Companii

Transportatorii rutieri: o eventuală impozitare a diurnei după 1 iunie 2015 ar anula creşterea economică a României

Transportatorii rutieri: o eventuală impozitare a...

Autor: Bogdan Alecu

19.05.2015, 16:38 1266

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că diurna nu ar trebui impozitată după data de 1 iunie 2015, întrucât ar anula creşterea economică cu 3-4%, şi este deosebit de îngrijorată de proiectul de lege privind anularea unor obligaţii fiscale, printre care şi cele impuse diurnelor acordate şoferilor profesionişti de la firmele de transport.

Diurna şoferilor profesionişti din România este reglementată de HG 1860/2006 pentru diurnele interne şi HG 518/1995 pentru diurnele externe. De asemenea, Codul Fiscal arată că nu se cuprind în baza lunară a contribuţiilor sociale obligatorii, indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite de salariaţi, pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituţiile publice, precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare. Sumele care depăşesc aceste plafoane sunt tratate ca venit salarial, ceea ce se şi întâmplă în prezent.

”Prin noul proiect de lege se ignoră toate aceste legi existente, iar companiile de transport rutier nu înţeleg de ce se acordă amnistie pentru aplicarea unor legi existente. Putem înţelege din această hotărâre că în cazul diurnei ce se va aplica de la 1 iunie 2015, aceasta se va considera venit salarial integral? O astfel de măsură ar trage în jos economia României, deoarece s-ar înregistra o scădere a Produsului Intern Brut de 3-4%”, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.

în cazul transportului rutier naţional dacă diurna ar fi considerată venit salarial, atunci ar trebui plătite taxe şi impozite suplimentare de circa 80%. Transportatorii ar fi astfel obligaţi să transfere integral şi imediat aceste costuri către clienţii finali. Acelaşi lucru s-ar putea întâmpla şi în cazul transportului internaţional, în condiţiile în care ceilalţi operatori de transport din alte ţări nu vor înregistra creşteri similare de costuri, iar firmele româneşti nu vor putea creşte tarifele în piaţa europeană, dar vor deveni necompetitive şi vor ieşi din piaţă, lăsând locul companiilor din Polonia, Ungaria, Lituania - ţară de 5 ori mai mică decât România dar cu volum de transport rutier internaţional egal cu cel al României.

Astfel, UNTRR solicită Guvernului şi Parlamentului să certifice validitatea legislaţiei în domeniu şi să elimine orice interpretări abuzive, ţinând cont că plata diurnei către şoferii din transportul rutier, pentru deplasările pe care aceştia le desfăşoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România şi niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană şi neprevăzute, şi nu venituri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO