Eveniment

Bucureştiul are 3.400 de restaurante şi baruri care formează o piaţă de 2,5 miliarde de lei

Bucureştiul are 3.400 de restaurante şi baruri care...

Autor: Cristina Roşca

03.11.2015, 00:04 914

Bucureştiul găzduieşte peste 3.400 de restaurante, cafenele şi baruri, cu afaceri anuale de aproape 2,5 mld. lei, fiind de departe cea mai importantă piaţă pentru jucătorii locali din HoReCa.

Fiind cel mai mare oraş din punctul de vedere al populaţiei, dar şi al numărului de salariaţi, Capitala este o piaţă bună pentru jucătorii din această industrie, având în vedere că salariul mediu depăşeşte 2.500 de lei net pe lună în Bucu­reşti, fiind cu aproape 40% mai mare faţă de media înregistrată la nivel naţional, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Pe piaţa din România activează circa 24.400 de firme care au domeniul principal de activitate „Restaurante şi alte activităţi de servicii de alimen­taţie“, ele având anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 6,7 mld. lei, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.

Centrul istoric al Bucu­reştiului, kilometrul zero al distracţiei din Capitală, găzduieşte astăzi 200 de puncte de alimentaţie, dintre care circa 150 sunt restaurante şi cafenele, potrivit jucătorilor din piaţa de profil. 

Românii lasă anual în restaurantele, barurile şi cafenelele din centrul vechi circa 100-150 mil. euro, iar potenţialul de creştere este moderat şi este susţinut de numărul mare de turişti străini. De altfel, Dragoş Petrescu, proprietarul City Grill şi unul dintre cei mai mari investitori din centrul vechi al Capitalei (City Grill, Hanu’ Berarilor, Caru’ cu Bere şi Hanul lui Manuc), a spus că turiştii străini vin în număr tot mai mare şi cheltuie mai mult decât românii în această zonă, estimând că, la nivelul pieţei per ansambu, unu din cinci clienţi din restaurantele din centrul istoric este turist străin.

Retailul, fie alimentar, de modă şi bijuterii sau de servicii, a ajuns să ocupe un sfert din cele peste 300 de spaţii din centrul istoric al Capitalei, o zonă dominată încă de cafenele şi baruri. Printre cei mai mari jucători din zonă se numără suedezii de la H&M şi grupul Adidas. Centrul vechi a început să se dezvolte la mijlocul anilor 2000 după mai mulţi ani în care zona era caracterizată de clădiri dărâmate, de câini fără stăpân şi de oameni fără locuinţă. Printre primii care au deschis localuri în zonă se numără antreprenorul Dragoş Petrescu.

La un business cumulat oficial de 2,5 mld. lei în Capitală şi la un total de 3.400 de baruri, cafenele şi restaurante,  cifra de afaceri medie per unitate declarată este de 735.000 de lei (167.000 de euro). Cifra de afaceri medie este una mică în contextul în care în această industrie există în continuare o mare pondere (până la 90%) nefiscalizată a veniturilor. În contextul în care există în Capitală câteva zeci de localuri cu afaceri anuale de peste un milion de euro, cifra de afaceri a celor rămase scade chiar sub această medie.

Capitala este de departe cea mai puternică piaţă de restaurante din România, urmată la mare depărtare de judeţele Cluj, Constanţa, Braşov şi Timiş. Fiecare dintre aceste pieţe este însă de şase până la de nouă ori mai mică decât Bucu­reştiul, care a reuşit să atragă cele mai importante branduri din domeniu, fie ele internaţionale sau locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO