, se va închide şi ea după ce statul a eşuat să găsească soluţii prin care unitatea să nu-şi închidă porţile.

Pe de altă parte, compania Best Achiziţii,  deţinătoarea brand-ului “Zahăr BOD” şi a unei părţi  reprezentive a Fabricii de Zahăr Bod va relua producţia de zahăr din sfeclă de zahăr în anul 2023. Fabrica Bod are o istorie de peste 130 de anil, iar în 2018 a intrat în faliment.

 

 Schimbări la vârful liderului din industria lactatelor  

Grupul Lactalis România, liderul pieţei de lactate, a anunţat recent că Giampaolo Manzoneto, unul dintre cei mai longevivi expaţi din România, venit în ţară în 2003, va pleca de la conducerea grupului, poziţia de director general urmând să fie ocupată de la 1 ianuarie de către Onur Barim. Noul director general al Lactalis România a venit în 2022 în echipa locală a producătorului francez în calitate de director general adjunct.

 

Salariul minim la 3.000 de lei brut pentru lucrătorii din industria alimentară şi agricultură

Creşterea salariului minim cu 18% pentru 300.000 de angajaţi din agricultură şi din industria alimentară este una dintre cele mai importante modificări legislative din 2022, care a intrat în vigoare de la 1 iunie.

Astfel, salariul minim a crescut de la 2.550 de lei brut pe lună la 3.000 de lei brut pe lună.  Ca urmare a acestei majorări, angajatorii vor fi scutiţi de plata unor taxe şi impozite, după modelul facilităţilor acordate anterior în construcţii.

 

Tranzacţie între giganţi finalizată

Mondelez International a finalizat la începutul acestui an achiziţia Chipita Global, unul dintre cei mai mari producători de croissante şi snackuri coapte din Europa Centrală şi de Est, care deţine în România şi propria fabrică. Valoarea tranzacţiei a fost de 2 miliarde de dolari.

Compania Mondelez România Snacks Production (fosta Chipita România) a raportat pentru 2021 o cifră de afaceri de aproape 566,6 mil. lei, iar Mondelez România a avut o cifră de afaceri de 670 de milioane de lei anul trecut.

 

 Pariu pe mâncare „verde”

Anul 2022 a adus o explozie de lansări în sectorul alimentelor „plant-based”, Verdino Green Foods, Nestle, Aviva, Aivia, Iezeress, NoMoMoo sau Filgud sunt doar câteva nume care se luptă pentru o bucată dintr-o piaţă aflată la început de drum.
Conform unei analize recente a companiei de cercetare Euromonitor, românii vor cheltui 420 mil. lei în acest an pe alimente „verzi“, piaţa continuând să crească accelerat, cu 20% versus 2021.                                                                                                                                          

 

Pariu pe premium şi ambalaje mai mici

Creşterea preţurilor la alimente i-a determinat pe români să se uite mai atent la ceea ce pun în coşuri atunci când merg la cumpărături, astfel că în unele segmente de piaţă vânzările au scăzut. Însă, producătorii au mizat pe ambalaje mai mici care să-i facă pe consumatori să cumpere mai puţin dar mai des. De asemenea, se pune accent tot mai mult pe segmentul premium, iar jucătorii din piaţă spun că această categorie este mai puţin afectată de criză.

 

Un nou jucător pe piaţa cărnii de pui

Poultry Integration Farms din Satu Mare, companie înfiinţată anul trecut şi care are acţionariat ungar, preia de la Sam Mills Europe şi Sam Mills Feed, ambele din Botiz (jud. Satu Mare) anumite active destinate producţiei şi comercializării de pui vii, producţiei şi comercializării de pui de o zi şi comercializării ouălor de incubaţie. Tranzacţia a primit avizul Consiliul Concurenţei. În spatele Poultry Integration Farms stă o companie numită Europa Agrar despre care nu există multe date disponibil. Astfel, pe piaţa cărnii de pui a apărut un nou jucător.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO