Retail&Agrobusiness

Silvia Răileanu, Grupul Hortihaus: Investiţia în echipamente de ultimă generaţie este rentabilă pentru că îţi dă o siguranţă, chiar dacă au un cost mai mare

Conferinţa ZF/CEC Bank Investiţi în România – Timişoara

Silvia Răileanu, Grupul Hortihaus: Investiţia în...

Autor: Alex Ciutacu

20.03.2024, 21:48 86

Companiile româneşti care au investit în echipamente de ultimă generaţie s-au bucurat de avantaje competitive în perioadele în care costurile de producţie au crescut semnificativ, ceea ce face ca astfel de investiţii să fie rentabile, chiar dacă echipamentele de ultimă generaţie sunt mai scumpe, a explicat Silvia Răileanu, acţionar în Grupul Hortihaus şi Grupul Amniocen, prezentă la conferinţa ZF Investiţi în România, organizată miercuri la Timişoara alături de CEC Bank.

„Noi am investit în sere foarte performante şi am avut doar de câştigat. Când alţii aveau producţie mai mică noi am fost acolo prezenţi şi am demonstrat că suntem un furnizor foarte serios şi că investiţia în echipamente de ultimă generaţie, chiar dacă are un cost mai mare, este rentabilă, pentru că îţi dă tot timpul o siguranţă şi poţi să îţi revii mai uşor”.

Damian Răileanu, soţul Silviei Răileanu, a înfiinţat în 1994 compania Amniocen, care a dezvoltat produsul cunoscut drept Decasept. În 2014, cei doi s-au lansat şi în agricultură prin Hortihaus, un business care a devenit cunoscut rapid prin numele Serele SupeR, prin care cultivă roşii cherry în sere pentru piaţa produselor fresh.

„Au fost perioade mai bune şi perioade mai grele. 2022 a fost un an foarte greu pentru noi, pentru că criza energetică aproape ne-a dărâmat. Nu a anticipat nimeni situaţia. În sere cea mai mare cheltuială este cu energia, undeva la 30%, ori în momentul când creşte preţul gazului de 7-8 ori şi nu ai anticipat acest lucru este evident că nici creşterea produsului nu este percepută de clientul final. Dacă ceva se scumpeşte foarte mult, atunci la ce se orientează clientul? La produse mai ieftine. A fost un an greu, dar am trecut”.

Hortihaus cultivă astăzi roşii în 4,5 hectare de sere, pe care le vinde către lanţuri precum Auchan, Carrefour, Lidl sau Profi. În contextul unor creşteri bruşte a costurilor cu energia, compania a beneficiat de pe urma investiţiilor pe care le-a făcut în trecut.

„Noi am investit într-o seră semi-închisă, ceea ce a însemnat o economie în energie termică de circa 40%. Am investit în momentul gând gazul nu era atât de scump pentru că încercam să im competitivi cu Spania şi Turcia”.

Pentru a încălzi 4,5 hectare, costul cu energia termică este de 1,1 milioane de euro pe an. Comparativ, costul cu transportul şi logistica nu trece de 100.000 de euro pe an.

„Direcţia pe care am ales-o noi ne-a salvat anul trecut, ne-a ajutat să fim profitabili, să acoperim pierderile din 2022 şi să demonstrăm că putem şi să fim luaţi în calcul de retaileri ca furnizor local cu potenţial de mare dezvoltare”.

Ce a mai declarat în cadrul evenimentului:

  • Planul a fost încă de la început să facem încă minim 12 hectare de seră. Am făcut primele 3 hectare. Cu cât eşti mai mare cu atât eşti un furnizor mai serios şi ai un potenţial mai mare de a vinde. Poate sună mult o seră de 3-4 hectare, dar e foarte puţin. Nu poţi nici să asiguri necesarul Auchan, care are 33 de magazine, pentru perioada primăvară-toamnă.
  • Nivelul investiţiei depinde în funcţie de ce seră vrei şi câte echipamente, dar o seră modernă, care să îşi poată asigura singură şi eficienţa energetică şi să producă curent prin cogenerare arzând gaz, răcind motoarele, folosind căldura petnru încălzirea serei, costă. Pentru trei hectare, fără spaţiu tehnic, o seră ar fi în jur de 4 milioane de euro, cogeneratorul 2 milioane de euro, deci cam 6 milioane de euro pentru 3 hectare. Trebuie să investeşti şi în spaţiu tehnic şi în depozitare. Dar îşi dovedeşte eficacitatea în timp.
  • Am studiat ideea de procesare, dar roşiile cherry nu se pretează la sucul de roşii, nu suntem competitivi. Pentru suc de roşii cultivi roşii speciale, care se cultivă în câmp, care au un cost mult mai mic de producţie..
  • Dacă îţi faci foarte bine piaţa şi faci foarte bine lucrurile în seră şi echipa este foarte bine pregătită nu ai nici măcar 1% pierdere de roşii. Anul trecut nu am aruncat nici măcar o roşie.
  • Pe perioada verii suntem puţin suprastocaţi, dar nu din cauza românilor. În luna iunie turcii defrişează şi tot ce au mai prost şi teoretic se aruncă vine la noi la super ofertă, super preţuri şi se blochează piaţa locală. Şi se suprapune cu programul Tomata unde se mai fac cumpărături în stânga şi se vând în dreapta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO