Retail&Agrobusiness

Iulius Mall, reţeta românească de centre comerciale

Iulius Mall, reţeta românească de centre comerciale

Iulius Mall Iaşi a fost primul centru comercial deschis în afara Capitalei, în anul 2000, când Iulian Dascălu avea 31 de ani

Autor: Cristi Moga

01.12.2012, 20:00 1523

Presa l-a numit "regele mallurilor", în condiţiile în care a dezvoltat cea mai puternică reţea de centre comerciale de pe piaţa locală, dar omul de afaceri ieşean Iulian Dascălu a rămas modest şi spune că nu i se potriveşte acest titlu.

La începutul anilor '90 avea doar magazine de pantofi în Iaşi. Ulterior, la o vizită în Statele Unite, a început să înţeleagă modelul de comerţ în malluri moderne, pas în urma căruia a decis dezvoltarea unui astfel de proiect. Astfel, în 2000, când avea doar 31 de ani, omul de afaceri a deschis Iulius Mall Iaşi, primul mall din România situat în afara Capitalei, în condiţiile în care cu un an mai devreme turcii de la Anchor inauguraseră Bucureşti Mall în Vitan.

Dezvoltarea nu a avut loc peste noapte, în condiţiile în care creşterea consumului a accelerat în special în a doua jumătate a intervalului 2000-2010, în preajma aderării României la Uniunea Europeană.

De altfel, cel de-al doilea proiect Iulius Mall a fost deschis în 2005, la Timişoara, oraş de care pe Dascălu îl leagă absolvirea Facultăţii de economie şi administrarea afacerilor.

Ulterior lucrurile au început să se dezvolte într-un ritm mai accelerat - în 2007 a fost deschis Iulius Mall Cluj, în 2008 a fost inaugurat Iulius Mall Suceava, iar primul proiect din Iaşi a fost extins, pentru ca în 2009 să fie inaugurată şi cea de-a doua etapă a proiectului din Timişoara.

"Perla" portofoliului dezvoltat de Dascălu a fost însă montată în acest an, când la Iaşi a fost deschis mallul din cadrul pro­iec­tu­lui Palas, un complex imobiliar de 265 mil. euro ce i-a impresionat prin dimensiuni, arhitec­tură şi mix pe majoritatea jucătorilor din piaţa imobiliară şi de retail.

Cu acest proiect Dascălu a ajuns la investiţii imobiliare de peste jumătate de miliard de euro, iar încasările vor depăşi în acest an pragul de 50 de milioane de euro. Cre­ditele au jucat un rol esenţial în dezvoltarea acestei afaceri, dar rezultatele în creştere şi susţinerea marilor retaileri care şi-au dezvoltat reţelele de magazine în mallurile Iulius au determinat băncile să continue să îl sprijine pe omul de afaceri ieşean. În prezent, cu o reţea de malluri ce mă­soară peste 230.000 de metri pătraţi şi un tra­fic anual estimat la aproximativ 50 de mi­lioane de vizitatori, Dascălu nu are rival în piaţa centrelor comerciale. Şi, cel puţin pentru perioada următoare, antreprenorul nu dă semne că ar fi dispus să renunţe la afacerea care de altfel îi şi poartă numele.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO