Companii

Tnuva ia în calcul retragerea după ce a pierdut 85 de milioane de euro în România

Tnuva ia în calcul retragerea după ce a pierdut 85 de milioane de euro în România

La inaugurarea fabricii de lângă Bucureşti ambiţiile Tnuva erau mari. În prezent israelienii iau în calcul să renunţe la investiţiile din România

Autor: Roxana Petrescu

29.11.2011, 00:07 1618

La finalul anului 2005, Tnuva, cel mai mare jucător din industria alimentară israeliană, făcea un pariu imens cu piaţa locală, investind 55 de milioane de euro într-o unitate de producţie în România, la Popeşti-Leordeni. Pla­nurile erau făcute pentru un business de 70 de milioane de euro în câţiva ani de la deschiderea unităţii, acţionarii ţinteau podiumul din industria lactatelor după investiţii de milioane de euro în promovare, piaţa trebuia să crească cu două cifre anual, dar la finele lui 2010 Tnuva avea pierderi cumulate de 85 mil. euro de la intrarea în România, din 2004, iar acum presa israeliană scrie de un posibil exit din cauza acestora.

"Tnuva Food Industries ia în calcul închiderea operaţiunilor din România şi retragerea din această ţară după ce a investit 60 de milioane de euro. Operaţiunile Tnuva România acumu­lează pierderi semnificative, iar rezolvarea acestei situaţii este una dintre priorităţile noului preşedinte Shlomo Rodev. Dacă Tnuva nu-şi va vinde afacerea, o va închide", a scris ziarul de business Globes.

Reprezentanţii din România ai Tnuva nu au dorit să comenteze pe baza informaţiilor publicate de Globes.

Ţinte neatinse

Datele depuse de companie la Ministerul Finanţelor arată că în 2009 Tnuva România înregistra pierderi de 22,7 milioane de euro, mai mari decât cifra de afaceri, care era de 21,4 milioane de euro. Dacă anul trecut pierderile s-au redus, ajungând la 15,2 milioane de euro, şi vânzările au scăzut până la un nivel de 17 milioane de euro. Reprezentanţii Tnuva România nu au dorit să precizeze cum au evoluat aceşti indicatori financiari în 2011.

În total, de la intrarea firmei în România, din 2004, pierderile Tnuva au ajuns la circa 85 de milioane de euro, sumă care nu include şi rezultatul financiar pe 2011, care potrivit celor mai recente estimări ar fi trebuit să fie şi primul an cu profit pentru companie.

Totodată, în loc de afaceri de 70 de milioane de euro, aşa cum şi-au propus iniţial, încasările maxime ale Tnuva în România au ajuns la aproape 25 de milioane de euro în 2008.

Ferma a fost deja închisă

"Criza economică globală care a început din 2008 a lovit puternic România şi la fel de afectată a fost şi Tnuva. Compania nu a putut să concureze cu importurile de lactate mai ieftine, iar costurile de producţie ale Tnuva România Dairies erau cu 50% mai mari pe litru comparativ cu alte companii. Calitatea produselor, aşa cum scria pe ambalaje, nu i-a tentat pe consumatori să plătească preţul mai mare", mai precizează publicaţia Globes.

La începutul acestui an, Tnuva a închis ferma de vaci de la Adunaţii Copăceni, cele 1.200 de animale asi­gurând aproximativ 25% din necesarul fabricii de lângă Bucureşti. Tnuva a intrat în România în par­­teneriat cu Banca Europeană pentru Re­con­strucţie şi Dezvoltare, care a finanţat operaţiunile locale ale gru­pului cu 15 milioane de euro. Insti­tuţia financiară a ieşit însă ulterior din acţio­nariatul producătorului de lactate. Compania deţine în România mărcile Tnuva şi Yoplait. Potrivit celor mai recente estimări ale companiei, cota de piaţă a Tnuva era de aproximativ 5% la începutul acestui an.

AFACERI DE LA ZERO