Companii

Wienerberger cauta teren pentru a patra fabrica, impins de cererea mare de caramizi

Wienerberger cauta teren pentru a patra fabrica, impins de cererea mare de caramizi

Daniel Catanas, director general al Wienerberger Sisteme de Caramizi: Suntem interesati atat de achizitii ale unor competitori, cat si de investitii in noi fabrici. Este posibil ca anul acesta sa incepem constructia unei noi fabrici, pentru ca inca de la intrarea pe piata locala intentia Wienerberger a fost sa se dezvolte mai repede decat piata.

27.05.2008, 20:16 77

Wienerberger Sisteme de Caramizi, subsidiara locala a grupului Wienerberger, a investit pana in prezent circa 75-80 mil. euro pe piata locala in achizitia CEMA Sibiu si in construirea a trei fabrici la Sibiu (pe locul fostei CEMA), Gura Ocnitei (Dambovita) si Triteni (Cluj), potrivit ultimelor date disponibile.
Compania ia in considerare construirea unei noi fabrici de la zero avand in vedere ca o eventuala achizitie este ingreunata de decizia producatorilor de caramizi de a nu vinde. Noua fabrica ar putea fi situata chiar intr-una din locatiile in care compania este deja prezenta, in cazul in care nu vor fi gasite terenuri in alte zone. "Zacamintele de argila de langa actualele fabrici ne permit sa mai deschidem alte unitati de productie", explica Catanas. Aceste investitii fac parte dintr-un program mai amplu in valoare de 100 mil. euro anuntat in 2004, cand grupul austriac a inceput ofensiva de extindere pe piata locala.
"Suntem interesati atat de achizitii ale unor competitori, cat si de investitii in noi fabrici. Este posibil ca anul acesta sa incepem constructia unei noi fabrici, pentru ca inca de la intrarea pe piata locala intentia Wienerberger a fost sa se dezvolte mai rapid decat piata", a declarat Daniel Catanas, directorul general al Wienerberger Sisteme de Caramizi. Recent austriecii au anuntat un nou plan de investitii pe termen mediu de 100 mil. euro, fondurile urmand sa fie directionate in unitati de productie si posibile achizitii ale unor jucatori locali, potrivit lui Karin Hofmann, seful directiei de relatii publice a grupului austriac.
"In cadrul unei investitii greenfield nu mai exista probleme legate de restructurari sau de modernizari ale capacitatilor existente intr-o unitate achizitionata. In plus, la o fabrica mai veche trebuie modificate fluxurile de productie si schimbata mentalitatea angajatilor", explica Catanas.
Pe de alta parte, avantajele unei achizitii sunt preluarea licentei de exploatare - care necesita o perioada de un an pentru aprobare-, precum si a unei cariere, avand in vedere ca zacamantul de argila este foarte important pentru fabricile de caramizi. "Odata cu achizitia unei fabrici putem cumpara si cota de piata a companiei achizitionate si o noua zona in care nu suntem prezenti", afirma Catanas.
Insa, jucatorii locali se afla intr-o conjunctura buna de piata si nu se gandesc sa vanda fabricile pe care le detin, ci anunta investitii in majorarea productiei, pentru a profita de cresterea rapida a consumului.
Compania a finalizat anul trecut lucrarile de constructie la fabrica din localitatea Triteni, din judetul Cluj, unde a investit circa 25 de milioane de euro. Fabrica are o capacitate de productie de 140 de milioane de unitati pe an si se intinde pe un teren de noua hectare.
"Am decis sa deschidem o fabrica langa Cluj pentru ca aveam mare nevoie sa acoperim acea zona. Alte zone pe care in prezent nu le acoperim puternic sunt sud-estul, nord-estul si nord-vestul, insa cea mai mare cerere de caramizi este in centrul tarii, in Ardeal si in Bucuresti", afirma directorul general al Wienerberger Sisteme de Caramizi.
Gasirea unei suprafete mari de teren la un pret accesibil este principala problema cu care se confrunta Wienerberger. In cazul fabricii de la Triteni, austriecii au preluat in concesionare terenul pe care se afla unitatea de productie. "In cazul in care autoritatile locale detin terenul, putem afla mai usor istoricul acelei zone si realizam mai rapid procesul de due-dilligence. Daca sunt mai multi proprietari, lucrurile de complica", explica Catanas. Unul din impedimentele pe care le intalnesc producatorii de profil pentru a se extinde mai rapid este procesul indelungat si dificil de realizare a unei fabrici de profil. Terenul trebuie sa aiba utilitatile aproape, asa cum este gazul, fara de care este imposibil de realizat o fabrica daca nu este asigurat debitul necesar.
Wienerberger vrea sa patrunda in urmatorii ani mai puternic in zona rurala, dupa mai multi ani in care s-a concentrat pe zonele urbane. Odata cu dezvoltarea puternica a afacerilor din Romania, austriecii vor incepe un studiu de piata pentru a afla care sunt tendintele din sectorul de caramizi.
"Ne gandim sa facem un studiu de piata pentru a analiza mai profund segmentele din care este formata piata, trendurile din sectorul constructiilor si ce influenteaza decizia cumparatorilor", afirma Catanas.
In prezent producatorii de caramizi sunt depasiti de cerere si lucreaza la capacitate maxima. Practic, aproape orice tip de caramida este achizitionat imediat ce iese din fluxul de productie.
Din acest motiv, majoritatea jucatorilor de pe aceasta piata au anuntat investitii masive in productie, situatie care ar putea conduce in urmatorii trei ani la un echilibru intre cerere si oferta.
"In momentul in care cererea va ajunge la acelasi nivel cu oferta, vor conta foarte mult serviciile de consultanta, pozitionarea brandului si parteneriatele derulate cu firmele de constructii", explica reprezentantul Wienerberger.
Piata de zidarie se ridica la sfarsitul anului trecut la 5 milioane de metri cubi, respectiv 480-500 de milioane de euro, dintre care sectorul de caramizi reprezenta 2 milioane de metri cubi, echivalentul a 180- 200 de milioane de euro.
"Piata de caramizi va creste cu 20% anul acesta, datorita constructiilor de locuinte, iar pe termen mediu nu consideram ca exista motive de stagnare sau chiar de declin al pietei", spune Catanas. De altfel ritmul de crestere de 20% a fost inregistrat de jucatorii de pe piata si in primul trimestru al acestui an, datorita investitiilor de pe piata imobiliara de la sfarsitul lunii februarie si din luna martie.
Cresterea consumului de caramizi a fost impulsionata in ultimii doi ani si de echilibrarea preturilor in raport cu materialele de constructii din BCA (Beton Celular Autoclavizat).
Astfel, daca in anii precedenti caramida era mai scumpa chiar si cu 20% fata de BCA, in prezent caramida poate fi chiar si mai ieftina. Pretul mediu la caramizi la consumatorul final este in prezent de circa 85-100 de euro, in crestere cu circa 10% fata de anul trecut.
Insa, cresterea barilului de petrol la peste 130 de dolari si majorarea preturilor la energie cu cel putin 30% vor aduce un nou val de cresteri ale preturilor de circa 10-15%.
Cele mai cautate produse de zidarie sunt blocurile ceramice, care sunt caramizi de dimensiuni mai mari comparativ cu formatele clasice si dispun de un grad de izolare termica si fonica mai ridicat. "Pe piata de caramizi posibilitatile de diferentiere sunt foarte reduse, pentru ca produsele sunt asemanatoare. Insa, pot fi imbunatatite proprietatile de izolare, asa cum au procedat reprezentantii grupului Wienerberger, prin adaugarea unor garnuri de perlit (n.r.- roca vulcanica cu o compozitie speciala), produs care nu a fost introdus inca pe piata romaneasca", afirma Catanas.
Wienerberger a intrat pe piata romaneasca in 1998 si detine circa 150 de distribuitori. In 2003, grupul austriac a achizitionat de la producatorul de materiale de constructii CEMA Sibiu o fabrica de caramizi in cadrul unei tranzactii cu o valoare totala de 9 mil. euro. Tranzactia includea, pe langa pretul pe pachetul de actiuni, si fonduri destinate unei majorari de capital in vederea modernizarii fabricii.
Dupa preluarea CEMA Sibiu, Wienerberger a investit 18 mil. euro in construirea unei fabrici in sistem brownfield, pentru ca fosta unitate de productie nu corespundea cerintelor grupului austriac. Wienerberger Sisteme de Caramizi este detinut in proportie de 65,08% de grupul Wienerberger si de BERD cu 34,92%, potrivit ultimelor date disponibile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO