Companii

Vanzarile in scadere ar putea scoate de pe piata dealerul ceh de masini second-hand AAA Auto

18.06.2008, 18:02 22

"In toamna vom reconsidera prezenta in Romania, exact dupa prezentarea din luna august a rezultatelor pentru primele sase luni. Daca cifrele vor arata ca activitatile sunt rentabile, se va continua dezvoltarea", a declarat Milan Smutny, purtatorul de cuvant al AAA Auto.
Filiala locala a grupului ceh a comercializat anul trecut 2.641 de automobile rulate prin dealerul din Bucuresti, in scadere de la mai mult de 3.100 de masini in 2006 si sub targetul de 7.000 de unitati anuntat de reprezentantii companiei in anul premergator intrarii Romaniei in Uniunea Europeana.
Declinul vanzarilor a continuat si in acest an, compania raportand vanzari de 484 de unitati in primele trei luni ale anului, in scadere de la 644 de unitati in aceeasi perioada a anului trecut. Spre comparatie, vanzarile de automobile second-hand pe piata locala au crescut in primele cinci luni cu 170% la 68.856 de unitati, in timp ce piata automobilelor noi s-a apreciat cu doar 3,6% la 135.000 de unitati.
Din planul de extindere anuntat de compania din Cehia la inceputul anului 2006, a fost concretizata o singura locatie, cea din Capitala, desi reprezentantii companiei declarau in urma cu trei ani ca exista un buget de investitii de 45 mil. euro care va sustine extinderea in tara, principalele orase vizate pana in 2007 fiind, potrivit datelor de la acea vreme, Timisoara, Brasov si Constanta.
AAA Auto a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 24,2 mil. euro in Romania si un profit net de 340.000 de euro, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante. Reprezentantii companiei nu au facut publice rezultatele din Romania in 2007, insa la nivel de grup AAA Auto a raportat pierderi de 4,9 mil. euro la afaceri de 470 mil. euro.
La sfarsitul anului trecut Anthony Denny, investitorul australian care a infiintat in 1992 afacerea AAA Auto, declara pentru Ziarul Financiar ca in acest an vor fi deschise in Romania inca 4 platforme de retail, pe langa cea din Bucuresti, iar intr-o perioada de 5 ani vor fi inaugurate circa 25-30 de puncte de vanzare. Momentan insa activitatea de dezvoltare a fost inghetata.
"Pentru 2008 pe primul loc sunt restructurarea si consolidarea, deci vom lucra cu cele 48 de filiale pe care le avem in Europa. La fel si in Romania va trebui sa crestem productivitatea, si nu vom deschide nimic, cu toate ca 2-3 puncte de lucru ne-ar ajuta foarte mult", a spus Smutny. Restructurarea, demarata inca din cursul anului trecut, a presupus reducerea numarului de angajati de la 3.800 la 2.700, potrivit companiei majoritatea plecand de bunavoie. "Cei care au fost disponibilizati au facut parte din angajatii temporari, asa ca nu au fost probleme", a spus Smutny.
AAA Auto s-a confruntat si in Romania cu o lipsa de personal, o parte a managementului migrand in vara anului trecut, odata cu fostul director general, la compania Tiriac Auto Rulate, divizia de automobile second-hand a grupului Tiriac.
Smutny a adaugat ca directorul economic al companiei, Kamil Ziegler, a anuntat ca prima pe lista exiturilor AAA Auto este Polonia deoarece prezinta un potential mult mai redus decat Romania, o tara cu o rata anuala de crestere economica de peste 6% si un raport al numarului de automobile/1.000 de locuitori inca redus.
In Polonia AAA Auto a comercializat in cursul anului trecut mai mult de 4.400 de automobile, in crestere de la aproape 300 de unitati in 2006, dar reprezentantii companiei au declarat ca prin cele trei sucursale ar fi trebuit sa inregistreze rezultate mult mai bune, acestea fiind influentate de legislatie si de importul personal.
"Polonia este vecina cu Germania si fiecare polonez isi poate cumpara singur un automobil second-hand, ceea ce a adus un milion de masini anul trecut in aceasta tara. Romania este in schimb mai departe si are un potential mult mai mare. Nu am venit in Romania sa avem de unde pleca, ci pentru a ne dezvolta", a spus Smutny.
Smutny a completat ca in Romania se vand printr-o singura platforma aproape 3.000 de masini, in timp ce in Polonia media vanzarilor pe punctul de lucru este de aproape 1.500 de unitati.
AAA Auto, infiintata in 1992 de investitorul australian Anthony Denny, a raportat pentru anul trecut, la numai doua saptamani de la listarea pe bursa de la Praga, pierderi de 4,9 milioane de euro, iar numarul de masini comercializate a fost de aproape 80.000 de unitati.
Competitia pe plan local a AAA Auto este reprezentata in primul rand de companii precum Tiriac Auto sau Weltauto, divizii ale importatorilor de automobile noi, dar si de targurile auto organizate, precum Autovit, prin intermediul caruia se comercializeaza anual mai mult de 15.000 de automobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO