Intr-un studiu de Oportunitate realizat in 2014 de Centrul de Excelenta in Urbanism (CEP), mai mulţi ingineri au propus coborârea liniilor de cale ferată in debleu şi acoperirea lor cu o dală urbană usoara care sa devina o esplanada verde. Pe spatiul eliberat intre gara si pasajul Basarab s-a propus construirea unui centru de afaceri, iar in zonele de triaje a fost propusa constructia a doua eco-cartiere.
În septembrie 2016, CEP a venit cu un plan revizuit pentru Gara de Nord. Soluţia propusă este mutarea Gării principale (Terminalul A) la o distanta de circa 1.3 km, la nord de Podul Grant. Ea ar fi legata de mijloacele de transport in comun de pe Calea Grivitei. Gara s-ar construi simultan cu un mall adiacent si ar permite functionarea neintrerupta a Garii de nord prin construirea unei structuri usoare pe liniile de cale ferata existente in zona propusa pentru Terminalul A.
Intregul ansamblu ar fi legat de Gara de nord actuala (Terminalul B) printr-o spina urbana densa, cu cladiri de birouri, centru de afaceri, cladiri administrative si sali de conferinte, un eco-cartier si dotari comerciale, culturale si de agrement. Solutia propune o legatura rapida de tip monorail (ca la aeroporturi) intre cele doua terminale. Acesta ar avea o statie sub podul Basarab si ar lega cele doua terminale A si B cu statia de metrou din zona Basarab si cu statiile de metrou din zona actualei gari, statii amplasate pe doua linii de metrou.
Proiectul, care ar urma să fie realizat în două etape, are un cost estimativ de 2,4 miliarde de euro şi s-ar întinde pe o perioadă de peste 10 ani.
Vedeţi AICI proiectul integral
Obiectivele proiectului propus, potrivit planului CEP:
§ Construirea unei eurogari moderne ca nod de transport multi-modal cu trafic feroviar international, national si regional (de naveta) si cu un tren de mare viteza
§ Repararea tesutului urban sectionat de liniile de cale ferata si triajele care pornesc din Gara de nord
§ Realizarea unor traversari auto si nemotorizate est-vest, care sa lege cele doua zone ale capitalei despartite de calea ferata
§ Asigurarea conectivitatii cu orasul prin metrou, tram-tren, tramvai, autobuz, troleibuz si taxiuri
§ Atragerea de investitii in capitala si transformarea zonei intr-un motor al dezvoltarii economice si sociale
§ Recuperarea si utilizarea la valoare maxima imobiliara a spatiilor in prezent ocupate de linii si instalatii feroviare, in parteneriat/concesiune cu dezvoltatori si investitori pentru investii capitale si pentru operarea traficului feroviar in intreaga regiune Bucuresti
§ Regenerarea urbana a zonei Gara de nord pe principiile de oras inteligent, oras creativ si oras verde