Eveniment

Autostrada „blestemată“: contractul pentru Suplacu de Barcău – Borş, 60 km şi 700 milioane de lei, ar urma să fie reziliat

Autostrada „blestemată“: contractul pentru Suplacu...

Autor: Iulian Anghel

05.09.2016, 00:05 4411

Contractul pentru construcţia autostrăzii Transilvania, secţiunea 3C Suplacu de Barcău – Borş, în valoare de 700 de milioane de lei, bani plătiţi integral din bugetul de stat, va fi reziliat dacă, în zece zile, constructorul, care a câştigat licitaţia în mai 2015, nu începe lucrările care ar fi trebuit să demareze deja de peste un an.

Realizat în proporţie de 50% de compania americană Bechtel, tronsonul de doar 60 de kilometri dintre Suplacu de Barcău şi Borş se transformă într-o lucrare horror, odată cu întreaga autostradă Transilvania. La 13 ani de la semnarea contractului între CNADNR, compania română de autostrăzi, şi gigantul american Bechtel (decembrie 2003) pe autostrada Transilvania, care trebuia inaugurată în decembrie 2012 pe întreaga lungime de 415 km, se circulă pe doar 52 km, între Câmpia Turzii şi Gilău.

În martie 2013, când contractul cu americanii pentru autostrada Transil­vania era reziliat, tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, aflat la 50% stadiu de exe­cuţie, intra în conservare. Timp de trei ani şi jumătate nimic nu

s-a mai întâmplat, în ciuda faptului că, în primăvara lui 2015, asocierea de firme Corsan Corviam Construccion - Consinit - Road Consulting şi Design Solution, Via Design a câştigat licitaţia pentru continuarea lucrărilor, pentru 701 mil. lei (157 mil. euro), bani proveniţi în întregime din bugetul de stat, întrucât autostrada Transilvania nu poate fi finanţată din banii UE, nefiind situată pe coridoarele de transport paneuropene.

Asocierea de firme sus­ menţionată trebuia să începă lucrările în iulie 2015 şi să le finalizeze în iulie 2017. Suntem în septembrie 2016 şi tronsonul de autostradă este, în continuare, „în con­servare“, adică „în degradare“, pentru că nu ai ce să conservi la betoanele lăsate în ploi, călduri şi ger.

Potrivit Ministerului Transpor­turilor, CNADNR a emis ordinul de începere pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor în iunie 2015. Cu toate acestea, ultima variantă a proiectului tehnic a fost transmisă de constructor pentru avizare la CNADNR abia la începutul lui august 2016. CNADNR a acordat şi avansul aferent acestui proiect, iar antreprenorul a promis că va începe să lucreze, lucru care nu s-a întâmplat: „Stadiul de execuţie pe acest contract este în continuare zero la sută“.

Ministrul transporturilor Sorin Buşe spune că parteneriatul nu mai poate continua în aceste condiţii: „Dacă până în data de 15 septembrie constructorul nu va demara lucrările la capacitate optimă, nu eliminăm varianta rezilierii, pentru că ne dorim ca acest proiect să progreseze”.

Doar că rezilierea contractului va însemna alţi doi ani pentru negocierea unei noi înţelegeri. Nu ar fi improbabil aşadar ca autostrada Transilvania să nu fie gata la nici 20 de ani de la debutul lucrărilor, în condiţiile în care pe unele segmente la această oră se fac sau se refac „studii de fezabilitate“.

 

Cum este împărţită Autostrada Transilvania

1. Câmpia Turzii – Gilău: singurul tronson pe care se circulă (52 km şi un cost de aproape 700 mil. euro). Construcţia podului peste Someşul Mic este stopată, după ce procedura de construcţie a fost anulată. Cazul este în instanţă.

2. Gilău – Nădăşelu: 8,7 km, cost 258 mil. lei. Contractul este atribuit asocierii Spedition UMB - Tehnostrade, iar construcţia, în stadiu de execuţie de 80%, trebuie finalizată la finele acestui an.

3. Nădăşelu – Mihăieşti: 16,8 km, 446 mil. lei. Este construit de consorţiul Impresa Construzioni, Giuseppe Maltauro - Viaponte Romani şi trebuie finalizat în 2017. Stadiul execuţiei este zero.

4. Mihăieşti – Suplacul de Barcău: 80 km. În stadiul de „revizuire a studiului de fezabilitate”.

5. Tunelul Meseş: 2,4 km. Contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate a fost semnat în aprilie 2016.

6. Suplacul de Barcău – Borş: 60 km, cost 701 mil. lei. Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în mai 2015 de CNADNR şi asocierea Corsan - Corviam, Construccion SA & SC, Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL. Lucrările trebuia începute în iulie 2015 şi finalizate în iulie 2017. Lucrările nu au început nici azi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO