Companii

„Rezultatele noastre sunt dependente de cele ale economiei“

Ruxandra Brutaru, directorul general al Tarom: Dacă preţul combustibilului va continua să se majoreze, compania va termina pe pierderi şi anul acesta

Ruxandra Brutaru, directorul general al Tarom: Dacă preţul combustibilului va continua să se majoreze, compania va termina pe pierderi şi anul acesta

27.06.2010, 23:20 15

Compania de stat Tarom, cel mai mare jucător din transportulaerian după cifra de afaceri, cu vânzări de 191 mil. euro anultrecut, a finalizat primele cinci luni ale anului acesta pepierderi, deşi numărul de pasageri a fost în creştere cu 26%,potrivit oficialilor companiei.

"Chiar dacă am redus cheltuielile companiei cu 7-8% faţă de anultrecut, în primele cinci luni am terminat pe pierderi. Rezultatelecompaniei aeriene sunt dependente de rezultatele economiei. Am avutpierderi din cauza aprecierii dolarului (majoritatea cheltuielilor companiei fiind îndolari - n. red.) şi a scumpirii petrolului. Dacă preţulcombustibilului va continua să se majoreze, compania va termina pepierderi şi anul acesta", a declarat Ruxandra Brutaru, 29 de ani,directorul general al companiei aeriene, fără a preciza la cevaloare s-au ridicat pierderile operatorului în primele cinciluni.

Compania aeriană estima pierderi de 21 de milioane de europentru anul trecut, aceste date urmând a fi auditate.

Tarom a transportat anul trecut 1,7 milioane de pasageri, iarpentru anul acesta aşteaptă 2,1 milioane de pasageri pe ruteleinterne şi externe, deţinând o cotă de piaţă de 20% pe piaţaaeriană, potrivit aprecierilor oficialilor companiei.

Întrebată de ZF dacă s-a pus problema privatizării Tarom încondiţiile în care compania nu mai este profitabilă iar statul arenevoie de bani, şefa Tarom a răspuns că privatizarea Tarom nu araduce prea mulţi bani la bugetul de stat şi că aceasta nu ar fi osoluţie. "Din câte ştiu eu, nu s-a pus problema vânzăriicompaniei", a spus Brutaru, adăugând că anul acesta va încerca sămajoreze cota de piaţă a companiei cu trei puncte procentuale, pânăla 23%.

În ultimii cinci ani, compania de stat a pierdut cotă de piaţăîn favoarea jucătorilor low-cost. Astfel că de la o cotă de piaţăde 33% în 2005 a ajuns la 19-20% anul trecut, potrivit estimărilorZF. Cei mai mari competitori ai Tarom sunt companiile aerienelow-cost Blue Air şi Wizz Air, ce deţin cote de piaţă aproapesimilare cu cea a Tarom, respectiv 19% şi 18,9%, potrivitestimărilor ZF. Cotele de piaţă se referă la numărul de pasageritransportaţi, pentru că în valoare compania de stat este lider.

Compania de stat a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că aaderat la Sky Team, cea de-a doua mare alianţă de companii aerienedin lume, care include 13 companii, printre care Air France,Alitalia, Czech Airlines, Kenya Airways, Korean Air, VietnamAirlines şi Aeromexico. Procesul de aderare a durat doi ani.

"Intrarea în această alianţă va aduce accesul la o reţea deaproape 900 de destinaţii din 169 de ţări. Pasagerii vor beneficiade conexiuni la zboruri via aeroporturile internaţionale pe care seaflă bazele alianţei. De asemenea, aceştia vor avea acces la peste415 saloane de business din aeroporturi şi de prioritate latransportul bagajelor", a spus Ruxandra Brutaru. Ea se aşteaptă caponderea pasagerilor de conexiune să se dubleze în urma aderării laaceastă alianţă, de la 15% în prezent la 30% până la sfârşitulanului. Tarom operează zboruri către 45 de destinaţii cu o flotă deformată din 26 de aeronave.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO