Companii

Turistii straini devin un business mai prost pentru agentii

23.01.2003, 00:00 19

Dublarea impozitului pe profit pentru veniturile din exporturi ar putea determina agentiile de turism sa insiste mai putin pe atragerea turistilor straini Incoming-ul, adica sosirile de vizitatori straini in Romania, este considerat un export de servicii si impozitat ca atare.
Cota de impozit pe profit pentru veniturile din exporturi a crescut la 12,5% anul acesta, fata de 6% anul trecut, iar anul viitor va fi de 25%.
Ministerul Turismului estimeaza ca incasarile valutare provenite de la turistii straini s-au ridicat anul trecut la  621 milioane de dolari, cu 24% mai mult decat in 2001. Pentru anul acesta Ministerul nu a facut prognoze, dar conform declaratii mai vechi ale ministrului Dan Matei Agathon, obiectivul pentru 2004 este de un miliard $. Bulgarii au avut 1,3 miliarde $ anul trecut venituri din turism.
 "In curand, agentiile de turism nu vor mai fi interesate de sosirile de turisti straini", apreciaza Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45 si fost secretar de stat in Ministerul Turismului.
"Daca va ajunge impozitul pe profit la 25% in 2004, incomingul nu va mai fi o afacere. Este o decizie care trebuie adoptata, din cauza cererilor FMI si a altor organisme, dar ar trebui sa fie acordate unele facilitati", adauga Burcea.
"Toate deciziile adoptate in ultimul timp sunt impotriva dezvoltarii sectorului turistic, sunt niste masuri absurde. Incomingul este lucrul cel mai greu de facut, sunt foarte multe cheltuieli: deplasari in strainatate, garantii si altele, iar daca nu va fi incurajat, agentiile de turism s-ar putea reorienta", spune si Marcel Badescu, presedinte de onoare al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si director general al agentiei Nova Turism. Reprezentantii Ministerului Turismului nu au comentat aceste afirmatii.
Pe de alta parte, incomingul este activitatea cu cea mai mare marja de profit pentru agentiile de turism, astfel ca sefii agentiilor de turism se vor gandi de doua ori inainte de a renunta la programele organizate pentru turistii straini.
"Oricum in Romania nu este foarte dezvoltat incomingul", adauga Badescu.
Cornel Gaina, presedintele ANAT si proprietarul agentiei de turism SimpaTurism, considera insa ca, in afara de faptul ca profitul net al operatorilor va scadea, cresterea impozitului nu va avea alte efecte negative.
"Orice om de afaceri este interesat de cresterea veniturilor si nu de majorarea traficului. Traficul extern este foarte stabil, se fac contracte cu un an inainte si se incaseaza banii la timp", spune Gaina.
Pentru a contrabalansa cresterea impozitului, presedintele ANAT crede ca "agentiile vor lansa noi produse turistice, pachete cu valori mai mari". Totusi, Marcel Badescu este de parere ca "pentru a gasi noi produse, trebuie sa ai si piata pentru acestea". Agentiile pot lansa pachete mai scumpe, insa nu se stie daca vor gasi si clienti cu bani pentru a le cumpara, completeaza Badescu.
Potrivit informatiilor furnizate de Ministerul Turismului, in primele noua luni ale anului trecut numarul turistilor din tarile Uniunii Europene care au vizitat Romania a crescut cu 5,3% fata de aceeasi perioada din anul anterior. Cresteri importante au fost inregistrate in cazul Germaniei - 10,6%, Frantei - 18,2%, Portugaliei - 16,5%, Spaniei - 19%, Suediei - 11,7%.
Potrivit statisticilor oficiale, aceasta situatie reprezinta o continuare a tendintelor din 2001 cand s-au inregistrat cresteri atat la nivelul veniturilor obtinute din turism, cat si la cel al numarului de vizitatori din statele Uniunii Europene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO