Companii

Reţeaua de farmacii DONA a revenit pe profit

Reţeaua de farmacii DONA a revenit pe profit

Autor: Ana Maria Petcana

21.01.2015, 00:00 791

"Am făcut eforturi astfel încât, per ansamblu, anul 2014 să fie unul bun pentru DONA. În 2014 am obţinut o cifră de afaceri de aproximativ 800 milioane lei, cu aproximativ 30% mai mare faţă de 2013. De asemenea, anul trecut am reuşit să generăm un profit net de 6 milioane euro, cu atât mai valoros în contextul general nefericit al pieţei şi în condiţiile în care am angajat investiţii considerabile", a declarat pentru MEDIAFAX directorul general al Dona, Ovidiu Wencz.

În 2013, compania S.I.E.P.C.O.F.A.R, care administrează reţeaua, a raportat o cifră de afaceri de 615,3 milioane lei (139 milioane euro), în scădere cu 14,6% faţă de 2012, şi a înregistrat o pierdere de 7,4 milioane lei (1,68 milioane euro), de peste trei ori mai mare, potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice.

S.I.E.P.C.O.F.A.R este deţinută de omul de afaceri Eugen Banciu.

Compania arată că cea mai mare parte a vânzărilor este generată de medicamentele eliberate pe bază de prescripţie medicală - 70-75%, urmate de medicamentele fără prescripţie - 10-15%, suplimente alimentare - 8-10%, cosmetice şi dermatocosmetice - 3-5% şi alte produse (igienă, fitoterapie, parafarmaceutice, receptură, produse pentru copii etc.) - 5-7%.

DONA a început anul trecut un proces de rebranding al farmaciilor, care va presupune investiţii de până la 15 milioane euro în următorii 4-5 ani. De altfel, în 2014 compania a redecorat şi reamenajat 40 de farmacii strategice, din 20 oraşe, unele dintre ele fiind unităţi vechi care aveau nevoie de renovare, altele fiind relocate, iar altele nou deschise.

"Procesul va continua şi anul acesta. Ritmul de redeschideri depinde de mai mulţi factori externi şi interni. Noi monitorizăm continuu oportunităţile şi acţionăm în consecinţă. Până la finalul anului 2015 ne-am propus să dezvoltăm o reţea de 320 - 350 de farmacii. Cifra finală depinde atât de numărul licenţelor pe care le putem achiziţiona, de intrarea pe profit operaţional a farmaciilor relocate şi nou deschise, şi, evident, de evoluţia întregii afaceri şi a pieţei farma în general", a explicat Wencz.

În prezent, DONA are un portofoliu de peste 300 de licenţe, din care 275 sunt farmacii active.

Investiţiile bugetate pentru acest an se ridică la aproape 6 milioane euro, dintre care 2 milioane euro în farmacii, 3 milioane euro în campanii de consolidare a brandului DONA şi circa 750.000 euro în pregătirea angajaţilor.

Referitor la piaţa de retail farmaceutic, Wencz spune că în ultimii trei ani aceasta a înregistrat o cvasi-stagnare şi nu se întrevede o evoluţie spectaculoasă nici în 2015, când am putea asista şi la fuziuni şi achiziţii.

"A fost în acelaşi timp şi un an dificil, marcat în continuare de lupta pentru supravieţuire pentru unii şi de bătălia pentru câştigarea de cota de piaţă, pentru alţii. Competiţia a fost acerbă, din păcate, miza fiind preponderent bătălia preţurilor, şi nu neapărat creşterea calităţii serviciilor oferite. Nu cred că va există o evoluţie spectaculoasă nici în 2015", a spus şeful DONA.

DONA are peste 1.800 de angajaţi şi deserveşte lunar 2 milioane de pacienţi din toată ţară.

În România există peste 8.000 de farmacii, iar cele mai mari reţele sunt Catena, Sensiblu, DONA şi Help Net.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO