Companii

Tuborg dubleaza miza pe setea din categoria "superpremium"

05.04.2001, 00:00 22



Despre un an in care vanzarile au crescut cu circa 90% si, ca urmare, te pregatesti sa dublezi capacitatea de productie a fabricii pe care o conduci, poti spune ca este cel mai bun din istoria firmei.

"Lucrurile nu stau chiar asa", spune Isaac Sheps, presedintele United Romanian Brewerie/ Tuborg Romania, companie ale carei vanzari au ajuns la finele anului 2000 la aproape jumatate milion de hectolitri.

"Cresterea mare din 2000 se datoreaza, de fapt, unui comportament neasteptat de slab al vanzarilor in 1999. Activitatea noastra din acel an a fost afectata de recesiunea economica accentuata prin care a trecut Romania", explica Sheps.

El spune ca dinamica slaba a vanzarilor in 1999 fata de anul anterior, care inseamna de fapt o crestere de doar 4,2%, se datoreaza faptului ca perioadele de criza economica afecteaza in special produsele superpremium, segmentul cel mai de top de pe piata romaneasca a berii. Berea Tuborg face parte din aceasta categorie, iar ponderea sa in cifra de afaceri a companiei este, deocamdata, covarsitoare.

"De fapt, eu consider ca marele nostru succes este faptul ca, dupa studiile efectuate de noi, berea Tuborg este cunoscuta, dupa doar al treilea an de productie in Romania, de 98% din romani", spune Sheps.

Suprematia pe segmentul berilor superpremium, adica acelea care vor aduce in viitor jucatorilor cele mai mari marje de profit, este disputata, in principal, de Tuborg Romania urmata de Stella Artois (produsa de Interbrew Romania), Kaiser (Brau Union) si Efes (recent preluata de Interbrew).

La trei ani de la punerea in functiune a fabricii din Bucuresti, printr-o investitie green field (de la zero) de 65 de milioane de dolari, Tuborg se pregateste sa isi dubleze capacitatea de productie.

De fapt, aceasta dublare a fost prevazuta inca de la constructia fabricii, iar modul initial de construire permite acum expasiunea capacitatilor de productie prin investitii de numai 10 milioane de dolari.

Dar care sunt cauzele pentru care Tuborg s-a decis sa ajunga la o capaciate de productie de 1 milion de hectrolitri, cantitate care reprezinta aproximativ 10% din piata? O crestere estimata de 10% a consumului de bere in 2001, provocata de o alta vara secetoasa, dar si miza pe Skol.

Skol este o marca lansata in 1999 si este inca la inceput de drum. In plus, pozitia sa pe piata este una inedita, undeva la granita dintre berile asa numite "populare" (Bergenbier, Ursus Pils, Silva, Caraiman) si cele premium (Ursus Premium sau Hopfen Konig).

"Ceea ce are Skol in plus este faptul ca este o marca internationala. Este foarte bauta in tarile latine si tocmai de aceea promovarea sa in Romania se desfasoara sub concept latino", spune Sheps.

Presedintele Tuborg Romania este optimist in ceea ce priveste evolutia pietei de bere pe termen mediu, principalul motiv pentru care a si decis de fapt extinderea fabricii.

"Avem semnale ca romanii vor sa bea mai multa bere decat pana in prezent. Noi suntem optimisti si speram ca si Romania sa ajunga in curand la consumul de bere european mediu pe cap de locuitor:

64-65 de litri", afirma Isaac Sheps.

Despre evolutia segmentului berilor superpremium, care este piatra de temelie a afacerilor Tuborg in Romania, Issac Sheps spune ca poate creste in acelasi ritm cu totalul pietei sau cu doar 5%.

"Segmentul berilor premium sub licenta ar fi trebuit sa fie la un nivel cantitativ mult mai mare in prezent. Cea mai mare problema in acest sens nu a fost, insa, cresterea economica lenta ci faptul ca producatorii internationali de bere care au venit in Romania au lansat beri in segmentele de jos in loc sa se concentreze pe cresterea calitatii.

Noi suntem de parere ca intr-o fabrica nu se poate face si bere de calitate si de alte categorii: intotdeauna are de suferit berea de calitate", declara presedintele Tuborg Romania.

In ultimul timp, pe piata au existat multe zvonuri care au legat extinderea capacitatii de productie a fabricii Tuborg de eventuala incepere a productiei berii Carlsberg in Romania.

"Cand piata romaneasca va fi pregatita pentru o bere cum este Carlsberg, atunci vom incepe sa vindem si Carlsberg. Noi suntem aici pe termen lung si avem rabdare," a conchis Sheps.

Isaac Sheps spune despre berea Carlsberg ca, in eventualitatea in care va fi lansata si pe piata romaneasca, va fi prima marca de bere superpremium propriu-zisa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO