Retailerul Cora, ce deţine o reţea de zece hipermarketuri, două magazine mici şi operaţiuni online, anunţă ca va permite accesul tuturor consumatorilor în magazinele sale din centre comerciale, indiferent dacă sunt posesori de certificate verzi sau nu. Reţeaua are o serie de hipermarketuri în malluri, un exemplu fiind hipermarketul din Sun Plaza, unul dintre cele mai bune magazine ale companiei ca vânzări.
Anunţul făcut de Cora vine ca urmare a faptului că în malluri accesul este permis doar cu certificat verde, fără să existe excepţii pentru magazinele alimentare, deşi acestea sunt considerate esenţiale.
„Hipermarketurile cora sunt magazine esenţiale şi permit accesul tuturor persoanelor prin fluxuri separate acolo unde magazinele sunt în incinta unor centre comerciale. Având în vedere statutul de magazin esenţial al hipermarketurilor cora, ceea ce înseamnă, conform legislaţiei în vigoare, că toţi consumatorii au accesul liber, cora a organizat culoare şi fluxuri separate de acces pentru persoanele care nu pot prezenta un certificat verde la intrarea în galeriile comerciale”, spun reprezentanţii Cora.
Ei adaugă că ignorarea statutului de magazine esenţiale pentru retailerii alimentari care activează în cadrul unor centre comerciale discriminează această categorie, distorsionează piaţa şi încalcă principiile concurenţei loiale între actorii cu statut egal din acest sector. Cora, Carrefour şi Auchan sunt retailerii alimentari cu cea mai mare prezenţă în malluri. Alţii precum Profi, Lidl sau Penny nu au astfel de contracte, având magazine de sine stătătoare.
„Actuala formă a Hotărârii de Guvern adoptată pe 25 octombrie 2021 nu are prevederi vizavi de vreo interdicţie expresă sau explicaţie privind felul în care se face accesul din galerii în hipermarket. Prin urmare, persoanele care nu pot prezenta un certificat verde vor avea acces în spaţiul hipermarketurilor cora prin coridoare autonome şi securizate, care nu permit deplasarea către alte spaţii comerciale din incinta galeriilor, astfel cum a rămas prevăzut şi descris în prevederile Legii 55/2020.”
Oficialii Cora adaugă că ultimile modificări explică şi descriu doar accesul în mall cu privire la restul activităţilor economice, dar nu au nicio prevedere legată de hipemarket – autorităţile înţelegând importanţa respectării accesului clienţilor la activitatea alimentară esenţială.
„Atragem atenţia asupra unor confuzii privind definiţia „unităţii alimentare”, noţiune reglementată de HG 843/1999, ignorată în acest moment. Sunt astfel puse în pericol mii de locuri de muncă, securitatea unui întreg lanţ de aprovizionare care implică mulţi producătorii locali, şi nu în ultimul rând sănătatea consumatorilor, care se vor îndrepta spre un număr limitat de magazine, creându-se aglomeraţie şi favorizându-se nerespectarea condiţiei esenţiale de distanţare socială.”
În comerţul alimentar local sunt 3.500 de magazine moderne şi alte 65.000 tradiţionale. Câteva sunte dintre cele moderne sunt în malluri.